Piata auto din Romania a depasit pentru prima data de la inceputul crizei 150.000 de unitati pe an
vanzari masini romaniapiata auto romaniacrestere piata autodacia logandacia duster
Datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile releva ca, anul trecut, pe ansamblul pietei din Romania, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat o crestere generala de 10,2%, comparativ cu 2016, cifra in interiorul careia autoturismele au avut o crestere de 13,4%.
Vanzarile de autoturisme au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% fata de 34% persoane fizice.
In comparatie cu 2016, au crescut atat ponderea, cat si volumul achizitiilor realizate de catre persoanele fizice, ponderea, de la 29%, la 34%, iar volumul, cu 30%, procent mult superior cresterii generale a pietei, de 10,2%.
Doua treimi din plusul de circa 15.000 de unitati este dat de achizitiile realizate de catre persoanele fizice in afara Programului Rabla, ceea ce arata o tot mai mica dependenta a pietei auto de acest instrument.
In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), se observa faptul ca, in 2017, au fost inmatriculate circa 520.000 de unitati (cu 72% mai multe decat in 2016), rezultand un raport intre cele rulate si cele noi de 4,9 ori.
In ceea ce priveste exporturile, Ford Romania a continuat sa creasca numarul unitatilor EcoSport fabricate la Craiova (5.991 unitati in decembrie, 8.877 unitati de la inceputul productiei sale), ceea ce face ca totalul productiei Ford de la Croiva (B-Max si EcoSport) pe intreg anul 2017, sa fie de 49.771 unitati (+28.1% fata de anul 2016).
Si exportul realizat de catre Ford inregistreaza, in cele 12 luni din 2017, volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 10.088 unitati (+26%). Un alt aspect important de remarcat este ca 98% din productia realizata a fost exportata, comparativ cu 99,9%, in 2016.
In decembrie 2017, s-au livrat, in Romania, 14.227 unitati, cu 3,8% mai putine autovehicule decat in noiembrie, fapt ce face ca, pe ansamblul celor 12 luni din 2017, sa se ajunga la un total de 156.527 unitati, cu 10,2% mai mult decat in 2016.
Autoturismele, care reprezinta circa 83% din totalul livrarilor realizate in tot anul 2017 (130.414 unitati), inregistreaza o crestere fata de 2016 de 13,4%. In schimb, vehiculele comerciale (marfa si persoane), inregisteaza o scadere de 3,3%.
Top-ul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia (43.262 unitati), urmata de Volkswagen (15.636 unitati), Renault (12.292 unitati), Ford (12.056 unitati) si Skoda (11.631 unitati).
In ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale usoare (inclusiv minibuse), dupa 12 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (3.932 unitati), cu o crestere de 29,3%, urmat de Dacia (3.666 unitati; plus 7,4%) si Mercedes (2.198 unitati; plus 13,1%).
La autoturisme, in functie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia (39.596 unitati; 30,4% cota de piata, pe un volum in crestere cu 11,7% fata de 2016), urmata de Volkswagen (13.969 unitati; 10,7% cota de piata; plus 16,6%); Skoda (11.631 unitati; 8,9% din piata; plus 13,3%); Renault 10.393 unitati (8% cota de piata; plus 24,5%); Ford (8.124 unitati; 6,2% din piata; plus 16,8%) si Opel (6.543 unitati; 5 din piata; plus 20,3%).
Pe modele, cu cele 16.198 unitati livrate, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in 2017, urmat de Dacia Duster (8.659 unitati), Dacia Sandero (8.465 unitati), Skoda Octavia (4.821) si Renault Clio (3.834).
Plus de 208% la automobilele electrice
In ce priveste autoturismele electrice si hibride, acestea au ajuns sa detina o pondere de 2,2% din totalul livrarilor, dubla fata de anul 2016.
Chiar daca volumele sunt inca destul de mici (514 unitati cu alimentare electrica - BEV, PHEV si 2.297 unitati hibride - HEV), cresterile sunt importante, atat la cele electrice (+207,8%, respectiv de 3 ori), cat si la cele hibride (+126,1%), demonstrand ca exista un potential important de crestere a acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator (asa cum s-a facut in 2017), va realiza volume importante.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 28,1% sunt de provenienta autohtona, 22,4% sunt fabricate in Germania 10,7% in Cehia; 8,0% in Spania si 7,3% in Turcia.
In acest context, comparativ cu anul 2016, livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in 2017, cu 11,3%, iar cele provenite din import cu 14,2%.