Piata auto din Romania a crescut cu 11,6%, dupa primele cinci luni din 2019
piata auto romaniamasini romaniavanzari auto romaniastatistici apia
Luna mai a anului 2019 continua promitator evolutia de pana acum a pietei auto din Romania, cu o crestere de 9,2%, fata de aprilie, astfel incat, dupa primele cinci luni din 2019, piata auto consemneaza un avans de 11,6%, potrivit APIA.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice care acopera 58% din totalul achizitiilor de autoturisme realizate in primele cinci luni ale lui 2019.
Este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime cinci luni (28.223 unitati) este cu 24,8% superior celui din perioada similara a anului trecut (22.620 unitati), chiar daca, in 2019, Programul Rabla a demarat cu o luna mai tarziu decat anul trecut (deci, o perioada mai scurta de functionare efectiva in aceste prime 5 luni); ca urmare, si ponderea persoanelor fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 38% in 2018 la 42% in 2019.
In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele cinci luni din 2019, au fost inmatriculate 184.091 de unitati, cu 6,6% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cele cu varsta mai mare de 12 ani inregistrand, pe un volum important, o scadere de 11,9%).
Luna mai 2019 a consemnat un volum al vanzarilor de autovehicule mai mare cu 13,5% comparativ cu mai 2018. Ca urmare, in primele cinci luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 11,6%, pe un volum total de 78.486 unitati.
Din acestea, 67.042 sunt autoturisme (care inregistreaza, astfel, o crestere de 13,1%) si 11.444 vehicule comerciale (in crestere cu 3,2%).
Un alt aspect relevant este cresterea continua a pietei in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere - martie 2019 -, probabil, datorita asteptarii demararii programului Rabla din acest an).
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 22.014 unitati, urmata de Renault, cu 6.867 unitati si Volkswagen 6.849 unitati, Dacia conducand top-ul la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale usoare.
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 20.888 unitati (31,2% cota de piata, pe un volum in crestere cu 8,7% fata de 2018), urmata de Renault (6.259 unitati; 9,3% cota de piata, volume in crestere cu 43,3%); Volkswagen (6.031 de unitati; 9% din piata, volume in crestere cu 2,1%), Skoda (5.390 unitati; 8% cota de piata, volume mai mici cu 2,5%) si Ford (4.285 unitati; 6,4% cota de piata, volume mai mari cu 13,7%).
Cu cele 8.750 de unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele cinci luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 4.674 unitati, Dacia Sandero cu 4.615 unitati, Renault Clio 3.210 unitati si Skoda Octavia 2.012 unitati.
In functie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzina detin 71,2% din total, procent semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in primele cinci luni ale lui 2018, de 58,8%.
Dintre primele 10 marci/modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 8 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.
Pe de alta parte, in mai 2019, a crescut cu 2% ponderea motorizarilor diesel, fata de cota avuta in aprilie: 21,3%, fata de 19,4%.
In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 5 luni din 2019 este 25,4%, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent.
In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel, reprezinta 95,8% din total. Potrivit APIA, desi motoarele diesel de ultima generatie au limite de emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand in plus, emisii de CO2 mai mici decat acestea, se constata ca, in spatiul public, este promovata o perceptia generala nefavorabila inclusiv pentru noul diesel, din cauza unor enunturi publice insuficient documentate si care fac referire la nivelul emisiilor poluante ale autoturismelor diesel cu norme de poluare depasite astazi din punct de vedere tehnologic (euro4 si inferior).
In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2, depinde, in continuare, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie.
Plus 149,3% la autoturismele full electrice!
In ceea ce priveste autoturismele electrice si hibride, ponderea acestora continua sa creasca, ajungand sa detina, in primele cinci luni ale lui 2019, o cota de piata relativ importanta, respectiv 3,4% (de la numai 2,3%, anul trecut), dupa ce, in mai, au inregistrat o cota de piata de 4,6%, cea mai mare pondere lunara de cand acesta categorie de autoturisme este evidentiata in statisticile APIA.
Pe categorii, a fost consemnata o crestere de 149,3% la autoturismele full electrice si o scadere de 34,3% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 71%.
In acest context, trebuie remarcata evolutia foarte buna din primele doua luni de derulare a Programului Rabla Plus din acest an, perioada in care numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica, a crescut de 5 ori comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Pe ansamblul pietei, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, 31,1% au fost fabricate in Romania 31,1%; 17,9% in Germania, 10,3% in Cehia, 10,2% in Turcia si 8,1% in Spania.
In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in primele cinci luni din 2019, cu 12,9% comparativ cu perioada similara din 2018, in timp ce cele din import au avansat cu 13,2%.