Noile limite ale emisiilor de dioxid de carbon: 37,5%, pentru autoturisme noi; 31%, pentru camionete noi pana in 2030
taxa poluarereducere poluare uenorme poluarepoluare masinipoluare trafic
Planurile pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera provenind de la autoturisme si camionete pana in 2030 au fost votate de Parlamentul European.
Eurodeputatii si ministrii UE au convenit asupra unui obiectiv mai strict (37,5%) de reducere a emisiilor pentru intregul parc de autoturisme noi de la nivelul Uniunii, fata de obiectivul de 30% propus de Comisia Europeana.
Reglementarile prevad si un obiectiv de reducere a emisiilor de dioxid de carbon de 31% pentru vehiculele utilitare usoare, pana in 2030.
"Parlamentul a luptat pentru protejarea integritatii mediului si pentru beneficii reale pentru cetatenii europeni in domeniul sanatatii, al protectiei consumatorilor si al inovatiei.
Am finalizat aceasta legislatie in ciuda opozitiei puternice din partea industriei autovehiculelor si a anumitor state membre care au refuzat sa recunoasca oportunitatile care rezulta dintr-un obiectiv mai ambitios" a declarat raportorul Miriam Dalli.
Legislatia a fost adoptata cu 521 de voturi pentru, 63 impotriva si 34 de abtineri. Textul necesita adoptarea de catre Consiliu inainte de publicarea in Jurnalul Oficial.
Taxa pe emisiile in exces
Producatorii de masini ale căror emisii medii depasesc limitele impuse va trebui sa platească o taxa pe emisiile in exces.
Pana in 2023, Comisia Europeana va trebui sa evalueze daca aceste taxe vor putea fi folosite pentru a finanta tranzitia catre o mobilitate bazata pe emisii reduse de carbon si suportul acordat dezvoltarii competentelor angajatilor din sectorul autovehiculelor.
Noile reglementari prevad realizarea unor analize complete ale ciclului de viata a emisiilor la nivel european.
Comisia Europeana trebuie sa evalueze, pana cel tarziu in 2023, posibilitatea de a elabora o metodologie comuna la nivelul Uniunii Europene pentru evaluarea si raportarea consecventa a datelor privind emisiile. Daca este cazul, vor fi propuse noi reglementari.
Transporturile sunt singurul sector european care, din 1990, nu a inregistrat reduceri semnificative ale emisiilor de gaze cu efect de sera.
Date ale Agentiei Europene de Mediu arata ca, din toate mijloacele de transport din UE, transportul rutier genereaza cea mai insemnata proportie de emisii de gaze cu efect de sera (72,9%, in 2016) si este responsabil de aproximativ 20% din totalul emisiilor la nivel european.