Sensul si contrasensul taxelor de autostrada: de la gratuitate temporara in Spania, la taxa fixa in Elvetia
taxe autostradataxa autostrata italiavinieta romaniavinieta elvetia
Desi nu are prea multi kilometri de autostrada, macar Romania ia si masuri bune, cum ar fi taxarea prin intermediul rovinietei, care nu trebuie lipita pe parbriz ca in alte state, pentru circulatia pe aproape toate tipurile de drumuri publice, indiferent ca sunt nationale, judetene sau de viteza. In alte state, cum ar fi Spania, lucrurile nu mai sunt atat de clare, iar, in altele, cum ar fi Italia, sistemul de plata tine de alt secol.
De la 1 septembrie 2021, in fata unor statii de plata, in special pe autostrada AP-7, la frontiera dintre Spania si Franta, este afisat mesajul "Nu opriti!"
Dupa ce, mai multe tronsoane de autostrada au devenit gratuite, ca urmare a expirarii contractelor de concesiune incheiate de statul spaniol cu grupul Albertis, Guvernul de la Madrid, condus de premierul Pedro Sanchez, aduce in discutie sursele de finantare pentru intretinerea celor 12.000 de kilometri de autostrada.
In urma expirarii contractelor de concesiune, ministrul Transporturilor, Raquel Sanchez, estimeaza ca doar patru sectiuni de autostrada cu o lungime de aproape 500 de kilometri vor permite soferilor sa economiseasca 8,750 miliarde de euro pe an.
In Spania, aproape 85% din autostrazi sunt scutite de taxe de drum. Doua sectiuni de autostrada au devenit gratuite in 2020, precedate de alte trei in 2018. In total, 1.029 de kilometri de autostrada au trecut in grija statului, fapt care a adus automobilistilor economii de aproximativ 1,4 miliarde de euro.
La venirea la putere, in 2018, Pedro Sanchez a promis ca nu va prelungi contractele de concesiune care ajung la termen, in ideea de a uniformiza modelul de finantare a autostrazilor.
Asa ca actuala gratuitate nu va mai dura mult, dar Ministerul Transporturilor vrea un sistem de tarifare just, echilibrat si sustenabil, omogen la nivel national.
Sistemul de concesiuni, privilegiat intre 1967-1975 si 1996-2006, a favorizat dezvoltarea economica a tarii, dar a generat neintelegeri in randul cetatenilor, drept pentru care reforma avuta in vedere de autoritatile de la Madrid este un subiect sensibil.
In conditiile in care Spania are o datorie publica de 122,1% din PIB, nu poate finanta de la buget, fara taxare directa, intretinerea autostrazilor care costa 80.000 de euro pe kilometru, pe an. In planul de relansare trimis Comisiei Europene, guvernul de la Madrid s-a angajat sa revizuiasca modelul de finantare a autostrazilor prin introducerea unei surse de venit dedicate.
Potrivit lui Raquel Sanchez, nu este corect ca intretinerea autostrazilor sa fie asigurata in intregime de la bugetul statului, alimentat de toti cetatenii, inclusiv de cei care nu folosesc autostrazile.
Printe variantele de finantare a intretinerii drumurilor de viteza, se numara introducerea unei viniete, dupa model elvetian, care permite automobilistilor sa utilizeze intreaga retea de autostrazi in schimbul unei taxe fixe sau plata pe kilometru pe baza unui sistem automatizat care permite debitarea directa a facturii pe cardul bancar al utilizatorilor.
Potrivit presei din Spania, balanta ar inclina in favoarea unei taxe de drum generalizate, de 1 pana la 1,5 eurocenti pe kilometru pentru autoturisme si de cinci eurocenti pentru camioane.
Indiferent de modelul ales, solutia va insemna ca tronsoanele de autostrada care erau gratuite vor deveni cu plata, o perspectiva care nemultumeste numerosi automobilisti.
Cum se taxeaza folosirea drumurilor in alte state
In Elvetia, tara dupa care vor sa se ia si spaniolii, vinieta costa 40 de franci, nivel care nu a mai fost modificat de cel putin 7 ani.
La cursul actual publicat de Banca Nationala a Romaniei, costul ar echivala cu 183 de lei. Diferenta este de numai 45 de lei fata de Romania, unde pe an rovinieta costa 28 de euro, la cursul actual fiind de 138 de lei.
Desigur, la ce retea de drumuri si de autostrati are Elvetia si cum arata drumurile noastre, comparatie se opreste aici.
De asemenea, in Elvetia, cei 40 de franci sunt perceputi pe anul aflat in curs, indiferent ca este cumparata la 1 ianuarie sau 30 decembrie (!). Mai exact, cumpararea ei pe 9 septembrie 2021 acopera doar perioada de pana la 31 decembrie 2021, nu pana pe 9 septembrie 2020.
La noi si in state precum Ungaria sau Austria, taxa de drum (vinieta) poate fi cumparata si fractionar, de la cateva zile pana la un an.
Daca, in Germania, nu exista taxa de drum, sisteme de taxare precum cel din Spania sunt in Franta si Italia. In aceasta din urma tara, sistemul de taxare ingreuneaza considerabil drumul celor care nu platesc (cum ar fi turisti sau cei care nu circula atat de des pe autostrazi) prin asa-numitul Telepass, un mic dispozitiv care se monteaza pe parbrizul masinii si care permite plata taxelor de autostrada (si, in unele regiuni de parcare) din contul de card al utilizatorului.
Pentru cine nu are un astfel de dispozitiv, lucrurile sunt foarte complicate pentru secolul in care traim. La intrarea pe un anumit tronson de autostrada, exista statii cu bariere, de unde soferul trebuie sa ia asa-numitul biglietto. Asa cum si la teatru cumperi bilet la teatru, vei benefica de... spectacol.
In functie de locul in care iesi de pe autostrada, acest biglietto indica statiei de plata de la iesire cati kilometri ai parcurs si cat trebuie sa platesti pentru ei. La statia de plata de iesire, acel biglietto trebuie introdus in fanta unor dispozitive vechi de cateva zeci de ani (!) si, abia atunci, afli cat ai de platit. Prin urmare, nu poti pregati suma exacta.
Desigur, exista posibilitatea platii cu cardul. Numai ca - noaptea mintii! - nu sunt acceptate decat cardurile de credit, cardurile preplatite si doar anumite carduri de debit. Asadar, desi ai bani pe un card de debit (deci, banii tai, nu ai bancii, ca in cazul cardului de creit!) cu sigla recunoscuta fara probleme la nivel mondial, trebuie sa te scotocesti prin buzunare dupa numerar, platind de la, de exemplu un pic peste 2 euro, la peste 20 de euro, adica mai mult decat costa o vinieta de 10 zile intr-o tara civilizata.