Parcul de masini ca oglinda a dezvoltarii tarii
parc de masinimasini second-handco-soferiaueromania
Situatia parcului romanesc de masini este proasta, ca si starea materiala a romanilor : masinile vechi, cumparate la mana a doua, domina acest parc
Daca vrei sa analizezi stadiul de dezvoltare al unei tari este bine sa alegi indicatori cat mai obiectivi . Eu va propun unul dintre ei : descrierea parcului de masini existent in tara respectiva . Ea poate sa fie o oglinda fidela a : 1) justetii luarii unor decizii politice ; 2) starii economice a populatiei ; 3) mentalitatilor populatiei - elemente de cultura si de educatie la un moment dat.
Am gasit o astfel de analiza in articolul “ANALIZA: Romanii, rablele si masinile noi – cateva cifre care descriu o situatie deloc simpla “, 0-100.ro, 29.09.2017
Parcul de masini din Romania in 2017
- in anul 2017 Romania are un parc de 6 milioane de masini. Raportat la marimea populatiei si la media masinilor din parcurile de masini ale UE ar fi trebuit sa avem 9 milioane de masini;
Varsta masinilor din parcul de masini a Romaniei
- varsta medie a masinilor din parcul de masini a Romaniei este de 13 ani. Varsta medie a masinilor din parcul UE este de 8,5 ani.
Rata de innoire a parcului auto
- in 2017 exista 100.000 masini noi din 6 milioane de masini cat contine parcul auto. Cu alte cuvinte masinile noi reprezinta 1,7% din parc. In UE media este de peste trei ori mai mare : 5,4% sunt masini noi.
- aceasta situatie reprezinta o mare inrautatire fata de aceea din 2007 . “In 2007 masinile noi reprezentau 72% din totalul inmatricularilor, iar cele vechi doar 28%, iar anul acesta estimarile arata ca masinile noi vor avea 17% din total si cele rulate 83%.”
In 2008 procentul de masini mai vechi de 10 ani din parc, in Romania, era de 42%, nu foarte departe de procentul din UE : 35%.
De ce avem numai 6 milioane de masini in parc ? De ce majoritatea masinilor din parc au peste 10 ani vechime ?
- eliminarea timbrului de mediu : aceasta decizie politica a noului guvern PSD-ALDE (impusa, este adevarat, de Comisia Europeana) s-a reflectat imediat in structurarea compozitiei parcului de masini .In anul 2017 s-au inregistrat peste 400.000 masini second hand. Raportul masini noi inregistrate-masini second hand este de ¼.
- puterea slaba de cumparare a romanilor : foarte putini romani isi pot permite, astazi, sa investeasca 8.000-10.000 de euro intr-o masina noua.
Dupa parerea mea, in afara de aceste explicatii ar mai exista una : nivelul actual de educatie si de cultura a populatiei. Nu se face nimic pentru rafinarea deciziilor de cumparare de masini. De exemplu, cel putin in cazul tinerilor, s-ar putea incerca ideea “co-soferiei”. Mai multi tineri pot pune in comun banii pentru a-si cumpara o masina noua, performanta, pe care sa o utilizeze in baza unui grafic . Avem tineri inteligenti si deschisi la minte. De ce in alte tari din UE acest lucru merge foarte bine si la noi nu ar merge? Este o problema de mentalitate care se formeaza prin educatie si cultura. Romanii trebuie sa gaseasca metode de a accede la ce este mai bun pe piata !
Configuratia parcului romanesc de masini are , cred, consecinte majore asupra vietii noastre de zi cu zi
- un grad nepermis de mare de poluare, din cauza vechimii masinilor ;
-un grad mult mai mare de accidente rutiere mortale decat in restul tarilor UE - un numar dublu de morti in accidentele rutiere ( vezi articolul “Daca nu-l vezi pe politist te vede el- suspendarea carnetului pentru 3 luni”, Ion Dan Trestieni, www.manager.ro, 18.09.2017)
Am inteles ca Guvernul va propune o forma modificata de timbru de mediu care sa depaneze , oarecum, situatia actuala a parcului romanesc de masini. Sa speram ca va fi de bun augur !