Masinile second-hand, din ce in ce mai scumpe: cererea uriasa creste pretul
piata automasini second handmasini rulate
Anul 2021 a fost unul atipic si dificil pentru piata auto, atat la nivel national, cat si pe plan extern. Pe de-o parte, vorbim despre o presiune uriasa pe lanturile de aprovizionare, in special cu semiconductori, iar pe de alta, de o ascensiune fulminanta a pietei de masini rulate, ceea ce a dus si la o crestere de preturi pe acest segment.
Conform unei analize Autovit, 2021 a inceput cu doua puncte de presiune majore pentru
piata auto: pandemia si criza de materii prime, care s-a transformat pe parcurs, in criza semiconductorilor. "Punctele de fierbere" ale industriei producatoare de masini au fost intretinute si de valul de scumpiri ale energiei electrice si gazelor naturale.
Din a doua jumatate, anul 2021 a inceput sa arate din ce in ce mai dificil pentru piata auto. Criza semiconductorilor s-a agravat si au inceput sa apara intarzieri in livrarea modelelor noi de masini. Timpul de asteptare a ajuns chiar si la un an.
In paralel, cererea a inceput sa creasca pe piata de masini rulate. Dealerii au epuizat rapid stocurile, pentru ca erau, deja, mai mici, din cauza cererii temperate care s-a instalat pe piata auto, inca din 2020. In ciuda cererii si interesului clientilor, stocurile de masini second-hand nu au putut fi refacute la aceleasi volume, pentru ca lipsa masinilor noi i-a facut pe proprietarii de masini rulate sa-si mai pastreze masinile vechi pana le primeau pe cele noi, si, astfel, sa nu le introduca, inca, in circuitul de masini la mana a doua.
Totusi, in 2021, piata masinilor SH din import a crescut, iar tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au avut cel mai bun an din istoria lor.
Criza semiconductorilor
Efectul crizei semiconductorilor asupra industriei mondiale este fara precedent, unele studii aratand ca pierderile vor depasi pe plan mondial peste 200 miliarde dolari, cifra reprezentand valoarea de vanzare a masinilor ce nu au putut fi produse din cauza lipsei microprocesoarelor. Unele cabinete de analiza spun ca vor fi produse cu peste 7 milioane de masini mai putin in lume, iar altele indica un numar de peste 10 milioane.
Piata auto SH intampina si ea aceleasi probleme ca piata masinilor noi, odata cu criza semiconductorilor, pentru ca cei care isi doresc o masina noua, de obicei, o schimba pe cea veche, care intra in circuitul second-hand. Iar atata timp cat masina noua are o intarziere foarte mare de punere pe piata, nici masina rulata nu intra in circuit si nu alimenteaza piata second-hand.
Numarul de cumparatori de pe platforma Autovit.ro a ramas la aproximativ acelasi nivel ca anul anterior. Dar este important de precizat ca in a doua jumatate a lui 2020 s-a inregistrat o crestere spectaculoasa a cererii pe Autovit.ro, atat in ceea ce priveste volumul de anunturi postate, cat si numarul de tranzactii realizate. Practic, pentru Autovit.ro cresterea inregistrata anul trecut era estimata pentru anul 2021. De aceea cifrele, chiar daca par liniare pe alocuri, ele indica, in esenta, o crestere semnificativa a cererii de masini second-hand pe piata din Romania.
Odata cu problemele pe care le-a intampinat industria producatoare de masini noi, s-au remarcat pe piata de masini rulate doua efecte importante: cresterea cererii pentru masinile SH (se inregistreaza aproximativ acelasi numar de clienti ca anul trecut, dar pentru stocuri mai mici de masini rulate) si cresterea preturilor, ca efect imediat al cresterii cererii.
In 2021, pe platforma au fost publicate peste 239.984 anunturi, cu 16% mai multe fata de 2020. Iar in urma unei analize realizate pe 6 luni (mai – octombrie 2021), se inregistra o crestere de aproximativ 14% (cu 1.770 euro) a pretului mediu la masinile diesel si de 17,5% (cu 2.694 euro) la preturile pentru masinile pe benzina. Pretul mediu al masinilor electrice din platforma a crescut cu aproape 8%, de la 34.000 euro la 36.681 euro.
Piata de masini noi – 2021
Cea mai buna luna pentru masinile noi a fost august, cu peste 16.000 de unitati lansate in circulatie, in timp ce luna cea mai slaba a fost ianuarie cand abia s-a trecut de 6.000 de masini. A fost o evolutie interesanta, pentru ca sase luni consecutive – din martie pana in august – cifrele din 2021 au fost mai mari decat in 2020 si se parea ca anul acesta va aduce o crestere de peste 10-15% pe piata masinilor noi din Romania.
Din septembrie pana in noiembrie piata masinilor noi a scazut fata de 2020, mai ales din cauza crizei semiconductorilor, care a facut ca unele modele auto sa fie livrate cu intarzieri mai mari de 6 luni. Totusi, anul 2021 s-a incheiat cu un total de 121.208 de masini noi inscrise in circulatie. Aproximativ, la nivelul anului trecut, incheiat in Romania cu un total de 127.000 de masini noi, dar care a insemnat si o scadere de 22% fata de 2019.
Piata masinilor second-hand din import – 2021
Piata masinilor second-hand din import a crescut de la 381.495 unitati in 2020 la 395.759 unitati in 2021. Variatia intre luna cu cele mai mari volume si cea cu cele mai mici este mult mai redusa decat la masini noi. Minimul a fost atins in decembrie, cu putin peste 27.000 de masini, iar maximul a fost in martie, cand au fost inmatriculate in Romania peste 36.000 de masini second-hand din import.
Anul 2021 s-a incheiat cu aproximativ 400.000 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere de 3,74% fata de 2020, cand totalul a fost de 381.495 de masini. Dar si aici, cifrele din 2020 au insemnat o scadere de 14% fata de 2019.
Cu acest total de aproximativ 400.000 de unitati, piata masinilor SH creste dupa 3 ani consecutivi de declin. Recordul pentru masinile second-hand din import s-a inregistrat in 2017, cand au fost inmatriculate in Romania 518.000 de unitati.
Piata reinmatricularilor – 2021
Pentru reinmatriculari (tranzactii cu masini SH pe plan intern) 2021 este cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 unitati, cu aproape 20% mai mult decat in 2020. Luna martie, cu 63.998 de masini reinmatriculate, a fost luna cu cele mai multe masini inmatriculate din istoria Romaniei, aceasta valoarea nefiind depasita niciodata, nici de masinile noi, nici de cele rulate din import. Chiar si cea mai slaba luna din acest an a inregistrat cifre foarte mari: peste 50.000 de masini, in luna noiembrie.
Anul 2021 s-a incheiat cu un total record pentru masinile second-hand de pe plan intern: peste 655.000 de masini. Aceasta crestere a fost generata, in special, de criza de pe piata de masini noi. Cumparatorii din tara, care nu au acceptat termenele mari de livrare, au preferat sa faca achizitii masive de pe piata de masini rulate.
2021 este al doilea an in care piata auto a reinmatricularilor depaseste 600.000 de unitati, primul fiind 2019. In total, volumul de masini din 2021 este cat cel combinat din trei ani consecutivi: 2013, 2014 si 2015.
Cele mai populare marci auto
In topul masinilor noi, cea mai populara este Dacia, 27% dintre romani preferand marca autohtona. Surprizele apar in top 3, unde locul doi este ocupat de Hyundai, iar urmatorul de Toyota, fiecare, cu aproape 8% din piata. Ford si Volkswagen completeaza top 5, Renault a fost pe locul 7, in timp ce pe locul 8 in clasamentul celor mai populare marci auto s-a aflat marca Suzuki. Hyundai si Toyota erau, in general, in a doua jumatate a top 10 cele mai populare marci, in anii trecuti.
Conform datelor DRPCIV, la masinile second-hand din import, cea mai populara marca este Volkswagen cu 25% din dintre preferintele romanilor. Audi si BMW au fiecare cate 9%, iar Ford si Opel au inregistreaza fiecare aproximativ 7% cota de popularitate.
Te-ar putea interesa si: Paradoxul pietei auto: numarul de statii de reincarcare pentru masini electrice creste in benzinarii
Previziuni pentru 2022
Piata masinilor noi va creste pe masura ce se va rezolva criza semiconductorilor. Totusi, nu sunt sanse mari ca piata sa revina la nivelul de 160.000 de masini noi, care a fost atins in anul dinaintea pandemiei.
2022 va fi un nou an record pentru masinile electrice, iar asta se va intampla datorita primelor consistente din Programul Rabla Plus (de peste 9.000 de euro), dar si datorita primului model electric autohton – Dacia Spring – la care livrarile au inceput in octombrie, astfel ca 2022 va fi primul an complet de vanzari.
2021 a fost anul in care mai multi producatori auto de volum – Ford, Opel, Peugeot – au anuntat ca in jurul anului 2030 vor vinde doar masini full-electrice in Europa. La nivelul UE, anul 2022 va fi unul record pentru masinile 100% electrice, cu un total de aproximativ 800.000. Si va creste numarul de masini electrice si pe piata second-hand.
In Romania, piata de masini second-hand nu ar avea motive sa scada in 2022. Nu sunt preconizate cresteri de taxe pentru inmatriculare sau posesie in primele luni din 2022, desi recente declaratii politice indica posibilitatea introducerii unor taxe care sa duca la scaderea importurilor de masini SH din import.
Spre piata SH s-ar putea indrepta si o parte dintre cei care ar fi vrut sa-si ia masini noi, dar au fost descurajati de timpii mari de asteptare sau de preturile prea mari.
Va continua tendinta declansata de pandemie, astfel ca o parte dintre oamenii care se tem sa nu se infecteze cu COVID-19 atunci cand folosesc transportul in comun, vor alege sa-si ia pentru prima oara masina.