Piata auto a inceput anul in marche arriere. Scadere de peste 52% a inmatricularilor de automobile fata de prima luna din 2020
scadere piata auto ianuariesituatie piata autoscadere autoturismescadere inmatriculari
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a anuntat o scadere semnificativa a inmatricularilor de autoturisme, in prima luna a anului 2021: 52,2%. Autoturismele electrice au inregistrat o crestere de 17,9%, ajungand la o cota de piata de 4,4%, in timp ce vehiculele comerciale au consemnat o scadere de 11,9%.
Dupa ce, in ultimele patru luni din 2020, au fost consemnate cresteri ale inmatricularilor de autovehicule, anul 2021 debuteaza cu o scadere semnificativa, de 46,6% pe un volum de 7.660 de unitati.
In ceea ce priveste achizitiile de autoturisme noi in Europa, este relevanta situatia din principalele tari (care acopera peste 76% din piata auto europeana) acestea inregistrand, in ianuarie 2021, situatii negative comparativ cu ianuarie 2020: Franta (minus 5,8%), Germania (minus 31,1%) Italia (minus 14%), Olanda (minus 20%), Spania (minus 51,1%) si Marea Britanie (minus 39,9%).
Revenind la piata nationala, top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale), in prima luna a anului 2021, este condus de catre Dacia (1.160 unitati), urmata de catre Ford (987 unitati), Toyota (764 unitati), Hyundai (661 unitati), Volkswagen (542 unitati), Skoda (468 unitati) si Mercedes (465 unitati).
Autoturismele (care reprezinta circa 77% din total) au inregistrat, in ianuarie 2021, un volum de 5.913 de unitati, cu 52,2% mai mic decat in ianuarie 2020.
Datele de inmatriculari aferente primei luni din 2021 arata un top 10 relativ diferit de cel de pana acum, condus de Dacia, cu 914 unitati (minus 74,4% fata de 2020, cota de piata 15,5%), urmata de Ford 734 unitati (plus 31,3%, cota de piata 12,4%), Toyota 705 unitati (plus 8,1%, cota de piata 11,9%), Hyundai 661 unitati (minus 25,2%, cota de piata 11,2%), Skoda 468 unitati (minus 54,5%, cota de piata 7,9%), si Volkswagen 452 unitati (minus 65,8%, cota de piata 7,6%).
Ford Puma a devenit al doilea cel mai bine vandut model din Romania
Pe modele, cu cele 365 unitati inmatriculate in prima luna a anului 2021, Dacia Logan este pe primul loc (minus 75,8% comparativ cu ianuarie 2020), urmata de Ford Puma, 237 unitati (cu o crestere de 13 ori comparativ cu volumul din ianuarie 2020), Ford Focus cu 225 unitati (in scadere cu 16%), Hyundai I20, 202 unitati (minus 28,4% comparativ cu ian. 2020) si Dacia Sandero, 189 unitati (minus 79,7% comparativ cu ian.202).
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, se remarca faptul ca, in ianuarie 2021, ponderea autoturismelor pe benzina a inregistrat o scadere de 8,6% fata de ianuarie 2020 si fata de decembrie 2020, ajungand, astfel, la o pondere de 59,2%.
In ceea ce priveste autoturismele cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere a cotei de doar 1,2% fata de luna anterioara si una de doar 0,3% fata de ianuarie 2020.
Pe subcategorii, a fost consemnata o crestere de 0,6% la autoturismele 100% electrice si una de 66,1%, la cele hibride plug-in. Autoturismele full hybrid inregistreaza, la randul lor, o evolutie pozitiva (30,1%).
In ceea ce priveste topul pe marci al autovehiculelor electrice (100% si hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume inregistreaza Volkswagen (59 unitati), BMW (38 unitati), Mercedes Benz (19 unitati), Volvo (18 unitati) si Renault (17 unitati). In acest context, achizitiile de autoturisme electrice inregistreaza, pe volume in crestere cu 17,9%, o cota de piata semnificativ mai mare (4,4%) decat in ianuarie 2020 (1,8%).
O alta analiza de interes este evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea au in luna ianuarie 2021 o cota de piata de 22,8%, pe un volum total de 1.347 de unitati, inferior cu 48,7% celui consemnat in ianuarie 2020.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in ianuarie 2021 au fost realizate de catre persoanele juridice, care acopera 63% din totalul achizitiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 37%.
In ceea ce priveste categoria autovehiculelor comerciale usoare (inclusiv minibuse si pick-up), si aceasta a inregistrat, in prima luna din 2021, o scadere importanta, de 15,8%.