Piata auto din Romania a crescut cu 9,7%, in primele 9 luni din acest an
crestere piata autorezultate piata autovanzari auto romaniaautomobile romania
Intre lunile ianuarie-septembrie 2019, piata auto din Romania a avut o crestere generala de 9,7% (un volum total de 147.966 de unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2018, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In septembrie 2019, cresterea a fost de 15,7%, in comparatie cu aceeasi luna a anului anterior. Conform APIA, spre deosebire de majoritatea statelor membre UE, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere martie 2019, probabil datorita asteptarii inceperii programului Rabla).
Referitor la vanzarile de autoturisme noi din UE, APIA remarca faptul ca grupul celor cinci tari care, impreuna, totalizeaza circa 75% din piata auto a UE, inregistreaza in primele 9 luni din 2019, o scadere generala de 1,2% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, astfel: Spania (minus 7,4%), Marea Britanie (minus 2,5%), Franta (minus 1,3%), Italia (minus 3,1%). Singura piata care nu este in teritoriul negativ si care datorita marimii sale, are un impact semnificativ asupra evolutiei de ansamblu, Germania, a inregistrat, la 9 luni, o crestere totala de 2,5%.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 57% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele noua luni ale lui 2019.
Este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice, in aceste prime noua luni (54.558 unitati), este cu 29,5% superior celui din perioada similara a anului trecut (42.127 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut de la 37%, in 2018, la 43%, in 2019.
In ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele noua luni din 2019, au fost inmatriculate 329.231 de unitati, cu 5,1% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).
In septembrie 2019, APIA a consemnat un volum al vanzarilor in crestere cu 15,7%, in comparatie cu septembrie 2018. Ca urmare, in primele noua luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9,7%, pe un volum total de 147.966 unitati. Dintre acestea, 127.251 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei, au inregistrat o crestere de 11,9%, si 20.715 vehicule comerciale, in scadere cu 1,8%.
Dacia ramane prima in clasamentul marcilor
Top-ul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de Dacia (40.893 unitati), urmata de Volkswagen (13.043 unitati) si Renault (11.978 unitati). Dacia, cu 38.797 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.751 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.
Dupa Dacia, cu cele 38.797 unitati (30,5% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 8,4% fata de 2018), urmeaza Volkswagen (11.499 unitati; 9% cota de piata si un volum in crestere cu 2,8% fata de 2018); Renault (10.470 unitati; 8,2% din piata; plus 20,6%), Skoda (10.370 unitati; 8,1% cota de piata; plus 4,5%) si Ford (8.330 unitati; 6,5% cota de piata; plus 19,9%).
Cu cele 15.781 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in primele noua luni din 2019, urmat de Dacia Duster (9.150 unitati), Dacia Sandero (8.560 unitati), Renault Clio (4.451 unitati) si Skoda Octavia (3.909 unitati).
In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, in septembrie 2019, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi.
Cu toate acestea, dupa 9 luni, autoturismele pe benzina continua sa detina 71% din total, de la 60,6%, in aceeasi perioada de timp din 2018. Dintre primele 10 marci/modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.
Pe de alta parte, in septembrie, ponderea motorizarilor diesel a crescut cu 1% fata de cota din august 2019, iar trendul din acest an, incepand cu luna aprilie, este unul crescator, care arata o posibila consolidare in lunile urmatoare.
In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 9 luni din 2019 este 25,3% din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,6% din total. La acest subiect (evolutie diesel), APIA reitereaza ca motoarele diesel de ultima generatie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decat acestea la modele cu echipari similare (circa -15%-20%).
Numarul persoanelor fizice care au cumparat o masina electrica a crescut de 3 ori
In cazul autoturismelor electrice si hibride, in septembrie, acestea au inregistrat o cota de 4% din total, inferioara celei din luna precedenta, dar pe ansamblul celor 9 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnficativa de volum (4.734, fata de 2.927, in 2018), fapt ce face ca ponderea lor in ansamblul pietei sa fie una sa fie una semnificativ mai mare celei din anul trecut: 3,7%, in 2019, fata de 2,6%, in 2018.
Pe subcategorii, a fost consemnata o crestere de 138,6% la autoturismele full electrice si una de 7% la cele plug-in. De asemenea, autoturismele hibride au avut o crestere de 52,8%. In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de circa 3 ori mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii septembrie a anului trecut.
Un alt aspect important de semnalat este faptul ca in primele 9 luni ale acestui an au fost achizitionate cu circa 30% mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut: 1.167 de unitati, in 2019, fata de 987, in 2018.
In ce priveste evolutia autoturismelor cu tractiune integrala, acestea reprezinta 18,7% din totalul achizitiilor realizate in primele 9 luni ale lui 2019, pe un volum total de 23.845 unitati, mai mare cu 3,7%, fata de 2018.
Pe ansamblul pietei, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 9 luni din 2019, Romania detine o pondere de 30,5%, urmata de Germania (17,8%), Cehia (10,5%), Turcia (9,7%) si Spania (8,3%). In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 10,8%, iar cele din import cu 12,4%.