Prea multe masini, prea putini cumparatori, in Europa
industrie autogermaniarenaultpeugeotdacia
Germania da un exemplu de cum trebuie sa arate o economie sanatoasa. Inima motorului economic al Europei, industria auto germana, defileaza prin fata altor industrii de profil de pe Batranul Continent. Daca francezii si italienii abia se tarasc, nemtii lucreaza la capacitate maxima, ba chiar exista producatori care au si trei schimburi.
Autostrazile germane se deosebesc de cele din alte tari tot asa cum si industria auto din Germania se incadreaza intr-o categorie aparte. Cele trei mari branduri premium - BMW, Mercedes-Benz si Audi - lucreaza la capacitate maxima pentru a satisface cererea. Noii bogati ai lumii emergente le prefera. Si piata auto interna se descurca bine: vanzarile au crescut cu 9% anul trecut.
Renault - salvat, oarecum, de Dacia
Contrastul cu restul Europei este puternic, se arata intr-un bilant din ultimul numar al revistei britanice
The Economist, care noteaza ca Renault a avut un oarecare succes cu modelele low-cost produse de filiala sa Dacia din Romania.
Vanzarile de automobile au scazut cu 2% in Franta, cu 11% in Italia si cu 18% in Spania, anul trecut. Totodata, consumatorii din China nu sunt interesati de masini care sunt doar destul de bune.
Prin urmare, producatorii europeni de automobile non-premium se confrunta cu probleme. Peugeot-Citroen din Franta, Fiat din Italia si Opel-Vauxhall (divizia europeana a GM, cel mai mare producator auto din America), toate si-au vazut vanzarile europene scazand. Pentru a schimba cursul trebuie sa ofere reduceri foarte mari, uneori de 20 - 30% din pretul de lista. Si piata auto din Marea Britanie s-a redus, cu peste 4%. Dar producatorii de automobile de aici s-au bucurat de un boom la export si productia lor a crescut cu 6%.
Vanzari in scadere cu 2,5 mil. uitati
La 15 februarie PSA, compania mama a Peugeot-Citroen, a declarat pierderi de operare de 92 de milioane de euro (121 milioane dolari), anul trecut. Seful Fiat, Sergio Marchionne, a dezvaluit recent ca producatorul italian a pierdut 500 de milioane de euro anul trecut in Europa. GM este de asteptat sa dezvaluie pierderi grele la Opel-Vauxhall, care se adauga la cele 14 miliarde dolari pe care divizia sa europeana se spune ca le-a pierdut din 1999.
Anul trecut, au fost inregistrate in UE 13 milioane de masini noi, cu 2,5 milioane mai putine decat varful din 2007, facand sa regreseze piata auto a UE la nivelul din 1997. Vanzarile vor scadea din nou in acest an, pentru al cincilea an consecutiv. Peugeot-Citroen anticipeaza o scadere de 5% in Europa si o scadere de 10% in Franta.
Ajutoarele guvernamentale au prelungit boala
In urma crizei financiare din 2008, multe guverne europene au sprijinit vanzarile de masini prin sisteme de casare prin care soferii subventionati isi puteau schimba vechile masini pe modele mai noi. Dar in general nu au salvat locuri de munca, spune Ferdinand Dudenhoffer, un expert in automobile de la Universitatea din Duisburg-Essen.
In ianuarie, vanzarile de masini din Franta au fost cu 21% mai mici decat cu un an inainte, cand sistemul de casare era inca in vigoare, Peugeot-Citroen si Renault fiind in mod special afectate. Peugeot, cea mai slaba dintre cele doua, vrea sa reduca 6.000 de locuri de munca.
Producatorii europeni arata ca GM si Chrysler in faliment
Prin combinatia dintre scaderea vanzarilor, linii de productie inactive, reduceri profunde si pierderi in crestere, producatorii europeni seamana mai degraba cu GM si Chrysler inainte de a fi salvate de guvernul american si trecute prin proceduri de faliment. Dar, spre deosebire de acestea, producatorii europeni nu au ajuns sa faca niste vechituri greoaie si nesigure.
Concurenta acerba i-a obligat sa amelioreze substantial calitatea masinilor, spune Richard Bremner de la revista
Autocar. Fiecare va avea modele noi, impresionante, de prezentat luna viitoare, la Geneva Motor Show. De exemplu, Peugeot isi pune speranta in 208, noul supermini. Fiat va lansa o versiune mai mare a mini-masinii 500. Opel va lansa o versiune imbunatatita a masinii sale de familie Astra.
Miracolul Volkswagen
Cu toate acestea, construirea de masini bune nu este suficienta atunci cand rivalii produc mai bine. In primul rand, producatorii europeni trebuie sa se confrunte cu Volkswagen. Max Warburton de la banca de investitii Sanford C. Bernstein, constata ca din anul 2000 cota de piata europeana a VW a crescut necontenit, de la 16% la 24%. Avand capacitatea de a face fata reducerilor rivalilor, pare capabila sa-i impinga pe altii la faliment, crede el.
Peugeot, Fiat si Opel se confrunta cu o concurenta intensa si din partea producatorilor asiatici, in special Hyundai si Kia din Coreea de Sud, care continua sa-si construiasca capacitatile din Cehia si Slovacia. Nu in ultimul rand, isi vad piata afectata de producatorii germani premium, care si-au extins gama de masini entry-level mai ieftine: BMW cu Mini si 1, Mercedes cu A-Class si Audi cu A1.
Renault a avut un oarecare succes cu modelele low-cost produse de filiala sa Dacia din Romania. Dar activul sau principal este reprezentat de participatiile la Nissan din Japonia, compania-mama a Mercedes, Daimler, si Volvo Trucks. Asa cum constata un nou raport al HSBC, in 2007, operatiunile de producere de masini ale Renault au fost evaluate la 11 miliarde de euro; recent, piata le-a dat o evaluare negativa de aproximativ 7 miliarde de euro.
Francezii o duc greu
La fel ca Renault, Peugeot-Citroen este puternic dependenta de piata slaba vest-europeana. De asemenea, este ingrijorator de dependenta de vanzarile catre Iran, care ar putea fi vulnerabile in cazul unui conflict generat de programul nuclear al Teheranului. Renault a mers mai departe decat Peugeot in internationalizarea productiei sale - luna aceasta a deschis o noua fabrica in Maroc. Peugeot vrea sa-i urmeze exemplul, dar pare sa aiba indoieli daca isi poate permite o extindere mare planificata in India.
Fiat a avut de suferit de pe urma unei decizii luate in mijlocul crizei financiare: investitii in dezvoltarea de automobile noi. Avand in vedere scaderea brusca a vanzarilor, este norocoasa ca decizia sa de a cumpara un pachet de control la Chrysler s-a dovedit buna, dupa ce aceasta a revenit la profitabilitate. Cu toate acestea, Fiat nu-si poate permite pierderi atat de mari in Europa.
Seful companiei, Sergio Marchionne, a recunoscut ca are nevoie de un alt partener pentru a face fata concurentei cu VW. In ultimele saptamani s-au facut speculatii cu privire la o asociere cu Peugeot. Dar pentru a functiona sunt necesare reduceri mari de productie in una sau in ambele fabrici din tarile lor, care ar putea fi prea controversate politic.
Prea multe masini si prea multe fabrici
Pe fondul cresterii pierderilor, devine tot mai clar ca Europa produce pur si simplu prea multe masini in prea multe fabrici. Christoph Stürmer de la IHS, un furnizor de date, crede ca in Europa (inclusiv Rusia si Turcia) a existat o capacitate de a produce circa la 25,5 milioane de masini anul trecut, dar au fost efectiv realizate numai 20 de milioane. In acest an se asteapta la o scadere de la 79% la 70% a capacitatii de utilizare in contextul in care vanzarile au scazut iar producatorii de automobile premium germani deschid noi linii de productie.
Sa produci automobile in Europa este foarte scump. Un director al Renault a declarat la o ancheta a Senatului francez de luna aceasta ca este cu 1.300 de euro mai ieftin sa produca un Renault Clio in fabrica companiei din Turcia decat in fabrica Flins din Franta. In contextul in care o noua capacitate se construieste rapid pe piete emergente, astfel de diferente de cost vor ajunge si mai greu de ignorat.
Si reducerea capacitatii este costisitoare. Daca GM va inchide Opel-Vauxhall, concediind cei 40.000 de muncitori ai sai, acest lucru ar putea costa un dureros 8 miliarde de euro.
Politica - o piedica in calea competitivitatii
Un alt obstacol este politica. Cand Peugeot a anuntat o reducere de locuri de munca, seful sau a fost convocat la presedintelele Nicolas Sarkozy, care a fost nemultumit si de delocalizarea Renault a unor locuri de munca in fabrici straine. Politicienii sunt obsedati de fabricile de asamblare, pe care unii le vad ca un simbol al virilitatii nationale, noteaza The Economist. Este gresit, potrivit publicatiei.
Renault sustine ca valoarea adaugata in asamblare este de numai 15% din total. Renault si Peugeot-Citroen sunt preocupate in cea mai mare masura sa mentina ingineria, munca de proiectare si productia de motoare acasa iar activitatea de asamblare in locuri mai ieftine. Pare o strategie de supravietuire rezonabila, daca politicienii i-ar lasa.