Piata auto din Romania are cincilea an consecutiv de crestere. Plus 92% la automobilele electrice
piata auto 2018rezultate daciaimporturi autoexporturi auto
Luna decembrie 2018 a consemnat un volum al livrarilor de 15.931 unitati, fiind cea mai buna luna decembrie din ultimii 10 ani, cu 12% mai mult decat in decembrie 2017.
Ca urmare, pe ansamblul anului 2018, se consemneaza un volum total al livrarilor de autovehicule de 187.276 de unitati, cu 19,6% mai mult decat in 2017, acesta fiind si cel mai mare volum anual al vanzarilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub datele de dinaintea crizei economica din anul 2009, potrivit APIA.
In continuare, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in anul 2018.
Dar numarul autoturismelor achizitionate de catre persoanele fizice, 63.378 unitati, este cu circa 44,4% mai mare decat cel din 2017 (43.884 unitati).
In ce priveste categoria autoturismelor rulate, in decembrie 2018, volumul acestora a scazut cu 12,9% comparativ cu decembrie 2017, la 38.702, fata de 44.440.
Ca urmare, pe ansamblul intregului an 2018, APIA consemneaza un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 473.616, cu 9,1% mai mic decat in 2017.
Se remarca si o imbunatatire a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului pe segmentul de varsta sub 7 ani, (cele care au un nivel de emisii poluante mai redus) si scaderi pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante).
Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani reprezinta circa 42,4% (200.641 de unitati) din totalul celor 473.616 unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei.
Pe cale de consecinta, parcul auto din Romania este, in continuare, alimentat cu multe masini vechi, iar, in conditiile in care, prin casare, au fost eliminate din parcul auto 81.000 unitati (mult mai putine decat cele cu varsta mai mare de 12 ani intrate in parc), acesta va ramane printre cele mai vechi din Europa, astazi, avand o varsta medie de circa 16 ani.
In ceea ce priveste productia, cea a Ford Romania a crescut semnificativ fata de 2017, ajungand la un volum total de 141.507 de unitati, ceea ce corespunde, practic, unei triplari a productiei (+184,3%). In aceste conditii, si exportul de automobile Ford s-a triplat (+190,8%).
Pe ansamblul pietei, livrarile de autovehicule noi au fost insumat 187.276 de unitati, in crestere cu 19,6% comparativ cu anul 2017.
Dintre acestea, 158.268 au fost autoturisme (in crestere cu 21,4% comparativ cu 2017) si 29.008 autovehicule comerciale (+11,1%).
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de
Dacia, cu 54.593 unitati, urmata de catre Volkswagen (16.459 unitati), Renault (14.853), Ford (13.957) si Skoda (13.185).
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc, detasat, Dacia, cu 51.242 unitati (32,4% cota de piata, pe un volum in crestere cu 29,4%), urmata de Volkswagen (14.601 unitati; 9,2% cota de piata; plus 4,5%); Skoda (13.185 unitatil 8,3% din piata; plus 13,4%); Renault (12.523 unitati; 7,9% din piata; plus in crestere cu 20,5%) si Ford (9.503 unitati; 6% cota de piata; plus 17%).
Pe modele, la finalul anului 2018, Dacia Logan continua sa inregistreze cel mai mare volum de vanzari, respectiv 21.154 de unitati, urmata de Dacia Duster (12.938 unitati), Dacia Sandero (10.218 unitati), Skoda Octavia (5.466 unitati) si Renault Clio (5.394 unitati).
Autoturismele electrice si hibride continua tendinta de crestere puternica inceputa acum 2 ani. Ca urmare, in 2018, aceasta categorie de autoturisme ajunge la o pondere de 2,9% din total, de la 2,1% in 2017.
Cresterea inregistrata si in acest an pe segmentul automobilelor celor electrice (integral electrice si cele plug-in) de 92% (987 de unitati fata de 514 unitati in 2017, in timp ce, pentru cele hibride, care au si un volum mai mare (3.585 unitati, fata de 2.244), se inregistreaza o crestere de 59,8%.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor 31,7% au provenit din Romania; 18,6 din Germania; 10,3% din Cehia; 8,7% din Turcia si 7,6% din Spania.
In acest context, autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in 2018, o crestere de 37,1% comparativ cu 2017, in timp ce autoturismele din import au inregistrat o crestere de 15,2%.