Prapastie tot mai adanca in industria auto din Europa
crizapiataautoeuroparecesiunemasini
In timp ce brandurile germane BMW, Daimler si Volkswagen au raportat profituri record, concurentii Opel, Peugeot, Renault si Fiat se lupta sa supravietuiasca.
Multe companii auto, grav afectate de criza
In acest moment, criza din industria auto europeana, un sector cu aproximativ 12 milioane de locuri de munca, este din ce in ce mai acuta. CEO-ul Fiat, Sergio Marchionne reclama faptul ca constructorul german Volkswagen este pe punctul de a crea "o baie de sange" in randul concurentilor sai, din cauza reducerilor de pret.
Si ministrul francez Arnaud Montebourg, responsabil cu industria, a anuntat ca tara sa va lupta "pana la ultima picatura de sange" pentru acest sector, potrivit Der Spiegel.
De fapt, cele mai multe companii auto europene sunt grav afectate de criza. In 2012, vanzarile de automobile in Europa au atins cel mai mic nivel din ultimii 17 ani, fiind mai reduse cu 25 la suta fata de cele din 2007 si nu se intrevede nicio imbunatatire semnificativa.
Constructorii de masini care se axeaza cel mai mult pe productia in masa, nu pe cea de lux, adica Opel, Renault, Peugeot si Fiat se confrunta cu o pierdere uriasa in Europa, iar uzinele lor opereaza adesea doar la jumatate din capacitate.
Ford urmeaza sa inchida doua fabrici auto in Marea Britanie si una in Belgia, in timp ce Peugeot renunta la uzinele de langa Paris, iar Opel ar putea opri productia din orasul german Bochum.
Adancirea prapastiei
Nu toate companiile auto intampina acest gen de probleme, mai scrie Der Spiegel.
In partea de sus a listei sunt competitori germani, grupul Volkswagen (VW), BMW si Daimler, care au reusit sa isi creasca vanzarile in mod semnificativ, in ciuda unei piete europene slabe. In plus, exista si amenintarea producatorului coreean Hyundai, care ataca pietele franceze si italiene.
Industria de automobile ramane un sector de crestere la nivel mondial, in ciuda crizei economice din tarile din sudul Europei. De altfel, locuitorii batranului continent si-au pierdut interesul pentru masini. Expertii sustin ca un vehicul cu motor nu mai este un simbol al statutului social, ci un mijloc de transport care poate fi chiar inchiriat, in functie de necesitati.
Crestere in BRIC
Cererea este in crestere in tari precum China, India, Rusia, Brazilia si multe alte piete din afara Europei. Aproximativ 70 de milioane de masini au fost comercializate in toata lumea, anul trecut, iar vanzarile sunt de asteptat sa avanseze la 90 de milioane, pana in 2020.
Producatorii germani si coreeni sunt principalii beneficiari al acestei dezvoltari. Ei au avut o prezenta in aceste piete in crestere de ceva timp. Decalajul dintre castigatori si perdanti continua sa se extinda, creand o Europa "cu doua viteze" in industria de automobile, mai scrie Der Spiegel.
"Unele companii se lafaie in miliarde, in timp ce altele sufera pierderi uriase, care ameninta sa le scoata din afaceri. Si cand un politician european si un manager mentioneaza cuvantul 'sange' in aceasta situatie, nationalismul nu este niciodata departe", potrivit publicatiei citate.
Afirmatii tendentioase ale francezilor
Ministrul francez Montebourg a afirmat ca muncitorii de la Hyundai si de la Kia, marca sa inrudita, se revolta in Coreea fata de o zi de munca de 12 ore. In viziunea sa, daca un francez cumpara o masina produsa de cele doua companii, atunci va participa direct la aceasta "forma de cruzime sociala".
Guvernul francez chiar a invitat Comisia Europeana sa monitorizeze importurile auto din Coreea. Potrivit lui Montebourg, acestea au crescut brusc, datorita semnarii acordului de liber-schimb, care a redus taxele vamale.
Insa, conform Der Spiegel, afirmatiile tendentioase ale francezilor reprezinta doar o tactica de diversiune, pentru ca doar 12 la suta din masinile Hyundai vandute in Europa sunt fabricate in Coreea. Compania realizeaza deja mai mult de jumatate din vehicule la uzina sa din Republica Ceha.
Succesul coreenilor "nu se bazeaza pe concurenta neloiala, ci pe o reteta simpla: ei construiesc masini bune la preturi accesibile. O garantie de cinci ani de la Hyundai si o garantie de sapte ani de la Kia va ajuta demontarea prejudecatilor legate de slaba calitate a automobilelor coreene", mai scrie Der Spiegel.
Peugeot, Fiat si Opel nu au modelele potrivite pentru a ataca pietele in crestere. Chiar mai rau, de ani de zile, conducerea acestor companii a neglijat sa globalizeze brandurile.
In consecinta, ei compenseaza cu greu pentru timpul pierdut in mijlocul unei crize economice. Construirea unei retele de distributie in China, de exemplu, dureaza ani de zile si costa mai multe sute de milioane de euro. Insa pierderile mari forteaza companiile sa reduca investitiile.
Ca rezultat, grupurile auto care au probleme financiare nu pot face nimic mai mult decat sa incerce sa incetineasca declinul lor.