La jumatatea anului, piata auto din Romania a crescut cu 10,7%
crestere piata autopiata auto romaniapiata auto s1automobile electriceautomobile hibrid
In iunie 2019, piata auto din Romania a avut o crestere totala de 7,6%, in comparatie cu iunie 2018, iar, dupa primele sase luni din 2019, avansul este de 10,7%, fata de acelasi interval de timp din 2018, potrivit APIA.
Spre deosebire de majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei, in ultimele 12 luni, o singura luna fiind in scadere: martie 2019.
Citeste si:
Record absolut de vanzari pentru Dacia dupa primele sase luni ale anului
In UE, dupa primele sase luni din 2019, au fost consemnate volume in scadere cu 3,3% ale vanzarilor de autoturisme noi, diminuare determinta, in special, de tarile EU15, care au si cea mai mare pondere in totalul pietei UE, scaderea lor fiind, in ansamblul de 3,6%.
Este de retinut ca, in iunie 2019, in UE, scaderea a fost de 7,8%, dupa un usor reviriment in mai.
Principalele tari din UE care, impreuna, acopera circa 75% din piata, au inregistrat, dupa 6 luni din 2019, urmatoarea evolutie: Franta minus 1,8%, Germania plus 0,5%, Italia minus 3,5%, Spania minus 5,7% si Marea Britanie minus 3,4%.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de persoanele juridice: 57% din totalul achizitiilor de autoturisme realizate in primele sase luni ale lui 2019.
Este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice, in primele sase luni (36.122 unitati) este cu 25,6% superior celui din perioada similara a anului trecut (28.751 unitati), chiar daca, in 2019, Programul Rabla a inceput cu o luna mai tarziu decat in 2018, deci, o perioada mai scurta de functionare efectiva in aceste prime 5 luni.
Ca urmare, si ponderea persoanelor fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 38%, in 2018, la 43%, in 2019.
In ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele sase luni din 2019, au fost inmatriculate 217.701 de unitati, cu 7,3% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cele cu varsta mai mare de 12 ani inregistrand, pe un volum important, o scadere de 12,2%).
In primele 6 luni ale anuui, Ford a produs in Romania 71.601 de unitati, si a exportat 71.427 de unitati, performate relativ similare cu cele de anul anterior.
Plus 11,9% la vanzarile de autoturisme noi
Pe ansamblul pietei auto din Romania, in iunie 2019, vanzarile de autovehicule noi au crescut cu 7,6%, in comparatie cu iunie 2018.
Ca urmare, in primele sase luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 10,7%, pe un volum total de 98.538 de unitati.
Dintre acestea, 84.300 sunt autoturisme (plus 11,9%) si 14.238 vehicule comerciale (in crestere cu 4,4%).
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia (27.642 de unitati), urmata de Renault (9.084 de unitati) si Volkswagen (8.388), Dacia conducand topul la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale usoare.
La autoturisme, topul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 26.200 unitati (31,1% cota de piata, pe un volum in crestere cu 7,6% fata de 2018), urmata de Renault (8.182 unitati; 9,7% cota de piata; plus 37%); Volkswagen (7.418 unitati; 8,8% din piata; minus 1,8%), Skoda (6.889 unitati; 8,2% cota de piata; plus , 1,9%) si Ford (5.168 unitati; 6,1% cota de piata; plus 11,9%).
Cu 10.973 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele sase luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 5.981 unitati, Dacia Sandero 5.680 unitati, Renault Clio 3.994 unitati si Skoda Octavia 2.468 unitati.
Pe clase, dupa primele sase luni ale anului, a fost consemnata o evolutie mixta: cresteri pe segmentele Sport (+43,9%), SUV(+21,8%), clasa C (+5,2%), clasa B (+1,9%) si scaderi pe F (-41,2%), D (-15,7%), A (-13,1%), MPV (-5,1%) si E (-1,5%).
Autoturismele pe benzina reprezinta 71,6%
In functie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzina detin 71,6% din total, de la 59%, in comparatie cu ponderea din primele sase luni ale lui 2018. Dintre primele 10 marci/modele, cele mai vandute, 6 marci si respectiv 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.
Pe de alta parte, in luna iunie, a crescut cu 1,5% ponderea motorizarilor diesel, fata de mai (22,8% fata de 21,3%). In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 6 luni din 2019 este 24,8%, 8 marci si respectiv, 7 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent.
La categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel, reprezinta 96% din total. Potrivit APIA, desi motoarele diesel de ultima generatie au limite de emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici decat acestea, se constata ca, in spatiul public, este promovata o perceptie generala nefavorabila inclusiv pentru noul diesel, din cauza unor enunturi publice insuficient documentate si care fac referire la nivelul emisiilor poluante ale autoturismelor diesel cu norme de poluare depasite astazi, din punct de vedere tehnologic (Euro4 si inferior).
In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ce priveste reducerea emisiilor de CO2, depinde, in continuare, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie.
Numarul persoanelor fizice care au cumparat o masina electrica, a crescut de 5 ori
In cazul autoturismele electrice si hibride, ponderea acestora continua sa creasca, ajungand sa detina, in primele sase luni ale lui 2019, o cota de piata relativ importanta, respectiv 3,5%, de la 2,4%, anul trecut, dupa ce, in iunie 2019, acestea au inregistrat o cota de piata de 4%), ceea ce face ca aceasta categorie sa ajunga, pe ansamblul primului semestru, la o cota de 3,6%, comparabila cu cea a altor state dezvoltate din Europa.
Pe categorii, a fost consemnata o crestere de 145,4% la autoturismele full electrice si o scadere de 23,5% la cele plug-in.
Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 59,3%. In acest context, trebuie remarcata evolutia foarte buna din primele 3 luni de derulare a Programului Rabla Plus din acest an, perioada in care numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica, a crescut de circa 5 ori comparativ cu intervalul similar din anul trecut.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, cele fabricate in Romania au avut o pondere de 31%, cele fabricate in Germania de 17,5%. Urmeaza Cehia (10,6%), Turcia (10,2%) si Spania (8,4%).
Citeste si:
Programul Rabla Plus, suplimentat cu 15 milioane de lei
Vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in primele sase luni din 2019, cu 10,9% comparativ cu perioada similara din 2018, iar cele ale autoturismelor din import cu 12,3%.