Masinile testate in 2020. Ganduri la sfarsit de an
top masini
Acest an ne-a adus nenumarate provocari si multe, multe schimbari pe care nu ni le-am fi dorit si pentru care nu am planificat niciun fel de plasa de siguranta. Din fericire, am reusit sa continui (intr-o masura mai mica, ce-i drept) activitatea de verificare a noilor automobile prezente in tara noastra. Iata, asadar, masinile testate din 2020 si gandurile mele finale la sfarsit de an despre acestea.
Inainte de toate, va rog sa tineti cont ca asezarea acestor masini in ordinea de mai jos nu este intamplatoare. Am tinut cont de cativa factori, insa cel mai important dintre acestia a fost modul in care m-am simtit eu conducand si cum mi-a fost redata si finisata experienta per total cu aceste automobile. Apoi, am tinut cont intr-o mica masura si de parerile pasagerilor care m-au insotit in aventuri.
Pregatiti-va, asadar, de mult subiectivism. La urma urmei, indiferent de banii necesari, forma, dotari, putere, tractiune si alte asemenea caracteristici, eu nu v-as putea niciodata recomanda o achizitie fara sa stiu ca eu insumi as cheltui economiile mele pe respectivul exemplar.
Mai adaug faptul ca imi pare extrem de rau de un aspect important: n-am avut timpul necesar sa testez pentru voi si mai multe masini. Mi-ar fi placut sa va prezint mai multe automobile, insa haosul acestui an pandemic ne-a aruncat pe toti intr-un dezechilibru atat profesional, cat si personal. Sper, cu toate astea, ca informatiile de mai jos va vor fi folositoare. Scopul acestui articol este fix acesta: sa impart cu voi impresiile la rece despre unele masini pe care le-am verificat in 2020.
Sa pornim!
1. BMW X5 xDrive45e
Daca as fi avut banii, as fi cumparat-o. Culmea, as fi luat doua. I s-ar fi potrivit manusa si lui tata! E atat de simplu cu aceasta masina. De aceea, se afla si pe primul loc in acest top subiectiv al masinilor conduse in 2020.
Am facut aproape 2.000 de km in aproape o saptamana. Distanta parcursa si timpul prelungit petrecut impreuna mi-au aratat ca acest automobil chiar e un plug-in hybrid excelent. Nu m-as arunca sa spun ca e cel mai bun de pe piata, insa e clar in top 3. N-are cum sa nu fie.
Drumurile zilnice prin Capitala au fost un deliciu, mai ales ca le faceam exclusiv electric, iar in afara urbanului aveam la dispozitie un motor pe benzina care nu se dadea inlaturi de la niciun fel de provocare mai sportiva. Acest X5 nu este doar compromisul perfect pentru momentul in care ne aflam acum - mobilitatea personala intalneste protejarea accelerata a mediului inconjurator -, ci reprezinta varianta cea mai usoara de digerat pe termen lung pentru tranzitia catre electrificare.
Recunosc faptul ca am fost putin ecologist de mic, chiar daca nu am aderat total la principiile reciclarii si micsorarii amprentei de carbon de-a lungul vietii mele. De aceea, se intampla deseori sa-mi para rau ca sta motorul pornit la semafor sau accelerez inutil prin oras. Cu X5 xDrive45e n-am avut astfel de trairi. In mediul urban masina de-abia daca scotea vreun sunet, in timp ce in afara orasului aveam doua variante: condus eco si resursele sistemului de propulsie erau utilizate cat mai eficient sau activarea modului „Sport” si trairea la maximum a fiecarui drumulet lipsit de limitari specifice localitatilor.
Pe langa acest aspect important al emisiilor, am mai avut parte si de avantajele unei pozitii mai inalte de condus, si de garda la sol imbunatatita. De aceea, trecerea de pe autostrada pe drum judetean a fost facuta fara stres.
Tehnologia disponibila la bord, ecranele de calitate inalta, sistemul de sunet excelent, trapa panoramica, suspensia pneumatica, scaunele al naibii de confortabile si suporturile de pahare incalzite sau racite sunt doar cateva dintre optiunile pe care le-am retinut despre aceasta masina. Stiti cat de fain e sa-ti iei o sticla de apa rece vara si sa ramana la aceeasi temperatura in timp ce tu treci dintr-un judet intr-altul? Nici eu nu stiam pana n-am dat de masina aceasta.
Mai mult, stiti ca era o vorba printre soferi acum ceva timp in urma: „Da-i pedala pana sus, ca-n jos nu consumi nimic!”. Ei bine, SAV-ul acesta ofera un dublu avantaj: la urcare bateria ajuta motorul pe benzina sa nu fie atat de solicitat, iar la coborare inmagazineaza curent in baterie si nu consuma deloc benzina. Ca idee, eu am coborat de pe Transalpina cu 25 de km autonomie exclusiv electrica! Maximum posibil care poate fi obtinut este de aproape 80 km.
Cel mai mare dezavantaj al acestei masini ramane faptul ca n-are disponibila incarcarea rapida CCS de 50 de kW. Maximum e 22 kW prin Type 2 sau, asa cum am facut si eu, te conectezi la priza cea de toate zilele de unde te bucuri de 1,5-3 kW. N-o sa intru prea mult in subiectul incarcarii, intrucat nu exista inca o solutie universala adoptata de toti constructorii auto si infrastructura din Romania este inca extrem de deficitara la acest capitol. Mai e mult pana departe! Ce va pot spune, totusi, e ca am reusit sa obtin urmatorul timp de incarcare cu acest X5: o ora petrecuta la conector Type 2 mi-a oferit o autonomie de 15 km (3,4 kW).
Despre fiabilitate... N-am ce sa spun. Timpul petrecut a fost prea scurt ca sa-mi dau seama de cum rezista in timp aceasta masina. Cert e un lucru: calitatea constructiei este aproape impecabila!
Per total, insa, X5 xDrive45e ramane una dintre masinile testate in 2020 pe care eu mi-as fi dat banii nu o data, ci de doua ori.
2. Porsche Macan GTS
S-ar putea sa fiu linsat pentru ce voi zice, insa va reamintesc ca aceasta „clasificare” este subiectiva.
Macan GTS ar fi fost pe primul loc, daca oferea vreo varianta de motorizare plug-in hybrid. Da, e clar pentru oricine cu interes in aceasta minunata arie a automobilelor ca adaugarea de baterii ar fi ingreunat masina. Asta, evident, i-ar fi furat din sprintul vesel si manevrabilitatea dinamica. Pentru mine si recomandarile cu buna credinta pe care vi le fac, absenta unei astfel de optiuni inseamna ca acest exemplar Porsche e pe locul 2.
Culmea, am avut sansa de a conduce si Macan Turbo. Cumva, varianta GTS m-a facut sa ma indragostesc de dualitatea sa: poate sa fie si un animal de prada, dar si un autovehicul prietenos cu ceea ce-l inconjoara. Iti intretine spiritul, personalitatea. In cateva minute devine aliatul tau #1 pentru mobilitate. Calatoria din punctul A in punctul B nu mai reprezinta ceva de facut, ci un lucru pe care vrei sa il faci.
Eu l-am descoperit in Polonia, alaturi de mai multe modele GTS din gama Porsche. Macan a ramas, insa, undeva in inima mea drept masina cea mai faina...
Forma de crossover SUV il ajuta sa fie prietenos cu drumurile noastre si-l face bun pentru provocarile de zi cu zi din mediul urban. Faptul ca are o unitate de propulsie puternica si un sistem de evacuare pe care ai vrea sa-l auzi incontinuu este doar un alt lucru care contribuie la dezvoltarea unei chimii imediate om-masina.
Fiecare interactiune este un motiv de bucurie, iar eu pot spune fara nicio problema ca mi-e dor de aceasta masina. Si da, in anumite circumstante, mi-as fi cumparat-o.
3. Alfa Romeo Giulia Veloce
Pot spune fara nicio problema ca a fost surpriza anului 2020. Nu ma asteptam ca masina aceasta sa fie atat de... Buna la toate! Mai mult, nu credeam ca Giulia are capacitatea de a se bate cu un Seria 5 sau Audi A6, dar o poate face fara niciun stres. In echiparea Veloce are tot ce-i trebuie pentru a fi un partener in ale nebuniilor soferului, dar si un loc in care familia se va putea bucura de calatorii. E confortabila, spatioasa, are suprafete vitrate mari, loc decent pentru bagaje si un design interior care exprima identitatea asumata a constructorului auto.
Mie mi-a demonstrat ca stie sa fie versatila. M-a ajutat sa ma deplasez fara probleme in oras, am parcat cu lejeritate si nu mi-am facut griji ca va atrage atentie nedorita. Surpriza a venit de-abia cand am plecat din Bucuresti si am vazut ca stie sa fie si eficienta. Modurile de condus ajuta la schimbarea stilului in care intregul ansamblu raspunde comenzilor soferului, iar asta inseamna ca-ti vei putea intretine fiecare dorinta cu privire la mobilitatea personala.
Recunosc, as fi schimbat culoarea etrierelor din rosu in galben si as fi ales jantele de pe modelul Quadrifoglio pentru masina pe care mi-as fi cumparat-o eu.
Se afla pe locul 3 datorita pretului modelului pe care l-am testat eu. L-am considerat corect. A, da! Are trapa pentru cei care stau in spate. Ceva ce eu am mai vazut doar pe
Seria 8 Gran Coupe, un automobil care costa de aproape 3 ori mai mult.
Povestea ei completa vine in curand.
4. Lexus ES
A fost automobilul care m-a surprins la capitolul confort: am reusit, dupa foarte mult timp, sa plec din Bucuresti si sa nu opresc pana in Suceava. Am ajuns la destinatie odihnit, un lucru care conteaza enorm cand ai de facut multi kilometri.
Pe langa asta, am reusit s-o conving pe mama sa se aseze la volan, desi pana la intalnirea cu ES n-a vrut niciodata sa stea in scaunul soferului. Acest lucru mi-a demonstrat doua lucruri importante: masina inspira incredere chiar si pentru cei mai neincrezatori dintre noi, iar faptul ca i-a placut mamei a fost din start un lucru care ma convinsese ca ar merita sa se alature familiei noastre.
Motorizarea hibrida functioneaza asa cum trebuie, atentia asupra pasagerilor se poate observa cu usurinta prin multiplele optiuni disponibile la interior, iar intregul afisaj exterior este diferit si reuseste sa ramana greu de vazut in Romania. Slaba prezenta pe strazile noastre poate fi un motiv de achizitie in plus pentru cineva care nu-si doreste o masina exact ca cea a vecinului.
Suplimentar, Lexus sunt foarte atenti cu clientii lor si incearca sa mentina filosofia japoneza care se apropie putin de ce face Rolls-Royce pentru ai lor cumparatori.
Luand toate aceste lucruri in calcul, ES ocupa fara nicio problema locul 4 in topul masinilor testate in 2020 pe care mi le-as fi cumparat. Ar fi putut urca o pozitie, daca era o idee mai dinamica si avea sistem de tractiune integrala.
5. Mazda MX-30
Electrica, zvelta, garda buna la sol, pneuri normale, vizibilitate excelenta, usi ca la RX-8, consum decent de curent, materiale de calitate la interior si fiabilitatea pentru care sunt renumiti japonezii sunt doar cateva dintre motivele pentru care aceasta masina mi-a picat cu tronc.
Marca a reusit s-aduca in Romania un automobil fantastic, insa n-am putut sa-l pun mai sus de locul 5 din cauza autonomiei destul de mici. Iti poti face treaba cu ea prin oras si prin marginimea urbanului, dar o aventura pe drumuri mai lungi va necesita o planificare minutioasa. Cand ma duc in vacanta, n-am nevoie de un astfel de stres suplimentar. E suficient ca trebuie sa fiu atent la gropi si „profesionisti”.
MX-30 a reusit, totusi, sa ma impresioneze prin pachetul per total atractiv pe care-l reprezinta. Te face sa treci de la ICE la EV fara prea multe probleme. Schimbarea o resimti de-abia cand pleci de la semafor si nu stii de unde vine atat de mult cuplu.
Cert e ca aceasta Mazda ar putea fi o a doua masina excelenta pentru multe familii din Romania, mai ales daca cealalta este plug-in hybrid.
Eu mi-as fi cumparat-o, daca as fi stat la casa intr-un municipiu din tara noastra sau in apropierea unei statii de incarcare CCS de minimum 50 kW.
6. BMW X7
Mi-aduc aminte si acum impactul pe care l-a avut asupra-mi clipa in care am zarit masina aceasta pentru prima data in persoana: parca fusesem transpus intr-un univers paralel in care existam in deplina armonie cu orice din jurul meu. Stiu, pare destul de ciudat acest simtamant. Dar, vazand-o in carne si oase intr-o parcare in care linistea era regina, am fost instant vrajit de aparitia aceasta glorioasa. Un efectiv colos ma astepta sa-l controlez si sa-i arat o particica din Romania.
Senzatia expusa mai sus a fost cu atat mai amplificata cu cat eu urmarisem lansarea X7, insa masina nu-mi inspira nimic. Din videoclipuri si poze parea doar un alt SUV de oras de dimensiuni exagerate a carui utilitate parea destul de greu de exploatat in mediile urbane din Romania.
Odata ce m-am asezat la volan si m-am lasat cuprins de tot ce avea de oferit acest autovehicul propulsat de un motor potent de 3 litri benzina, am simtit cat de bine e sa fii alintat de tehnologiile de ultima ora puse numai la dispozitia ta, de materialele de calitate si de spatiul absolut imens avut la dispozitie.
Am mers cu aceasta masina acasa, in Bucovina. Spre surprinderea mea, aici am mai gasit un fan al acesteia la care nu ma asteptam: tata. I-a placut chiar sa stea si in ultimul rand de locuri, unde eu credeam ca va fi potrivit pentru Oscar, cainele meu. Am petrecut cu tata o dupa-amiaza intreaga povestind despre masina, butonand-o, explicandu-i ce aflasem si eu... A fost magic.
Pana la urma, toti cei apropiati mie au apreciat ce are de oferit aceasta masina. Pentru cateva zile ne-am simtit cu totii uniti de un mijloc de mobilitate premium, in care confortul si spatiul sunt primordiale.
Si, da, mi-as cumpara un X7 pentru a-l pune la munca in folosul familiei extinse. O vad, totusi, ca pe o masina ideala pentru vacante, drumuri lungi si aventuri cu minimum inca 5 oameni langa mine. Daca ar fi sa am un X7 in parcare, afara ar trebui sa fie neaparat ceva hibrid sau plug-in hybrid pentru drumurile scurte de zi cu zi. Pentru asta si pentru ca pretul cu toate optiunile care o fac sa fie un SAV de exceptie este destul de mare, X7 se afla pe locul 6 in topul masinilor testate in 2020 pe care eu mi-as da banii. I-ar merita, insa, cu varf si indesat.
7. Bentley Bentayga V8
Pur si simplu impresioneaza prin impetuozitate. Este un automobil a carui infatisare exterioara si interioara deriva clar din lumea luxului, acolo unde limitele nu prea exista.
Am petrecut putin timp impreuna, insa a fost de ajuns cat sa imi dau seama ca este un adevarat automobil proiectat pentru a satisface pretentiile celor mai sofisticati clienti. Pe langa acest aspect, reuseste sa pastreze o nota de dinamicitate la care pur si simplu nu te astepti. Pe cat e de mare, pe atat poate sa te surprinda cand apesi acceleratia.
Din punctul meu de vedere, pentru Romania principalul competitor al lui Bentayga V8 este Bentayga Hybrid cu V6. Am avut generatia precedenta in maini si pot sa va spun ca are mai mult sens pentru cei care traiesc in oras sau in apropierea lui. E drept, depinde si de gusturile fiecaruia. De asta e bine ca avem de unde alege!
E pe locul 7 pentru ca e al naibii de scump. In rest, singurul repros pe care as putea sa i-l aduc e ca nu are suporturi de pahare incalzite sau racite. Dar iti poti lua frigider, asa ca... Cel putin una dintre pretentii e acoperita.
Cert e ca mi l-as cumpara, dac-as avea vila in Snagov, Baneasa, Voluntari sau Corbeanca.
8. MINI SE
Este una dintre cele mai amuzante, prietenoase si utile masini pe care le-am condus in acest an. Pe langa toate astea, e si complet electrica! Asta inseamna ca acest MINI se apropie cel mai tare de idealul asumat „go-kart feeling”. Centrul de greutate al masinii este destul de jos, asadar poti ataca tot felul de viraje cu curaj. SE va sta lipit de sosea!
Am avut-o cateva zile numai pentru mine si pot sa va spun ca iti intra foarte, foarte usor in suflet. Cand n-ai chef de distractie si vrei sa iti faci treaba prin oras, te sprijina activ sa faci fix ce-ti doresti. E drept, n-ai loc sa duci un dulap cu ea. In Bucuresti, Brasov, Iasi, Constanta, Cluj sau Timisoara n-ai, insa, nevoie de asa ceva. Sunt servicii de livrare care sa te scape de astfel de batai de cap.
E pe locul 8 din cauza autonomiei limitate. Iti ajunge sa-ti faci treaba de luni pana vineri, insa nu poti ajunge din Bucuresti pana in Bacau cu un „plin”.
Chiar si asa, e una dintre masinile din 2020 pe care eu mi-as fi cumparat-o. Este neasteptat de faina, inglobeaza esenta MINI, este destul de spatioasa si confortabila atat cat poate un astfel de automobil sa fie. Dac-as avea un astfel de MINI in parcare, clar cealalta masina ar fi un X5 xDrive45e sau, cine stie, poate chiar Giulia Veloce.
Si, sa nu uitam, Romania a dezvoltat primul MINI complet electric capabil de curse intr-un an atat de complicat. E un imbold pentru cei care vor o masina care vine la pachet cu o poveste autohtona. Mai multe despre „MIMI” puteti afla dand click
AICI!
9. Porsche Taycan
Avand in vedere ca Tesla refuza investitia in Romania, Porsche merita toata aprecierea noastra. Nu numai ca au service si showroom aici, dar au adus si cea mai faina masina electrica europeana in spatiul carpato-danubiano-pontic.
Cand Porsche spune ca produce o masina complet electrica, te astepti sa fie ceva care sa aiba acel factor „wow”. Esti pregatit pentru ceva nou, un autovehicul care aduce cu sine viitorul mobilitatii intr-o forma apetisanta. Acestea fiind spuse...
Asteptarile mele au fost complet depasite. Taycan nu doar ca e o masina electrica, ci e acea masina electrica pe care ai vrea sa pui mana chiar acum. E viitorul grabit pentru a-l trai in prezent. Constructorul auto a reusit o performanta fantastica aici: ai parte de viteza neasteptat de impulsiva, dar si de un cocon in care te simti in largul tau. Mai mult, noile display-uri si functii tactile transforma aceasta masina intr-o nava pe care vrei sa o pilotezi cu drag.
Si, pe langa toate aceste calitati, Taycan are si un range decent care te scapa de frica ca ramai pe marginea drumului si va trebui sa astepti pe cineva cu un generator diesel. In conditii propice, ai la dispozitie peste 460 de km de autonomie! Asta inseamna ca poti, teoretic, face drumul Bucuresti-Suceava cu o singura incarcare! Fantastic! Retineti, insa, ca n-am testat acest aspect. Nu pot gira pentru ce n-am verificat.
Mi-as fi dat banii pe Taycan, asta e clar. De ce e pe locul 9 in acest top? Ei bine, eu petrec mult timp in zonele rurale ale Romaniei cu masinile pe care le conduc timp de mai multe zile. Si, asa cum cred ca ati ghicit deja, apare problema incarcarii si a calitatii drumurilor. La urma urmei, daca-mi iau un Taycan 4S, nu vreau sa-l tratez precum un second-hand importat.
Frustrant e faptul ca e aici, aduce o gramada de lucruri noi, poate fi lansat incontinuu fara frica si fara pregatiri in stilul clasic Tesla, e plin de materiale premium si tehnologii utile, e confortabil, dar necesita acel nivel de atentie la statiile de incarcare din tara. O astfel de masina este cu adevarat exploatabila in momentul in care ai acces facil la statii de incarcare CCS de minimum 50 kW. Pana atunci... Ne descurcam cu ce avem, asa cum am fost obisnuiti.
Pana una alta, Taycan e un Porsche veritabil care ar putea oricand sa innobileze orice parcare, curte sau garaj.
10. Honda e
Constructorul auto japonez are in mainile sale reteta succesului, insa nu „a pus suficienta sare in amestec”. De aceea, Honda e se afla pe locul 10.
Mie mi-a placut enorm masina aceasta. Din momentul in care a fost anuntata, i-am tot stresat pe cei de la Honda Romania ca o vreau. Si-s bucuros sa va spun ca nu m-am inselat in privinta sa. Honda e nu numai ca este prietenoasa cu orasul, dar e, culmea, incapatoare. Au gasit o metoda faina prin care sa te bucuri la maximum de spatiul pe care il ai la dispozitie.
Mai mult, gratie centrului de greutate aflat destul de jos sta destul de bine lipita de asfalt si te incurajeaza la un stil de viata mai dinamic, mai plin de mici bucurii precum cuplul instant si virajele facute fara frica. Faptul ca e tractiune spate confirma care acest caracter jovial, iar tehnologiile de asistenta inteligente te vor sustine activ sa ramai in siguranta.
Dar cel mai fain lucru la Honda e raman unghiul de bracaj sau raza de intoarcere - o intorci in cele mai inghesuite situatii si te strecori impecabil prin traficul aglomerat sau strazile pe care se parcheaza haotic.
Mi-a placut Honda e si mi-as cumpara-o. Motivul pentru care e pe locul 10 este autonomia. N-am reusit sa trec de 150 de km parcursi cu o incarcare completa. E drept, e si destul de scumpa. Banii, insa, nu sunt ceruti pe nimic. Chiar ai de ce sa te bucuri si ramane una dintre cele mai faine masini complet electrice potrivite orasului pe care le-am testat pana acum.
Dac-ar fi avut o baterie putin mai mare...
Povestea ei completa vine in curand.
Mentiuni mai mult decat onorabile merita BMW X3 M, Honda Jazz, MINI Cooper S Cabriolet, Lexus RX si noul BMW 530e xDrive.
Sper ca v-au fost de folos gandurile de mai sus. Multumesc pentru ca le-ati citit!
De-abia astept sa revin cu noi povesti, mai ales ca acum (n.r. la momentul redactarii textului) am in teste o masina al naibii de faina!
Va doresc un 2021 mai linistit si ferit de evenimente neprevazute.
La multi ani si „ne urez” sa ne aduca anul viitor cat mai multi kilometri de autostrada si drumuri intretinute corespunzator! Infrastructura pentru incarcarea masinilor electrice n-am curaj sa cer inca...