Romania, trasa de urechi in fata UE: romanii cumpara la greu masini electrice, apoi isi dau seama ca n-au unde sa le incarce. E o aventura sa iesi cu ea din oras
masini electriceinfrastructura de incarcarestatii incarcaremasini hybrid
Atat la nivel national, cat si la nivelul blocului comunitar, autoritatile incurajeaza, atat prin discurs, cat si prin programe de finantare, achizitionarea de masini electrice. Romanii au prins si ei gustul vehiculelor "verzi", piata crescand substantial in ultimii ani. Doar ca, dupa ce se trezesc cu tehnologia in fata blocului, romanii constata ca pot sa se plimbe linistiti doar prin marile orase ale tarii. E o adevarata aventura sa pleci cateva sute de kilometri, din cauza ca statiile sunt extrem de rare.
In urmatorii ani, piata auto europeana va cunoaste o "revolutie", care deja a inceput sa se faca simtita: scade puternic numarul de masini pe benzina si motorina cumparate in UE, producatorii anunta ca inceteaza sa mai scoata astfel de vehicule pe portile fabricilor, iar soferii care vor tine mortis sa nu renunte la "vechituri", ar putea fi taxati la buzunar, in urmatorii ani.
Pe de alta parte, avem in functiune programe care mai ca ne roaga frumos sa ne cumparam masini electrice sau hybrid. In Romania, de exemplu, Rabla Plus vine cu tichete si bonusuri destul de atractive, iar acum avem si un producator local pentru masini 100% electrice, Dacia cu modelul Spring. Ca fapt divers,
Dacia Spring se afla pe primul loc in 2021 in topul masinilor electrice inmatriculate in Romania in 2021, acest model fiind achizitionat de peste 3.000 de romani!
"Daca analizam datele din ultimul deceniu observam o crestere fulminanta a vanzarilor de vehicule electrice in ultimii doi ani, in ciuda pandemiei si a incetinirii economice ulterioare. Unul dintre factorii care au accelerat adoptarea EV este reprezentat de noile tehnologii inovatoare de care dispunem astazi, respectiv incarcarea rapida si inteligenta. Perspectivele pe aceasta piata raman in continuare foarte promitatoare, datorita ritmului rapid al inovatiei din domeniu", a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.
Toate bune si frumoase, doar ca ne lipseste infrastructura de incarcare
Romania are o mare problema din acest punct de vedere, iar o analiza recenta a Asociatiei Europene a Constructorilor din Europa (ACEA) ne pune intr-o lumina cat se poate de proasta. Din fericire, daca ne consoleaza, mai multe state din Europa ne impartasesc problema.
"O tara mare precum Romania – de aproximativ sase ori mai mare decat Olanda – are numai 0,4% din punctele de incarcare din UE", arata ACEA. Mai mult, in 2021, romanii au inmatriculat cu 10% mai multe masini electrice, ceea ce ne-a pozitionat pe pozitia a 12-a la nivelul UE.
Intr-o situatie similara cu a noastra mai sunt, de exemplu, Cipru, Malta, Lituania, Letonia si Estonia, dar exact cum subliniaza si expertii ACEA, vorbim despre tari foarte mici. La polul opus, liderii cu infrastructura de incarcarea cel mai bine dezvoltata sunt, in ordine descrescatoare, Tarile de Jos, Germania, Franta, Suedia si Italia.
"In total, in Romania erau inregistrate oficial 1.161 de puncte de incarcare a vehiculelor electrice, cele mai multe (780) fiind statii de curent alternativ trifazic, de putere medie (intre 7,4 kW si 22 kW) (...)
In UE au fost instalate 307.000 statii de incarcare, pana la finalul anului 2021 (+200% fata de situatia de acum cinci ani).
In Romania se aflau in circulatie, la 31 decembrie 2021, 12.000 de autovehicule electrice si alte 4800 de autovehicule plug-in hybrid (...)", arata cifrele analizate de
Profit.ro.
UE e inca departe de pragul de 6,8 milioane de puncte de incarcare, pe care ACEA il recomanda a fi atins pana in anul 2030!
Foto: manager.ro/pixabay