Piata auto din Romania atinge noi maxime: 134.831 de unitati livrate dupa noua luni
maxime piata autovanzari autoproductie autoford romaniadacia romania
Luna septembrie a consemnat un volum al livrarilor de 15.738 de autovehicule, in crestere cu 7,7% in comparatie cu septembrie 2017.
Ca urmare, dupa 9 luni din 2018, volumul total al livrarilor de autovehicule a ajuns la 134.831 de unitati, cu 20,2% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, acesta fiind si cel mai mare volum al vanzarilor de automobile inregistrat in primele 9 luni in ultimii 10 ani.
In 2009, primul an al recesiunii economice, se inregistrau doar 103.592 unitati, potrivit APIA.
In continuare, in Romania, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 63% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in primele 9 luni din 2018.
In acelasi timp, numarul de autoturisme cumparate de persoanele fizice, 42.127 unitati, este cu circa 29,3% mai mare decat cel din aceeasi perioada de timp de anul trecut.
Conform APIA, in septembrie 2018, volumul de autoturismerulate (al caror import este, in marea sa majoritate, nefiscalizat) a scazut cu 15% comparativ cu septembrie 2017.
Ca urmare, pe ansamblul primelor noua luni din 2018, este consemnat un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 346.918 de unitati, cu 8,3% mai mic decat cel corespunzator in perioada similara din 2017.
Exista si o oarecare imbunatatire a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului (+27,3%) pe segmentul de varsta sub 7 ani (mai putin poluante) si scaderi de circa 23,8% pe segmentul celor de peste 12 ani.
Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezinta, dupa 9 luni din 2018, circa 61,1% (211.976 de unitati) din totalul celor 346.918 de unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unei varste medii ridicate a parcului auto din Romania, de circa 15 ani care ramana unul dintre cele mai invechite din Europa.
In ceea ce priveste productia, Ford Romania a fabricat, in primele 9 luni din 2018, un volum total de 104.366 de unitati, in crestere cu 155,2%, de circa 2,5 ori mai mult, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In aceste conditii, si exportul Ford a crescut cu 156,9%, comparativ cu primele noua luni ale anului precedent.
Intre lunile ianuarie-septembrie 2018, au fost livrate 134.831 de autovehicule, in crestere cu 20,2% fata de aceeasi perioada din anul 2017, din care 113.727 autoturisme (+22,3%) si 21.104 autovehicule comerciale (+9,7%).
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 38.211 de unitati, urmata de Volkswagen (12.458 unitati), Ford (10.222 unitati), Renault (10.184 unitati) si Skoda 9.923 (unitati).
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 35.781 unitati (31,5% cota de piata, pe un volum in crestere cu 28,7%), urmata de Volkswagen (11.191 unitati; 9,8% cota de piata; plus 10,2%); Skoda (9.923 unitati; 8,7% din piata; plus 18,3%); Renault (8.681 unitati; 7,6% din piata; plus 15,7%) si Ford (6.948 unitati; 6,1% cota de piata; plus 10,3%).
Pe modele, cu cele 14.361 unitati vandute, Dacia Logan continua sa fie cel mai bine vandut model in primele noua luni din 2018. Urmeaza Dacia Duster (8.868 unitati), Dacia Sandero (7.781 unitati), Renault Clio (4.050 unitati) si Skoda Octavia (3.906).
In acelasiu timp, autoturismele electrice si hibride continua si in acest an sa prezinte un inters ridicat, si datorita stimulentelor acordate prin Programul Rabla Plus.
Ca urmare, dupa primele 9 luni din 2018, acestea au o pondere de 2,6% din total, superioara celei de anul trecut, cand aceasta era de doar 1,9%.
Desi volumele sunt inca destul de mici (in raport cu celelalte categorii de combustibili), cresterea inregistrata in acest an pe segmentul celor electrice (full si plug-in) este una semnificativa, de 165,6% (648 unitati fata de doar 244, in 2017 adica, de circa 2,5 ori mai multe comparativ cu 2017), in timp ce, pentru cele hibride, se inregistreaza o crestere ceva mai modesta (+47,6%), dar pe un volum mult superior (2.274 unitati, fata de 1.541, in 2017).
Pe ansamblu, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: Romania 30,8%; Germania 19,8%; Cehia 10,6%; Turcia 8,2%; Spania 7,6%. In acest context, autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in 2018, o crestere de 35,3% comparativ cu 2017, in timp ce, autoturismele din import, au inregistrat o crestere de 17,3%.