Realitatea pietei auto europene: 500.000 de angajati ar putea ajunge pe drumuri
realitatepiata autovanzaricrizadatoriifiat
Eforturile PSA Peugeot Citroen si Fiat SpA de a diminua pierderile financiare pe piata europena ar putea determina disponibilizarea a peste 500.000 de angajati. Producatorii auto si furnizorii de componente sunt grav afectati de criza datoriilor suverane.
Industria auto din regiune, scrie Bloomberg, inclusiv cea a productiei de piese, reprezentata de companii precum SKF AB si Autoliv Inc, vor reduce numarul angajatilor, in conditiile in care cererea pentru automobile s-a diminuat pentru al cincilea an consecutiv. Angajatii temporari, usor de concediat, care insumeaza 1,5 milioane din cei 7 milioane de salariati, vor suporta, cel mai probabil, rigorile crizei, spune Lars Holmqvist, fostul sef al asociatiei furnizorilor de componente auto din Europa.
Disponibilizarile vor completa cele 800.000 de concendieri efectuate in industria auto incepand cu 2007, contribuind negativ la rata somajului de 11,2% din Zona Euro.
Fiat a anuntat miercuri ca suspenda investitiile in Italia, din cauza cererii scazute pentru masinile sale si se va "concentra" asupra disponibilizarilor, pentru a reduce costurile. CEO-ul Fiat, Sergio Marchionne, a declarat ca va lua o decizie in privinta restructurarii afacerilor din Europa, inclusiv a inchiderilor de fabrici, dupa ce vor fi publica rezultatele financiare aferente T3 2012.
Furnizorii in criza
Cele mai multe disponibilizari vor fi operate de Peugeot. Al doilea cel mai mare producator auto din Europa renunta la 14.000 de angajati si doreste sa inchida o fabrica din apropierea Parisului. Producatorul a pierdut 662 milioane euro in S1 2012. Concedierile de la marile companii auto reprezinta doar o parte din ecuatie. Pentru fiecare job inchis de producatori, dispar cinci joburi de furnizori, a declarat Holmqvist, care a condus grupul european auto Clepa pana in luna aprilie si in prezent este consultant pe probleme ale industriei auto la compania Kreab Gavin Anderson din Bruxelles.
"Pana la finele anului, in Europa, vor fi disponibilizati 500.000 de angajati", a estimat Homqvist. Disponibilizarile sunt in curs de desfasurare. MAN SE a eliminat 900 de joburi temporare si a "inghetat" angajarile la divizia de camioane si autobuze. Peugeot intentioneaza sa renunte la 650 de angajati temporari, care lucreaza in fabrica sa din Sochaux, Franta, pana la sfarsitul lui 2012, a declarat Bruno Lemerle, un oficial al sindicatului CGT. Producatorul auto are 3.800 de angajati temporari in cele trei mari fabrici franceze ale sale.
Cresterea flexibilitatii
Utilizarea angajatilor cu contracte de munca pe termen determinat permite companiilor sa ii concedieze fara mari batai de cap. SKF, cel mai mare furnizor global de rulmenti, care vinde piese auto pentru majoritatea producatorilor auto, a renuntat deja la cateva sute de angajati temporari, in Europa, incepand cu finele lui 2011.
La randul sau, Autoliv, cel mai mare producator global de centuri de siguranta si airbaguri, a disponibilizat 300 de angajati in T2 2012, cu precadere in Franta, Spania, Germania si Suedia.
Interventia Frantei
Peugeot, care a obtinut 75% din venituri in Europa, la nivelul lui 2011, se confrunta cu guvernul francez, pe tema disponibilizarilor. Franta va majora subventiile pentru achizitia masinilor electrice si va finanta cu 450 milioane euro furnizorii auto, pentru a proteja locurile de munca.
Vanzarile de masini in Europa au scazut pentru a noua luna consecutiva si cererea pentru camioane s-a diminuat pentru a cincea luna la rand, precizeaza EAMA. Vanzarile de masini vor scadea in UE cu 7% in 2012, la 12,2 milioane vehicule.
Criza loveste dincolo de Europa
Criza ii va afecta insa si pe producatorii de dincolo de Ocean. Ford Motor Co. a pierdut 404 milioane dolari in T2 2012, fata de un profit de 176 milioane dolari, obtinut in 2011. In tot anul, va pierde in Europa peste un miliard de dolari. Ford a disponibilizat deja 500 de angajati temporari la nivel european.
De asemenea, Opel (care apartine de GM) a anuntat ca va inchide fabrica germana de la Bochum, la finele lui 2016. Producatorul auto GM a pierdut in Europa, incepand cu 1999, circa 16,4 miliarde dolari.
Exista insa si castigatori. Bayerische Motoren Werke AG (BMW), cel mai important producator auto al segmentului de lux, continua sa angajeze oameni in Europa, printre care 800 de angajati in fabrica din Leipzig, unde, in 2013, va incepe productia noului model electric i3. BMW a angajat peste 5.000 de oameni in ultimele 12 luni.
Un exemplu fericit este cel al lui Jimmy Ekstrand. Angajatul temporar in varsta de 24 de ani a reusit sa obtina un post permanent la divizia Scania (care apartine de Volkswagen AG), incepand cu luna septembrie, dupa ce a lucrat un an pe baza unui contract pe durata determinata. "Am scapat de o durere de cap", a declarat Ekstrand, care asambleaza componentele camioanelor Scania in fabrica din Soedertaelje, Suedia. "Vreau sa lucrez aici timp de mai multi ani."
Sursa foto: Manager.ro