Infrastructura pune multe bete in roate afacerilor din transporturile de marfa
drumuri romaniaprobleme transportatoricai ferate romaniafirme transportkeysfin
Romania are potentialul de a deveni un jucator semnificativ in transportul de marfuri din regiune, daca infrastructura de drumuri si cai ferate ar urma trendul de crestere al afacerilor din acest sector.
Intr-o analiza realizata de KeysFin pentru Uniunea Societatilor de Expeditii din Romania, se arata ca lipsa investitiilor in autostrazi, drumuri nationale si cai ferate, afecteaza semnificativ business-ul transportatorilor, dincolo de provocarile legate de trafic, fiscalitate si costul carburantilor.
Potrivit analizei, afacerile transporturilor de marfa au crescut, anul trecut, cu 8%, fata de 2016, si cu aproape 50%, fata de 2013. Cele peste 32.000 de companii din acest sector au raportat afaceri de 53,8 miliarde de lei si un profit net de 2,9 miliarde, in crestere cu 14,2%, fata de 2017, si aproape dublu in comparatie cu 2013.
Potrivit analistilor KeysFin, infrastructura deficitara a franat semnificativ business-ul din acest sector.
"Pozitionarea geostrategica a Romaniei, la granita dintre Est si Vest, cu portul Constanta in prim-plan, indica un potential semnificativ pentru transportul de marfa din Romania.
Drumurile proaste si infrastructura feroviara invechita afecteaza insa semnificativ sectorul transporturilor de marfa si nu numai, intreaga economie romaneasca. Pentru 2018 estimam, astfel, o crestere temperata a afacerilor in acest sector de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei", a declarat Marius Cae, presedintele Uniunii Societatilor de Expeditii din Romania.
Conform datelor KeysFin, cele mai mari afaceri in sectorul transportului de marfa sunt operate de firmele din Bucuresti-Ilfov. Companiile din Bucuresti au raportat, anul trecut, afaceri de 8,69 miliarde de lei, reprezentand 16% din totalul business-ului la nivel national.
In topul celor mai active zone de business urmeaza judetele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Arges (6,5%) si Timis (6,2%). Impreuna, primele 5 judete au concentrat 44% din total, in 2017.
In industria transportatorilor de marfuri activeaza 15 companii mari, 381 medii, 2.452 mici si 29.835 de microintreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generata de companiile medii (32% din total).
"Pe ansamblul pietei, numarul transportatorilor a scazut cu 6,5% fata de 2016, insa, pe ansamblul ultimilor 10 ani, marcheaza o crestere de aproape 10%. In 2018, pe fondul imbuntatirii conditiilor economice, estimam o usoara revenire la 33.400 companii", afirma analistii KeysFin.
Cine face jocurile in transportul de marfa din Romania
Firma Aquila Part Prod SRL a fost liderul de piata, in 2017, cu o cifra de afaceri de 906,7 milioane de lei (1,7% din total).
Topul este completat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 823 milioane de lei; Grup Feroviar Roman SA (724 milioane de lei), CFR Marfa SA (569 milioane), Schenker Logistics SA (569 milioane), Vos Logistics SA, Transmec SRL, Duvenbeck Logistik, TTS SA si Gefco SRL, toate cu afaceri sub 300 milioane de lei.
Cei mai mari 10 jucatori au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adica 10% din total, in 2017. Datele arata, totodata, ca Transpeco SA a fost cel mai profitabil transportator de marfa, in 2017, cu 32,7 milioane de lei, urmat de North Star Shipping SRL (26,6 milioane) si Somesul Cald Productie SRL (25,9 milioane).
In 2017, cei mai profitabili 5 jucatori au obtinut un profit cumulat de peste 128,8 milioane de lei adica 4,5% din total. Pe ansamblu, sectorul transporturilor de marfa si al caselor de expeditii angajeaza peste 173.000 de persoane, in crestere cu 4,7% fata de 2016, dar cu 3,9% mai putini, in raport cu 2013.
Potrivit analizei, o treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat in 2017. Cel mai mare angajator este CFR Marfa SA, care a avut aproape 6.000 de angajati, in 2017 (3,5% din total). Primele 5 companii, dupa numarul de salariati, au angajat doar 9% din forta de munca a industriei. Dupa tipul companiilor, microintreprinderile au fost cei mai mari angajatori, cu 32% din forta de munca, in 2017
"In 2018, forta de munca din cele doua industrii va creste cu 7,6% (case de expeditie) respectiv 1,4% (transportul de marfa) iar, pe termen mediu, ne asteptam la o consolidare a numarului de angajati pe fondul proceselor de migratie si de tehnologizare", estimeaza analistii KeysFin.
Dincolo de problema infrastructurii rutiere si feroviare, multe dintre companii se confrunta cu blocajul financiar. Potrivit datelor KeysFin, numarul firmelor de transport de marfa aflate in insolventa a crescut, in 2017, la 405, iar, in acest an, trendul ar putea sa continue.
Platile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 si cu 5,1%, fata de 2013, la 2,56 miliarde de lei, in 2017. Aproape 70% dintre acestea au reprezentat facturi restante fata de furnizori. Si mai ingrijorator este ca a crescut ponderea facturilor neplatite de mai mult de un an, la 58% din total, in 2017.
In plus, in 2017, datoriile comerciale au crescut cu 3,6%, fata de 2016, si ci cu aproape un sfert peste nivelul din 2013, la 8,7 miliarde de lei.
"Capacitatea de onorare a obligatiilor curente folosind activele lichide a crescut cu 4,7%, fata de 2016, si cu 12%, fata de 2013, la 1,04 in 2017. Alaturi de perioada medie de incasare a creantelor si de plata a datoriilor indicatorul indica o imbunatatire a pozitiei de lichiditate in ultimii 5 ani, iar estimarea este de continuare a tendintei pe termen scurt", mai spun expertii.
Drumurile proaste, caile ferate inoperabile, aglomeratia din trafic si taxarea excesiva sunt principalele probleme ale transportatorilor.
"Romania se afla pe locul trei in Europa, din punct de vedere al taxarii combustibililor. Cumulate, toate aceste probleme trag in jos acest sector. Astfel, s-a ajuns la o adevarata performanta negativa la nivel european. In perioada 2006-2016, transportul de marfuri din UE a crescut mai incet decat evolutia Produsului Intern Brut.
Raportul indicatorilor a fost, in cazul Romaniei, minus 43%, mult mai scazut comparativ cu o medie europeana de minus 10%. Potrivit datelor Eurostat, in 2016, Romania a transportat 62 de milioane de tone de marfa, in timp ce Polonia raporta 341 de milioane.
Stam mai bine ca Bulgaria, Grecia si Ungaria insa, raportat la tarile occidentale, Franta, Germania sau Spania, transportam de 3-4 ori mai putine marfuri", a mai spus Marius Cae.
Concluzia este ca Romania are nevoie de culoare de transport optime, atat rutiere cat si feroviare. Chiar daca firmele romanesti au investit semnificativ in logistica, fara asigurarea unor cai de transport rapide, relatiile comerciale vor avea in continuare de suferit, in ciuda potentialului excelent de business din acest sector.
Foto: pexels.com