Reduceri drastice in programul Rabla: Impact asupra pietei auto din Romania
rablaprogramul rablamasini electriceauto
Joi, companiile din industria auto din Romania au fost lovite de stiri socante: Ministerul Finantelor a anuntat reduceri semnificative in bugetul alocat programelor Rabla si Rabla Plus.
Potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta, valoarea tichetelor din cadrul programului Rabla, care vizeaza casarea autovehiculelor vechi si achizitionarea unora noi, va fi redusa la jumatate in 2024, ajungand la 3.500 lei. In plus, tichetul pentru achizitia de masini electrice prin programul Rabla Plus va scadea drastic la 10.000 lei, fata de 54.000 lei in 2023.
Aceasta modificare aparent brutala a fost primita cu soc si nemultumire in randul companiilor auto, inclusiv al constructorilor de automobile, care considera ca ajustarea "intr-un mod total neprevazut si dezechilibrat a cuantumului tichetelor" va avea consecinte severe asupra pietei auto din Romania.
Conform noului proiect, se anticipeaza o prabusire a pietei de vehicule noi, insotita de o crestere semnificativa a importului de vehicule second-hand. In 2023, se estima ca piata de autoturisme noi va atinge 145.000 de unitati, iar programele Rabla si Rabla Plus au avut un impact semnificativ asupra acestei cresteri. Cu toate acestea, in contextul noilor masuri anuntate, atractia acestor programe scade dramatic, iar prognoza pentru 2024 devine sumbra, cu o piata estimata la maximum 80.000 de unitati.
Aceasta revizuire drastica a bugetului pentru programele Rabla si Rabla Plus va avea un impact negativ direct asupra locurilor de munca din sectorul auto si asupra cifrei de afaceri a companiilor romanesti din acest domeniu. Companiile auto, alaturi de angajati, se tem de o criza in industrie si de o reducere semnificativa a vanzarilor de vehicule noi.
Un reprezentant al unei companii auto a comentat: "Modificarile total neasteptate la programele Rabla si Rabla Plus vor duce la o prabusire a pietei si vor afecta puternic atat producatorii auto locali, cat si economia din sector."
Prin aceste masuri, guvernul roman risca sa afecteze nu doar industria auto, ci si eforturile de promovare a vehiculelor electrice, avand in vedere ca tichetele pentru masinile electrice au fost reduse semnificativ. Acest lucru ridica intrebari cu privire la angajamentul autoritatilor in promovarea mobilitatii verzi si la sustenabilitatea pe termen lung a industriei auto din Romania.
In concluzie, ajustarile bugetare pentru programele Rabla si Rabla Plus starnesc ingrijorari semnificative in randul companiilor auto, al angajatilor si al consumatorilor. Impactul acestor masuri asupra industriei si economiei romanesti va continua sa fie un subiect intens de dezbatere si ingrijorare in urmatoarele luni.
Sursa foto: https://earth.org/electric-cars-environment/