Piata auto din Romania este in pana, cu o scadere de aproape 30%, dupa primele patru luni din 2020
scadere piata autovanzari autoturismevanzari masinimasini verzi
Desi piata auto din Romania a urmat in luna aprilie 2020 trendul european, scaderea a avut o amploare mai redusa decat cea din multe state europene, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Anul 2020 a inceput cu patru luni consecutive de scadere in Romania, dupa ce, si in aprilie, a fost consemnata, ca in intreaga Europa, o scadere a pietei totale comparativ cu aprilie 2019, de data aceasta mai puternica, respectiv 52,6%.
De la inceputul anului 2020, a fost inregistrata o scadere a pietei auto de 29,6%, in comparatie cu primele patru luni din 2019.
In ceea ce priveste achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest care, dupa primele 4 luni din 2020, inregistreaza, pe ansablul grupului (conform LMC Automotive), o evolutie generala negativa (minus 40%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019, dupa o scadere record in aprilie: 80%.
Cu showroom-uri inchise in marea majoritate a tarilor europene, masura dublata de oprirea productiei de autovehicule si de restrictii de circulatie, vanzarile de autovehicule nu puteau inregistra o evolutie diferita de cea efectiv consemnata.
Totusi, deoarece in Romania, printr-un dialog institutional, s-a reusit ca activitatile de distibutie si reparatie sa fie mentinute in stare operationala, a fost consemnata o scadere mai putin abrupta in comparatie cu multe alte sate din Europa de Vest.
Top-ul general pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) dupa 4 luni din 2020 este condus de catre Dacia, cu 9.551 unitati, urmata de Volkswagen (3.436 unitati), Renault 2.961 (unitati), Skoda (2.779), Ford (2.564 unitati) si Hyundai (2.239 unitati).
La autoturisme (minus 49,9% in aprilie si o scadere generala de 27,6%). Topul pe marci, la finalul primelor 4 luni din 2020, este condus de Dacia, cu 8.834 unitati (27,7% cota de piata), urmata de Volkswagen (2.870 unitati; 9% cota de piata), Skoda (2.779 unitati; 8,7%), Renault (2.411 unitati; 7,6%), Hyundai (2.239 unitati; 7%).
Cu cele 3.651 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model dupa 4 luni din 2020, urmat de Dacia Duster (2.493 unitati), Dacia Sandero (1.867 unitati), Skoda Octavia (1.293 unitati) si Renault Clio (996 unitati).
Dupa primele 4 luni din anul 2020, se remarca faptul ca toate segmentele sunt pe minus, dar este de semnalat consolidarea segmentului SUV pe prima pozitie, acesta detinand, astfel, cea mai mare pondere in piata (39,6%), in timp ce, segmentul C, cu 33,9% din total piata, ramane pe locul secund. Pe locul al treilea, se regaseste segmentul B, care acopera 19,2% din total piata.
In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, pe fondul scaderii generale a pietei, in aprilie 2020, a crescut semnificativ ponderea autoturismelor diesel (43%) comparativ cu cea inregistrata in martie (34,1%).
In acest context, se poate remarca un trend crescator inregistrat de catre autotusimele diesel in aceasta prima parte a anului (de la 26,8%, in ianuarie, la 43%, in aprilie). Pe ansamblul primelor 4 luni ale anului 2020, autoturismele pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 63,1% din total (de la 64,9%, anul trecut).
In ce priveste motorizarile diesel, desi ponderea acestora a crescut cu 8,9%, in aprilie 2020, comparativ cu luna anterioara, dupa primele 4 luni, ponderea acestora a ramas aceeasi cu cea inregistrata in perioada similara a anului trecut (31,2%).
In cazul autoturismelor rulate nou intrate in parc (import) raportul diesel/benzina este net in favoarea celor diesel care reprezinta 76,6% din total, acestea avand o vechime medie de circa11 ani.
De asemenea, categoria autoturismelor electrice si hibride inregistreaza un volum in crestere totala de 4,6%, comparativ cu primul trimestru al anului trecut.
In acest context, cu un inceput favorabil, este de asteptat ca in acest an, achizitiile de autoturisme “verzi“ sa inregistreze volume semnificativ mai mari decat cele din anul anterior, acestea fiind, in mare masura, stimulate de Programului Rabla Plus, care a avut o contributie importanta la cresterea semnificativa a vanzarilor de autoturisme electrice in perioada derularii primului program multianual 2017-2019 si care, si in acest inceput de an 2020, are un impact favorabil, odata cu demararea unui nou program multianual pentru perioada 2020-2025.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme, dupa 4 luni din 2020, sunt realizate de persoanele juridice, care acopera 67% din totalul achizitiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le 33%. In aprilie 2020, ponderea achizitiilor realizate de persoanele juridice a fost de 76%.
Foto: pixabay