Marea problema a automobilelor electrice
automobil electricnissan leaf
In cartea tehnica a automobilului Nissan Leaf (100% electric) scrie ca la o singura incarcare poti parcurge 160 km. Specialistii de la revista britanica Focus s-au gandit insa sa verifice in mod concret lucrul acesta. Asa ca s-au suit intr-un Nissan Leaf in centrul Londrei si au parcurs un traseu variat ce a inclus strazi din capitala britanica, o portiune de autostrada, sosele aglomerate cu o singura banda pe sens si drumuri de tara. Dupa 120 km masina s-a oprit.
Probabil ca initiatorii testului ar fi putut, totusi, sa acopere cei 160 km mentionati de producator. Dar asta in conditiile in care soferul ar fi fost singur in masina, n-ar fi folosit radioul si aerul conditionat si ar fi rulat cu o viteza redusa (lucru care in mod sigur i-ar fi scos din sarite pe ceilalti participanti la trafic).
Mergand insa normal, cu confortul obisnuit, cu semafoare, blocaje si tot tacamul, s-a dovedit ca bateria se descarca mai rapid si ca autonomia scade considerabil.
Bateria este, de altfel, marele punct slab al automobilului electric. Ea nu difera in principiu de acumulatorul Litiu-Ion folosit la un telefon mobil, iar acest tip de acumulator si-a cam atins limitele, dovada ca orice telefon mobil, chiar si unul de ultima generatie, se descarca dupa cateva ore de utilizare incontinuu.
Pur si simplu atat putem obtine de la acesti acumulatori. Si nici nu avem cum sa speram la o imbunatatire radicala, pentru ca, daca aceasta imbunatatire ar fi fost posibila, cu siguranta ea s-ar fi produs deja. (Clientii chiar si-ar fi dorit sa apara pe piata telefoane mobile pe care sa nu fie nevoiti sa le puna la incarcat o data la cateva zile.) Iar situatia de la telefoanele mobile se transfera ca trasa la indigo si in cazul bateriilor automobilelor electrice, ba chiar intr-o varianta mult mai spinoasa.
Reincarcarea dureaza 8 ore...
...in cazul conectarii bateriei la o priza normala si operatiunea trebuie repetata la fiecare 80-100 km parcursi. E-adevarat, exista si statii speciale pentru incarcare ultra-rapida, in doar 30-40 de minute, dar chiar si asa lucrurile nu se schimba prea mult. Presupunand ca aceste statii ar fi suficient de dese si ar forma o infrastructura bine pusa la punct, nimanui nu-i convine ca la un drum de 400-500 km sa piarda cateva ore pentru alimentare.
Iata de ce automobilul electric nu poate fi avut in vedere, deocamdata, decat pentru deplasarile locale (serviciu, cumparaturi, mall, vizite la prieteni), deplasari care sa nu depaseasca 100 km intr-o zi, urmand ca seara sa aiba loc operatiunea de reincarcare a bateriei in fata blocului, probabil cu ajutorul unui lant de prelungitoare scoase pe geam.
Nu e de mirare deci ca unii vad in automobilul electric doar un moft ecologic si nu o solutie viabila, cu niste avantaje reale. Si termenul de “moft” pare si mai indreptatit daca ne gandim si la un alt element: pretul.
Un automobil electric costa in jur de 35.000 de euro, cu 25.000 de euro mai mult fata de un model pe benzina, iar ideea ca acest pret mare se justifica prin economia de carburant este falsa.
Economia facuta este cam de 8 euro/100 km (1,5 euro costa energia electrica necesara pentru a parcurge 100 km, 9,5 euro costa benzina necesara pentru a acoperi aceeasi distanta), ca urmare automobilul electric ar avea nevoie sa parcurga cca 300.000 km pana sa recupereze diferenta de pret de 25.000 de euro. Doar ca asta inseamna cam 3.000 de reincarcari si niciun acumulator nu rezista la un asemenea stres.
Totusi, sa nu ne hazardam si sa incepem sa desfiintam automobilul electric. Preocuparile marilor producatori auto de a scoate pe piata variante electrice arata ca, totusi, e vorba aici de o nisa care nu trebuie neglijata. E-adevarat, nisa in cauza vizeaza doar traficul urban, dar chiar si asa este o nisa importanta daca ne gandim la grija permanenta a autoritatilor din marile orase pentru reducerea poluarii, inclusiv a celei fonice.