Proprietarii de masini electrice ar putea fi suprataxati
masini electriceaccizacarburantbenzinamotorinapoluaresuprataxare masini electriceecovoucherrablarabla plus
Cand ne gandeam ca am gasit solutia de a scapa de costurile tot mai mari ale accizelor pe carburant, cumparand masini electrice, statul intervine si ne destrama iluziile.
Mai multi experti din energie s-au intalnit la o conferinta pe teme de mobilitate electrica, organizata de ziarul Bursa, unde au discutat despre taxele pe care le-ar putea suporta posesorii de masini electrice in Romania, in urmatorii ani.
Specialistii sunt de parere ca, in urmatorii 10-20 de ani, cand numarul masinilor electrice va creste in Romania, statul va pierde bani la buget, fiindca vor fi mult mai putini cei care vor alimenta cu benzina si motorina, deci banii veniti la bugetul de stat din accize vor fi semnificativ mai putini.
In aceste conditii, statul va gasi o schema de taxare si pentru masinile care circula cu energie electrica, pentru a mentine volumul de contributii catre buget din zona transportului.
"Decarbonizarea presupune costuri, astfel ca, la un moment dat, prezenta masinilor electrice, din ce in ce mai multe, va implica o suprataxare din partea autoritatilor", a spus in cadrul conferintei, Sorin Elisei, Senior Manager energie si resurse la Deloitte Romania.
De asemenea, Corneliu Bodea, presedintele Centrului Roman al Energiei (CRE), a spus ca, in prezent, la noii in tara sunt inregistrate 7,7 milioane de autovehicule, dintre care doar 1500 sunt electrice.
La un parcurs anual, acciza aferenta combustibilului consumat de o masina este de 1.000 de euro. Valoarea totala a accizei incasata din piata auto se ridica la 7,7 miliarde euro, reprezentand 10% din buget.
Din moment ce vanzarile de masini electrice sunt pe un trend ascendent, iar toti producatorii auto la nivel mondial promoveaza aceste masini ca masini ale viitorului, iar achizitionarea lor e incurajata si de programe guvernamentale de tip "Rabla Plus", e evident ca in urmatorii ani numarul masinilor electrice va creste substantial. Ecuatia simpla ne indica faptul ca statul va pierde bani, daca nu adapteaza taxele la noul model de motorizare al masinilor.
Bodea a spus ca, pana in 2030, numarul masinilor electrice in Uniunea Europeana va atinge 40 de milioane. In prezent, in UE sunt 1,4 milioane de autovehicule electrice.
Masinile electrice sunt o investitie spre care tot mai multi romani isi indreapta privirea, desi, in acest moment, preturile sunt destul de piperate pentru puterea noastra de cumparare. Confrom cataloagelor prezente pe piata, cele mai ieftine modele depasesc lejer 10.000 de euro, pret de catalog, fara alte costuri, cum ar fi, de exemplu, cablurile de incarcare a acumulatorilor.