Industria pieselor auto are o cifra de afaceri de doua ori mai mare decat productia de autoturisme
industria autodaciacifra de afaceriford craiovainvestitiicodul muncii 2011
Industria auto romaneasca a inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 10 miliarde euro, insemnand 8% din PIB, a anuntat Constantin Stroe, presedintele ACAROM (Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania), in cadrul dezbaterii "Automotive Leaders Power Breakfast", organizata de publicatia The Diplomat in data de 29 iunie.
"Toti care se refera la industria auto au in vedere doua fabrici - Automobile Dacia Pitesti si Ford Craiova. Este gresit pentru ca cifra de afaceri rezultata din industria componentelor auto este de doua ori mai mare fata de cea rezultata din produsele auto finite. Acest lucru arata clar ca industria componentelor auto are un potential urias, dar care este inca neexploatata", a spus Stroe.
Factorii de atractivitate a investitiilor in aceasta industrie sunt, potrivit presedintelui ACAROM, succesul uzinelor Dacia si Ford, costul mic al fortei de munca din tara noastra, adoptarea noului Cod al Muncii, pozitia geo-economica a Romaniei si ajutoarele de stat. "In privinta costului cu forta de munca, estimez ca in Romania nu va fi depasit niciodata nivelul de 30% din costul fortei de munca al tarilor din vestul Europei. De exemplu, in februarie 2010 o ora de lucru costa 3,6 euro brut, in timp ce in Germania, costul pe o ora al fortei de munca era de 39 de euro", precizeaza Stroe.
Constantin Stroe a confirmat si faptul ca producatorul francez Renault va inaugura un centru de productie in Tanger, Maroc, unde se vor construi Dacii. "De ce nu s-a facut aceasta fabrica in Romania? Pentru ca nu exista in lume uzina care sa produca 700.000 de unitati pe an. Vom produce modele Dacia in Maroc, insa vor fi utilizate componente romanesti".
In privinta ajutoarelor de stat, Executivul roman asigura finantarile pentru investitii de tip greenfield de 1,5 miliarde de euro. Schema seamana cu accesarea fondurilor europene. "Am putut observa un real interes din partea companiilor care opereaza in industria auto, de ansamble si subansamble auto pentru acest gen de finantare", subliniaza Iulian Sorescu, Financial Advisor la compania Noerr. "Avem in derulare, in prezent, peste 1.000 de proiecte finantate in zona de IMM-uri, fonduri care au fost deja consumate. Pe de alta parte, exista un buget total de un miliard de euro acordat pentru companiile care au peste 50 de angajati si care acopera finantari de minim 5 milioane de euro. Pana acum, din acest buget s-a consumat aproximativ 20% cu astfel de finantari". Companiile pot beneficia de finantare si in aproximativ sase luni de la depunerea proiectului propriu-zis.
"Cu o pondere de 12,4% din totalul exporturilor romanesti, industria auto ocupa locul 2 ca volum dupa echipamente electrice, electronice si telecomunicatii", explica Mihai Ionescu, presedintele ANEIR (Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania). "Din punct de vedere al dinamicii, sectorul auto ocupa tot locul 2, cu o crestere de 65,1% in 2010 fata de 2008, pe primul loc situandu-se industria farmaceutica cu o crestere de 267,8% in 2010 fata de 2008".
Aceasta evolutie a conferit Romaniei locul 1 in Europa in privinta volumului de export. "Din cele 27 de tari ale UE, doar 7 state au depasit volumul din 2008. Romania este pe primul loc cu o crestere de 10,7%, in timp ce Marea Britanie se pozitioneaza pe locul 7 cu o crestere de 0,5%. Celelalte tari nu au reusit inca sa atinga in 2010 nivelul exporturilor din 2008", a mai spus Ionescu.