Plimbarea cu taxiul:O placere in Barcelona, experienta ingrozitoare la Roma. Bucurestiul lipseste din studiu…
studiutaxiromagrmaniabucurestimanelesaorma
ADAC, varianta nemteasca a ACR-ului (Automobil Clubul Roman) a intocmit un clasament al celor mai bune servicii de taximetrie din Europa. Evaluarea a durat mai bine de o luna si a scos la iveala faptul ca Barcelona este orasul cu cei mai buni soferi de taxi si cu cele mai bune servicii. Clasamentul a scos la iveala taximetristi eficienti si bine pregatiti in Paris Koln si Berlin. Cei mai nepoliticosi si agresivi au fost intalniti insa la Roma. Bine ca reprezentantii ADAC nu au facut o vizita si in Bucuresti…
Nemtii de la ADAC sunt recunoscuti pentru testele lor de impact, de stabilitate sau de calitate. Putini stiu insa ca, anual, specialistii germani intocmesc un clasament al celor mai corecti soferi de taxi din Germania.
Anul acesta ei si-au extins activitatea si au vizat acest tip de transport in 22 dintre cele mai importante orase de pe Batranul Continent. ADAC a testat comportamentul soferilor la volan in timpul unei curse obisnuite.
Evaluarea ADAC a avut loc in patru orase din Germania si in alte 18 din Europa. Au fost incluse pe lista: Bruxelles (Belgia), Berlin, Hamburg, Munchen si Koln (Germania), Paris (Franta), Milano si Roma (Italia), Zagreb (Croatia), Luxemburg (Luxemburg), Amsterdam si Rotterdam (Olanda), Oslo (Norvegia), Salzburg si Vienna (Austria), Lisabona (Portugalia), Geneva si Zurich (Elvetia), Ljubljana (Slovenia), Barcelona si Madrid (Spania) si Praga (Cehia).
Clientul: un turist imbracat la costum, vorbitor de engleza
Testele s-au desfasurat pe cinci rute tipice in fiecare oras. Fiecare ruta a fost acoperita de doua ori, ceea ce a facut ca la finalul testului specialistii ADAC sa totalizeze 220 de curse cu taxiul. Orele de desfasurare au fost intre 6 dimineata si 21, exceptand orele de varf, in care traficul este aglomerat. Nu a lipsit nici un traseu de noapte, inregistrat intre orele 22 si 5.
De fiecare data, in taxi a urcat un barbat, vorbitor doar de limba engleza, imbracat la costum. Specialistul transporta un bagaj de mana, nu se arata grabit sa ajunga la destinatie si alegea intotdeauna al treilea taxi din coloana.
La urcarea in masina, clientul intreba daca poate plati cu cardul. Daca acest lucru nu era posibil, plata era facuta intotdeauna cu bancnote de 50 de euro, respectiv 20 atunci cand traseul era mai scurt.
Puncte pentru curatenie, engleza soferului sau respectarea regulilor de circulatie
Pentru a puncta cat mai bine fiecare cursa, presupusii clienti evaluau abilitatile soferului (40%), starea vehiculului (20%) si corectitudinea rutei (40%). Pentru a se asigura de acest ultim aspect, clientii aveau intotdeauna cu ei un GPS care indica traseul cel mai scurt. La finalul fiecarei evaluari, ruta ideala si cea reala erau comparate. Nu de multe ori s-a intamplat la traseul sa se dubleze.
Specialistii au mai evaluat si capacitatea soferilor de a purta o conversatie in engleza si de a oferi indicatii despre principalele atractii turistice. Fisa de observatie stabilea si daca masina era curata, daca soferul afisa corespunzator licenta si tarifele practicate sau daca soferul respecta regulile de trafic.
Multe curse au fost notate cu zero puncte atunci cand soferul a facut un ocol sau s-a abatut de la traseu fara motiv, cand tariful a crescut foarte mult fara motiv sau daca cel de la volan a refuzat o cursa pe motivul unei distante prea mici.
Cele mai bune servicii de taxi sunt in Barcelona
Evaluarea a durat mai bine de o luna si a scos la iveala faptul ca Barcelona este orasul cu cei mai buni soferi de taxi si cu cele mai bune servicii de acest gen. Pe locul doi s-a plasat Munchen, insa cel mai prost punctaj a fost inregistrat la Ljubljana.
Barcelona a castigat decisiv, desi la capitolul "cei mai buni soferi" a fost depasita de Munchen. Clasamentul a scos la iveala taximetristi eficienti si bine pregatiti in Paris Koln si Berlin. Cei mai nepoliticosi si agresivi au fost intalniti insa la Roma.
Potrivit testului ADAC, soferii sunt cei care influenteaza cel mai mult scorul final, ei fiind o adevarata problema: ignora luminile semaforului, ofera chitante false, fac un ocol nejustificat, vorbesc la telefon fara sistem "maini libere" depasesc viteza regulamentara sau refuza cel mai scurt traseu. Mai bine de jumatate din totalul celor 22 de orase au punctat sub standardele minime in ceea ce priveste competenta soferilor.
Acelasi studiu a scos la iveala si o serie de alte deficiente ale transportului cu taxiul: chitante completate incorect, lipsa cartii de identitate a soferului, respingerea platii cu cardul si preturile exagerate, cauzate de ocoliri nejustificate.
Zurich, orasul cu cel mai scump taxi
ADAC a trecut in revista si cele mai scumpe orase pentru cei care prefera sa foloseasca taxi-ul. Koln a fost cel mai ieftin oras german, un traseu de sapte kilometri cu un timp de asteptare de 5 minute fiind taxat cu 15,70 euro.
Cu toate acestea, un traseu similar a fost taxat cu doar 7,98 euro in Lisabona. Aici s-a dovedit a fi si cea mai ieftina solutie de deplasare, urmata indeaproape de Zagreb, Barcelona si Praga. A existat insa si reversul medaliei. Cum era probabil de asteptat, Zurich (Elvetia) a fost orasul cu cea mai scumpa calatorie: 31,35 euro.
Roma - cea mai ingrozitoare experinta cu taxiul
Specialistii ADAC au tinut sa povesteasca si despre ea mai buna experienta in postura de client. S-a petrecut in Barcelona, pe un traseu care lega aeroportul de gara centrala. Soferul a fost aproape exemplar, apropiindu-se de punctajul maxim.
De cealalta parte, cea mai ingrozitoare experienta a fost inregistrata intr-un taxi din Roma, pe un traseu care leaga gara centrala de un targ. La final, ADAC nu a oferit decat 11 procente din cele 100 din cauza ocolului facut, din cauza sumei mai mari percepute de sofer (69 de euro in loc de 62,90 cat indica aparatul), din cauza lipsei aerului conditionat, a zgomotului motorului, a unui geam spart si a unor servetele folosite, lasate in interior.
Bine ca reprezentantii ADAC nu s-au plimbat si prin Bucuresti! Cred ca mai puteau adauga la minusuri si disparitia portofelului, a telefonului mobil, mirosul de saorma, manelele, transpiratia…iar lista poate continua.