Recolta de kilometri de autostrada pe cap de ministru
numire razvan cucministrul transporturilorautostrazi romania
Natia-ntreaga a stat cu sufletul la gura si inima pulsand mai s-ajunga-n trahee. Pupipele au fost lipite de ecrane si timpanele au pulsat una cu difuzoarele.
Nimeni nu s-a mai gandit la traiul zilnic, la preturi, la salarii, la importuri, la datorii. Roboru’ a fost sters precum o poza nereusita din gigabitii telefonului, cursul de schimb nici n-a mai incaput in memorie, iar OUG 114 este doar un vis sinistru.
Ca-ntr-o telenovela din ani ’90, suspans “total”: cine va fi noul ministru al Transporturilor?
In sedinta de guvern de marti, doamna premier povestea ca i-a trimis o scrisoare presedintelui Romaniei in care il anunta ca a retras nominalizarea lui Mircea Draghici pentru functia respectiva.
Decizia a fost luata intrucat sefa Guvernului constatase ca procedura de numire este mult intarziata si au fost depasite limitele unei colaborari normale cu Guvernul Romaniei.
"Avand in vedere ca perioada de interimat la cele doua ministere expira in aceste zile, voi inainta, in cel mai scurt timp, alte doua propuneri de numire pentru cele doua portofolii.
Nu mai avem timp de pierdut (inseamna ca, pana acum ati/am avut?), sunt proiecte importante atat in domeniul transporturilor, cat si in domeniul dezvoltarii regionale si cred ca avem nevoie de coordonarea unor ministri titulari. Romanii au nevoie de investitii, nu de jocuri dictate de interese politice", a declarat premierul.
Dupa o zi, ii trimitea presedintelui propunerile de numire a ministrilor pentru portofoliile Dezvoltarii Regionale si Transporturilor: Daniel Suciu, respectiv Razvan Cuc.
Acesta a mai fost ministru al Transporturilor in guvernul condus de Sorin Grindeanu. Macar, la prima numire, domn’ Cuc a fost sincer si nu a promis vreun kilometru de autostrada.
Va face el... minuni, adica autostrazi, sub bagheta doamnei Dancila? Pana la urma, presedintele Klaus Iohannis a semnat, joi, decretele pentru numirile celor doi, dar stau autostrazile in numirea ministrului Transporturilor?
Pe website-ul Ministerului Transporturilor, exista o lista cu ocupantii portofoliului - cum se spune - incepand cu anul 1867, cand la post era Dimitrie A. Sturdza.
Cu tot cu persoane care au ocupat functia de mai multe ori si cu tot cu interimari, Romania (de dupa unirea din 1859) si, ulterior, Romania Mare a avut, pana acum, 105 sefi ai Transporturilor.
Intre 1866 si 1900, Romania (Tara Romaneasca si Moldova) a avut 27 de ministri ai transporturilor, care transporturi erau, atunci, mai mult cai ferate, maritime si fluviale, plus ceva postalioane si carute care inotau prin praf sau noroaie dar si niscaiva drumuri (mai importante) pietruite, piatra cubica mentinandu-se in Bucuresti, ani buni, chiar si dupa 1989.
La granita dintre anii 1918 si 1919, ministerul a fost condus de Anghel Saligny. De atunci, pana la instaurarea regimului comunist, au fost 29 de sefi ai domeniului.
Primele autostrazi, in adevaratul sens al cuvantului, au fost construite, in anii 1930, in Germania - unii spun ca in scop militar, altii ca pentru a da poporului posibilitatea de a circula cu masina… lui, adica Volkswagen.
La noi, la peste 100 de ani de la Marea Unire, nu exista niciun drum (nici macar unul!) de… mare viteza care sa uneasca, in cel mai propriu mod, provinciile istorice si nici nu va exista prea curand, nici sub forma de asfalt, nici de fier, dar noroc cu transportul aerian.
In Romania, prima autostrada a fost deschisa in 1972, iar construirea celor 96 de kilometri care unesc Bucurestiul de Pitesti a durat numai 5 ani, in timp ce, in zilele noastre, asfaltul parca este turnat de melci, iar 7 kilometri de metrou nu sunt dati in folosinta nici dupa aproape 8 ani.
A doua autostrada, care trebuia sa lege capitala de Constanta, nu a avut atat de mult noroc precum prima, fiind dat in folosinta, inainte de 1989, numai sectorul Fetesti-Cernavoda.
In anii de comunism, Transporturile consemneaza numai 12 ministri, iar, dupa 1989, numarul creste la 26. De mentionat ca unii ministri s-au bucurat de mai multe ture de sefie, deci, sa zicem, in total, 31 de mandate.
Daca scadem din 807 de kilometri de autostrada pe care ii avea Romania anul trecut pe cei construiti pe vremea comunismului, ramanem cu 686 kilometri. Daca ii impartim la numarul de mandate de ministri contabilizati dupa 1989, rezulta in jur de 22 kilometri pentru fiecare mandat.
Dupa cum nici meritul construirii nu ar fi putut reveni exclusiv ministrilor, ei au depins de guvernele din care au facut parte, de situatia economica a tarii, de vointa liderilor ei, ulterior, de atragerea de fonduri europene.
Asadar, conteaza cine este inscaunat sef in cladirea de pe Bulevardul Dinicu Golescu, la numarul 38? Mai ales ca doamna Dancila se lauda ca a scos, deja, tara din noroaie... Asta nu-nseamna, iata, ca a si asfaltat-o.