Piata auto din Romania a scazut cu 20,2%, dupa primele doua luni din 2020
piata auto romaniascadere piata autoautomobile romaniadate apia romania
Pentru a doua oara in acest an, in luna februarie, Asociatia Producatorilor si Importatorilor auto a consemnat, in Romania, o scadere a pietei totale, de data aceasta, mai puternica, respectiv 26,9% comparativ cu februarie 2019.
Astfel, dupa primele doua luni din 2020, se consemneaza o scadere generala a pietei auto de 20,2% comparativ cu aceeasi perioada de timp din 2019.
Potrivit APIA, situatia din Romania este similara cu cea din Europa si, intr-o oarecare masura, poate fi explicata de conjunctura pietei, generata de respectarea unor obiective de emisii CO2 mai severe pentru anul 2020, fapt ce este posibil sa fi stimulat, inmatricularea mai rapida a unor unitati in decembrie 2019.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care, dupa doua luni din anul 2020, realizeaza 62% din totalul achizitiilor de autoturisme.
Referitor la achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest, care, dupa primele doua luni din 2020, inregistreaza o evolutie generala negativa (minus 7,7%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019.
Pe de alta parte, aceasta evolutie mai putin favorabila este explicabila si prin scaderea productiei de automobile realizata in Europa, in 2019, respectiv minus 4,3%, conform Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile - OICA.
In Romania, clasamentul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 6.214 unitati, urmata de Volkswagen (2.363 unitati), Renault (2.134), Skoda (1.822) si Ford (1.578).
La autoturisme, dupa primele doua luni din 2020, clasamentul este condus de Dacia, cu 5.744 unitati, 27,3% cota de piata, realizata pe un volum in scadere cu 38,1% fata de 2019, urmata de Volkswagen (2.005 unitati; 9,5% cota de piata, plus 28,5%), Skoda (1.822 unitati; 8,7% din piata; plus 3,8%), Renault (1.790 unitati; 8,5% cota de piata; minus 14,1%), Hyundai (1.548 unitati; 7,4% cota de piata; plus 27,3%), Toyota (1.156 unitati; 5,5% cota de piata; minus 4,5%) si Ford (1.034 unitati; 4,9% cota de piata; minus 47,2%).
Pe modele, cu 2.435 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, dupa doua luni din 2020, urmat de Dacia Duster (1.473 unitati), Dacia Sandero (1.376 unitati), Skoda Octavia (998) unitati si Renault Clio (768 unitati).
Pe ansamblul celor doua luni, autoturismele cu motoare pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 66,1% din total, in scadere de la 66,6%, anul trecut.
In ceea ce priveste motorizarile diesel, desi ponderea acestora a crescut cu 2,7%, fata de ianuarie 2020, dupa primele doua luni, ponderea s-a redus cu 1,3%, fata de anul trecut, de la 29,2% la 27,9%.
In schimb, in cazul autoturismele rulate nou intrate in parc (import), raportul diesel/benzina este net in favoarea celor diesel care reprezinta 76,7% din total.
La acest subiect, APIA reitereaza mentiunea facuta si cu alte ocazii: motoarele diesel de ultima generatie (Euro6d) au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici cu circa 15%-20% la modele cu echipari similare.
In ce priveste autoturismele electrice si hibride, a fost consemnata o crestere de 63,8%, la autoturismele full electrice, si una de 101,8% la cele plug-in. Pe de alta parte si autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 3,3%.
In acest context, APIA remarca impactul pozitiv al Programului Rabla Plus din perioada 2017-2019, care a generat o evolutie puternic crescatoare pe acest segment de autovehicule, de exemplu o crestere de 14,4 ori pe segmentul automobilelor cu alimentare electrica.