Istorisiri de marca pentru seful tribului Cherokee
controverse jeep cherokeecherokee nationchuck hoskintribul cherokee
Valoarea unei companii porneste de la cat de inspirat sau nu isi alege numele. Cel mai la indemana sunt chiar pronumele personale ale fondatorului sau fondatorilor. De la Daimler si Rolls-Royce, de la Patek Philippe la Audemars Piguet pana la Nestle si Lindt&Sprungli, de la Levi si H&M, pana la Boeing, Hewlett Packard sau Dell, de la Merck si Pfizer, pana la Johnson&Johnson, toate au dobandit prestigiu si au devenit simboluri in domeniile lor de activitate.
Alte marci sau companii si-au obtinut denumirea prin combinarea prenumelui si numelui fondatorului (Adi Dassler - Adidas) sau prin preluarea unor zoonime (Puma - binecunoscuta felina sau Reebok - specie de antilopa) sau prin imprumutarea unor termeni din alta limba si cultura (Nike - victorie, in limba greaca/zeita a victoriei).
In schimb, Apple si Blackberry au ales nume de fructe. Orange pe cel al unei culori.
Si la noi, sunt cunoscute "mariajele" dintre numele unor companii care au vandut licente de fabricare statului roman. Astfel, MAN a devenit Ro-MAN, Roman; Citroen a dat Oltcit, mai in gluma mai in serios, un fel de Citroen de Olt.
Dar poate cea mai inspirata alegere a fost cea care desemneaza
marca nationala de autoturisme. Noi stim ca Dacia este omonimul statului cucerit de romani si, gratie internationalizarii marcii romanesti, acest lucru il poate afla mare parte din lume, daca este interesata, bineinteles, de la ce vine numele unor automobile tot mai populare.
Cumva, actualul
brand de tara este dat de stravechea denumire a acestor locuri.
Spre deosebire de daci, care s-au contompit cu romanii, alte natii sau etnii nu au disparut si nici nu sunt incantate ca numele le-a fost imprumutat.
Asa se face ca tribul amerindian Cherokee cere constructorului Jeep sa nu-i mai foloseasca numele pentru modelul de SUV. Dupa aproape 50 de ani de existenta, Jeep s-ar putea sa schimbe numele, intrucat Chuck Hoskin Jr., seful tribului Cherokee, a declarat ca a sosit vremea ca firmele si echipele sportive din SUA sa inceteze sa mai utilizeze nume asociate cu amerindienii.
Chuck Hoskin Jr. a transmis nou infiintatei, in urma fuziunii dintre FiatChrysler si PSA, companii Stellantis, din care face parte si Jeep, ca nu va mai tolera utilizarea numelui Cherokee.
"Cred ca a venit timpul, in aceasta tara, atat pentru companii cat si pentru echipe sportive, sa renunte la utilizarea numelor, imaginilor si mascotelor amerindiene pentru produsele, tricourile si echipele lor. Sunt sigur ca au fost bine intentionati, dar nu suntem onorati sa avem numele nostru inscris pe o masina", a comunicat seful tribului Cherokee intr-o declaratie transmisa revistei americane Car and Driver.
Jeep nu este singurul producator de masini care foloseste nume reprezentative pentru populatia de americani nativi. Un producator american de motociclete, care, intr-o vreme, se lupta de la egal la egal cu Harley Davidson, chiar asa se si numeste... Indian. In afara de Jeep, Mazda a avut un model, tot SUV, care se chema Navajo, iar denumiri ale unor triburi au fost atribuite de Boeing elicopterelor Chinook si Apache.
Exista si un grup francez producator de stivuitoare pentru teren accidentat, ale carui produse le puteti vedea aproape pe fiecare santier de la noi sau de aiurea, care, nici mai mult, nici mai putin, se cheama... Manitou.
Niciun nume nu a fost si nu este folosit in mod ofensator. Toate nu au facut decat sa contribuie la popularizarea civilizatiei amerindiene. Toate au asociat numele respective pentru ca reprezinta forta, putere, agilitate, rezistenta.
Daca o alta companie producatoare de automobile ar incepe sa foloseasca numele Cherokee, Jeep ar da-o in judecata, nu? Asadar, detinatorii marcii Jeep - oricare au fost, oricare sunt si oricare vor fi ei - ar trebui sa plateasca o redeventa pentru transformarea in brand a numelui Cherokee.
Intr-o declaratie pentru CNN, Chuck Hoskin Jr. a spus ca este bine sa se stie ca triburile mai exista si ca fac multe pentru comunitate si ca numele lor inseamna ceva si au fost pe pamant american cu mult inainte de aparitia Jeep.
Si, tocmai ca urmare a asocierii dintre un model de automobil si numele Cherokee, am aflat de existenta tribului si de faptul ca reprezinta cea mai mare comunitate tribala din SUA, fapt pentru care este indreptatita sa se numeasca Cherokee Nation. Am aflat de pe website-ul cherokee.org ca tribul are constitutie din anul... 1839. Din totalul de 380.000 de membri ai Cherokee Nation, peste 141.000 locuiesc in rezervatia din nord-estul statului Oklahoma. Cu aproximativ 11.000 de salariati, Cherokee Nation si filialele sale sunt unii dintre cei mai mari angajatori din nord-estul statului Oklahoma. In anul fiscal 2018, tribul a avut un impact de peste 2,16 miliarde de dolari in economia din Oklahoma.
Am mai aflat despre seful de trib ca este absolvent al Facultatii de Drept a Universitatii din Oklahoma, ca este membru al Baroului din Oklahoma, ca este casatorit si are doi copii. Am aflat si de existenta si Osiyo.tv - voices of the Cherokee People. Am aflat ca osiyo inseamna hello, adica buna!
Prin urmare, de ce nu ar fi tribul Cherokee, daca nu mandru, macar multumit, ca numele sau este cunoscut in lumea-ntreaga? Si de ce nu ar cere si ar folosi orice fel de compensatii materiale de la Jeep, tocmai pentru apararea numelui si a ce reprezinta el?
Foto: facebook Chuck Hoskin Jr.