Piata auto din Romania se indreapta spre al cincilea an consecutiv de crestere
piata autocrestere piata autovanzari masinimasini electrice
Luna octombrie a acestui an consemneaza, pe piata auto, un volum al livrarilor de 18.274 de unitati, fiind cea mai buna luna octombrie din ultimii 10 ani, cu 19,5% mai mult decat in luna similara a anului anterior, potrivit APIA.
Ca urmare, la 10 luni, volumul total al livrarilor de autovehicule a ajuns la 153.105 de unitati, cu 20,1% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, acesta fiind si cel mai mare volum al vanzarilor de automobile inregistrat in primele 10 luni in ultimii 10 ani.
In continuare, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 61% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in primele 10 luni ale acestui an.
Este, insa, de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in prime 10 luni din 2018 (50.769 unitati), este cu circa 35,6% mai mare decat cel aferent perioadei similare de anul trecut (37.453 unitati).
In ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea sa majoritate, nefiscalizat), APIA constata ca, si in octombrie 2018, volumul acestora a scazut comparativ cu luna similara a anului trecut (-8,6%).
Ca urmare, pe ansamblul primelor zece luni din 2018, este consemnat un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 390.411, cu 8,4% mai mic decat in perioada similara din 2017.
APIA remarca si o oarecare imbunatatire a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului pe segmentul de varsta sub 7 ani (+27,1%), cele care au un nivel de emisii poluante mai redus si scaderi de circa 23,9% pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante).
Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3, inclusiv), reprezinta cca. 43,4% (respectiv 166.286 unitati) din totalul celor 383.181 unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei.
Ca urmare, parcul auto din Romania este „alimentat”, in continuare, cu multe masini vechi, iar in conditiile in care, prin casare, s-au eliminat din parc doar cca. 63.000 unitati, este evident faptul ca acesta continua sa fie printre cele mai vechi din Europa (peste 15 ani).
La 10 luni, productia Ford Romania a ajuns la un volum total de 119.042 de unitati, in crestere cu 190,2%, comparativ cu aceeasi perioada din 2017. In aceste conditii, si exportul Ford s-a triplat in 2018, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
In primele 10 luni ale anului, au fost livrate 153.105 de autovehicule noi, in crestere cu 20,1% fata de aceeasi perioada din anul 2017.
Dintre acestea 129.274 sunt autoturisme (+22,1% comparativ cu 2017) si 23.831 autovehicule comerciale (+10,1% comparativ cu 2017).
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 44.109 unitati, urmata de catre Volkswagen cu 13.859 unitati, Renault 11.978 unitati, Ford 11.521 unitati si Skoda 11.165 unitati.
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 41.374 unitati (32,0% cota de piata, pe un volum in crestere cu 28,7% fata de primele zece luni din 2017), urmata de Volkswagen cu 12.426 unitati (9.6% cota de piata, volume in crestere cu 9,1% fata de 2017); Skoda 11.165 unitati (8,6% din total piata, volume in crestere cu 17,1%); Renault 10.266 unitati (7,9% din total piata, volume in crestere cu 19,4%) si Ford 7.808 unitati (6,0% cota de piata, volume mai mari cu 12,4%).
Pe modele, Dacia Logan continua sa inregistreze cel mai mare volum de vanzari, respectiv 17.227 unitati, fiind urmata de Dacia Duster cu 10.416 unitati, Dacia Sandero 8.512 unitati, Renault Clio 4.858 unitati si Skoda Octavia 4.489 unitati.
In acelasi timp, autoturismele electrice si hibride continua sa prezinte un interes ridicat, si datorita stimulentelor acordate prin Programele Rabla si Rabla Plus. Ca urmare, dupa primele 10 luni din 2018, aceasta categorie are o pondere de 2,7% din total, superioara celei de anul trecut, cand aceasta era de doar 2,0%.
Desi volumele sunt inca destul de mici, cresterea inregistrata in acest an pe segmentul automobilelor electrice (full si plug-in) este de 145,8% (740 unitati fata de 301 in 2017 adica), in timp ce, pentru cele hibride, care au si un volum mai mare (2.768 unitati in 2018, fata de 1.779 unitati in 2017), se inregistreaza o crestere de 55,6%.
Potrivit APIA, sustinerea de care se bucura in tara noastra autovehiculele electrice, face ca Romania sa inregistreze, in acest an, cea mai mare crestere procentuala din UE in ceea ce priveste achizitia de astfel de autovehicule.
Pe ansamblul pietei, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: Romania 31,5%; Germania 19,1%; Cehia 10,6%; Turcia 8,9%; Spania 7,5%.
In acest context, autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in 2018, o crestere de 35,9% comparativ cu 2017, in timp ce, autoturismele din import au inregistrat o crestere de 16,7%.