Romanii cu masini vechi sa se pregateasca de costuri suplimentare: Guvernul i-a luat in vizor
reintroducere taxa poluaretaxe masini vechi
Chiar si cand piata auto din Romania duduia, in fiecare luna, erau inmatriculate mai multe masini la mana a doua decat masini noi. Oamenii prefera sa cumpere un harb frumos ambalat din strainatate si sa tranteasca pe masa o cheie de automobil considerat de prestigiu, decat sa cumpere, de exemplu, o Dacia noua, cu norma de poluare la zi si cu garantie de cinci ani.
Cand isi cumpara un
automobil, probabil ca ultimul criteriu la care sa gandesc romanii - daca se gandesc - este cat de mult va polua acesta, iar primul criteriu este pretul.
Cu cat mai mic, cu atat mai bine. Nu se gandesc nici ca, fiind veche, probabilitatea ca masina sa se defecteze des este foarte mare si, prin urmare, ce au economisit prin pretul de achizitie vor cheltui pe intretinere.
Tanczos Barna, ministrul Mediului si-a dat seama ca degeaba acorda statul sprijin financiar prin Rabla Clasic si Rabla Plus celor care cumpara masini noi, daca inmatricularile de masini vechi cresc. De aceea, anumite taxe ar putea fi majorate, pentru descurajarea acestui fenomen.
"Propun si colegilor mei din coalitie sa avem in balanta cele doua masuri: de stimul pentru masinile noi si de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxa noua. Guvernul a spus ca nu vom introduce taxe noi, ramane varianta ca anumite taxe existente, in cazul masinilor vechi si foarte poluatoare, sa fie majorate", a spus ministrul, in cadrul unei emisiuni la B1 Tv.
In luarea unei astfel de decizii, autoritatile trebuie sa aiba in vedere ca exista categorii de persoane vulnerabile financiar, care nu isi permit achizitionarea unei masini mai scumpe, iar acestea vor avea nevoie de mai mult sprijin din partea statului.
Insa, exista si oameni care pot cumpara un autoturism nou, dar care prefera sa circule cu autovehicule inalt poluante care au motoare foarte puternice pentru ca nu vor sa mearga cu o masina noua de alta categorie, pentru ca este sub nivelul de reprezentare.
Taxe doar daca este incurajat un comportament sanatos pentru mediu
Iancu Guda, realizatorul Emisiunii Banii in Miscare difuzata de Digi24, sustine ca, atunci cand statul vrea sa stimuleze un comportament, trebuie sa aiba programe de sprijin, dar si de penalizare, cu taxe mai mari pentru proprietarii unei masini vechi si poluante.
Cu cat e mai veche masina, cu atat taxa trebuie sa fie mai mare.
Ideea de a creste taxele nu e neaparat o problema, daca stimulezi un comportament sanatos pentru mediu.
Nu orice taxa e buna, asa cum este cea de solidaritate, dar, daca ne gandim la protejarea mediului, este absolut esential sa fie si elemente pozitive, dar si negative.
Cand cumperi o masina, trebuie sa ai nevoie de ea, sa ti-o permiti si sa nu depaseasca 10% din avutia familiei", a explicat Guda.
Foto: pexels.com