Noile BMW X5 si X6 cu motor diesel biturbo au tehnologie mild hybrid
bmw x5bmw x6dieselmasiniautomild hybrid
BMW a anuntat ca noile BMW X5 xDrive40d si X6 xDrive40d vor avea si tehnologie mild hybrid menita sa mentina consumul si emisiile la un nivel cat mai mic posibil. Acestea vor fi disponibile pentru Romania incepand cu luna mai.
Tehnologia BMW TwinPower Turbo disponibila la noul motor diesel de 3,0 litri, cu sase cilindri dispusi in linie, cuprinde un sistem cu doua turbocompresoare si injectie directa piezo common-rail. Caracteristicile de reactie spontana ale sistemului de turbocompresie sunt imbunatatite de geometria variabila a turbinelor pentru etapele de presiune ridicata si redusa. Cu pana la 10 injectii per ciclu, injectoarele alimenteaza combustibilul in camera de ardere la o presiune de pana la 2.700 bar. Noul senzor de presiune integrat in injector asigura un dozaj foarte precis, precum si o economie de combustibil favorabila.
Noul motor diesel dezvolta un cuplu maxim de 700 Nm, ce devine disponibil intre 1.750 si 2.250 rpm. Motorul atinge o putere maxima de 250 kW/340 CP la 4.400 rpm. Pe sosea sau in regim off-road, puterea este transferata la noile BMW X5 xDrive40d si BMW X6 xDrive40d prin intermediul unei transmisii Steptronic cu opt trepte si al tehnologiei de tractiune integrala BMW xDrive, care - datorita reglajului orientat spre tractiune spate - imbunatateste agilitatea in timpul abordarii virajelor dinamice.
Noul motor diesel este asistat de un generator-starter alimentat la un sistem de 48V care asigura un set complet de functii mild hybrid. Puterea electrica suplimentara de 8 kW/11 CP si un plus de cuplu pana la 120 Nm asigura atat furnizarea spontana a puterii, cat si eficacitatea sistemului de propulsie. Impulsul electric imbunatateste dinamica la pornire si accelerare. Prin urmare, noile BMW X5 xDrive40d si BMW X6 xDrive40d sunt capabili sa sprinteze de la 0 la 100 km/h in doar 5,5 secunde.
Generatorul-starter obtine energia necesara din bateria litiu-ion cu o capacitate de aproximativ 0.5 kWh si un sistem de 48V care alimenteaza si toate functiile de condus electric cu ajutorul sistemului electric de 12V. Generatorul-starter incarca atat acumulatorul de litiu-ion, cat si cel conventional, conectat la sistemul electric de 12V. Incarcarea se face atat prin recuperare in timpul fazelor franare si, atunci cand este necesar, sustinut de motorul termic, printr-un surplus de putere. Pentru perioade scurte de timp, capacitatea de recuperare este de pana la 12,5 kW.
Pentru a asigura fiabilitate maxima, electronica de putere si acumulatorul litiu-ion beneficiaza de un sistem de racire eficient, cu lichid.
Generatorul puternic asigura pornirea si repornirea spontane si cu vibratii reduse ale motorului termic atunci cand se utilizeaza functiile Auto Start Stop sau se ruleaza in modul "coasting", cu mentiunea ca pornirea initiala a motorului si initializarea sistemului se fac cu sistemul de 12V.
In timpul fazelor de "coasting", la ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie, este posibila nu numai deconectarea motorului de la transmisie, ci si oprirea completa, pentru un plus de eficienta. Sistemul generator-starter de 48V asigura repornirea rapida a motorului, fara vibratii neplacute. Oprirea motorului este operata automat si posibila atunci cand functii auxiliare nu necesita puterea motorului (de exemplu aerul conditionat).
Foto: Gabriel Preda