Potrivit unei decizii luate la Bruxelles, Romania si alte state membre ale blocului comunitar european au obligatia de a transpune in legislatia RCA o serie de reglementari prin care sa creasca concurenta si libertatea companiilor de asigurare de a isi stabili preturile solicitate. Analistii atrag insa atentia ca adoptarea acestor reglementari ar putea avea ca efect in cele din urma cresterea primelor de asigurare, ceea ce nu este de dorit!
Totodata, Comisia Europeana a cerut autoritatilor de la Bucuresti sa aduca clarificari cu privire la interpretarea oficiala a unor articole din legislatia RCA. Nu in ultimul rand, reprezentantii europeni sustin ca unele prevederi din actuala legislatie contravin legislatiei europene, ceea ce inseamna ca autoritatile romane sunt obligate sa se conformeze cat mai rapid cu putinta!
Una dintre cele mai importante noutati prevazute in proiectul propus de reprezentantii Ministerului Finantelor Publice faca referire la eliminarea limitei de cheltuieli administrative si de vanzare ale politei de asigurare pe care companiile de asigurari le pot include in calculul tarifelor de prima.
La ora actuala, legislatia RCA din tara noastra prevede un plafon de cheltuieli administrative de 25%. In cazul in care acest plafon ar fi eliminat odata cu adoptarea proiectului propus de specialistii din cadrul MFP, companiile de asigurari ar putea face un pas in fata, anuntand ca au cheltuieli administrative care depasesc acest prag. In acest fel, preturile pentru primele de asigurare RCA ar putea creste in perioada imediat urmatoare!
Mai mult decat atat, proiectul inaintat de Ministerul Finantelor Publice mai prevede si faptul ca Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) nu mai este obligata sa reglementeze modul de calcul al tarifelor de prima, al criteriilor de risc, al indicilor de incarcare, al coeficientilor de majorare si/sau corectie ori altor instrumente de ajustare a tarifelor de prima.
Specialistii sunt de parere ca ASF ar putea continua sa reglementeze modul de calcul al primelor de asigurare chiar si in cazul in care aceasta obligatie ar disparea odata cu adoptarea acestui proiect al MFP, ceea ce inseamna ca acest lucru nu ar afecta in cele din urma preturile primelor de asigurare.
In acelasi proiect al Ministerului Finantelor se mai regaseste si o prevedere care face referire la abrogarea unei prevederi in legatura cu posibilitatea de a suspenda contractul RCA la cererea asiguratului. Aceasta modificare este necesara deoarece Comisia Europeana considera in urma unei hotarari a CJUE ca obligatia detinerii unei asigurari RCA este permanenta in perioada in care masina este inmatriculata, chiar daca proprietarul are intentia de a nu o folosi.
Cresterea preturilor primelor de asigurare ar reprezenta o problema cat se poate de serioasa pentru soferii romani, lucru recunoscut acum si de oficialii ASF. Desi au la dispozitie optiunea de decontare directa pentru a stabili compania care ar plati despagubirile, peste jumatate dintre soferii din tara noastra aleg polita de asigurare RCA in functie de pret. In urma unei analize realizate de cei de la ASF, Florin Golovanic a transmis ca “mai mult de 50% dintre soferi au ca factor determinant pretul atunci cand aleg produsele de asigurare”.
Ultimele NOUTATI
Filme bune pe Netflix. Topul celor mai tari firme si seriale in luna februarie 2025
Controale ANAF 2025. Se pregatesc verificari fara precedent in Romania, cine e luat la bani marunti?
ING face valuri in Europa! Gigantul bancar pune ochii pe rivali – ce urmeaza?
Partenerii nostri
HG nr. 27/2025. Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii la locul de munca se modifica
Modificari in Codul Muncii. Protectia angajatilor si hartuirea la locul de munca
Te-ar putea interesa si