Patronii firmelor de transport sunt disperati. Oamenii nu mai vor sa munceasca?
criza soferisoferi indiaimport forta muncasoferi straini
Cand vad rafturile pline ale magazinelor, putini oameni se gandesc cum ajunge marfa pe ele. Cum de avem, in fiecare zi, pe langa tonele de legume si fructe locale, alte tone de legume si fructe exotice, precum si sumedenie de produse alimentare, imbracaminte, incaltaminte, mobila, electrocasnice si electronice importate.
Fara
transportatori, nimic din toate acestea nu ar ajunge pe mesele, pe rafturile si in dulapurile noastre. De fapt, poate ca nici dulapul nu ar mai fi alcatuit din placi, ci l-am mosteni pe cel de fag, de la bunici, dar pana si acela ar trebui sa fie transportat.
Asa se face ca meseria de sofer a ajuns la mare pret si cautare cam peste tot in lume.
Ne-am obisnuit sa vedem muncitori asiatici pe santierele din toata tara, acum, tot din Asia se pare ca vine si rezolvarea la criza soferilorprofesionisti.
Potrivit lui Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania si presedinte al Uniunii Internationale a Transporturilor Rutieri (IRU), firmele romanesti de transport au nevoie de aproximativ 40.000-45.000 de conducatori auto licentiati.
Printre solutii ar fi aducerea de soferi din Filipine, Nepal, India si scaderea limitei de varsta de la 21 la 18 ani pentru obtinerea permisului de conducere categoria C (TIR-uri, camioane).
"La Autoritatea Rutiera Romana sunt inregistrati peste 350.000 de soferi profesionisti din care aproximativ 100.000 lucreaza in afara tarii, in statele UE.
Sunt mai multe firme de transport in Romania care si-au limitat cresterile tocmai din cauza lipsei de soferi. Am insistat sa aducem soferi din alte tari, dar bariera de limba nu face foarte atractiva recrutarea de soferi din Ucraina, dupa modelul din Polonia.
Atunci ne-am uitat la soferii din Filipine, Nepal, India dar mai avem nevoie de o adaptare a legislatiei din tara. Pentru a lucra in UE, un sofer profesionist trebuie sa detina un certificat de competenta profesionala. Examenul se da in tara unde urmeaza sa lucreze.
Autoritatile de la noi au reusit sa obtina permisiunea ca soferii asiatici sa dea examenul in limba engleza, insa doar cei care au obtinut permis de conducere inainte de 2009. A doua problema a firmelor de transport de la noi este ca inca nu suntem in spatiul Schengen", a declarat Dinescu, in cadrul unei conferinte pe teme de transporturi.
Birocratia pune bete-n roate
Un alt obstacol in calea importului de forta de munca este reprezentat de procedurile birocratice greoaie pentru recrutarea soferilor din afara UE, proceduri care dureaza 4-5 luni.
In ceea ce priveste scaderea limitei de varsta de la 21 la 18 ani pentru obtinerea permisului categoria C, masura ar trebui sa tina seama de mai multe aspecte, cum ar fi imbunatatirea pregatirii in scolile de soferi si limitarea folosirii permisului doar in interiorul tarii in care este obtinut.
Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franta, Grecia, Croatia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia si Marea Britanie au stabilit deja varsta minima de 18 ani pentru permisul de conducere categoria C+E.
Foto: pexels.com