Incredibila renastere a automobilului american
piata autostatele unitegeneral motorsfordchrysler
Piata auto americana este pe cale sa revina la nivelurile sale dinainte de criza. General Motors, Ford si Chrysler profita din plin.
Salvarea automobilului american in 2008-2009, cu pretul a 80 de miliarde de dolari din ajutoare guvernamentale directe, se arata azi drept o reusita. Casa Alba, alesii democrati si presa auto specializata saluta dupa patru ani "renasterea" unui sector esential in orice mare economie industriala. O cifra ilustreaza mandria regasita a celor trei mari constructori americani care sunt General Motors (GM), Ford si Chrysler: pentru prima oara dupa 20 de ani, in cursul primului semestru, ei au recastigat parti din piata in fata constructorilor straini.
Cele trei companii emblematice americane, dintre care Chrysler este gestionat din 2009 de grupul italian Fiat (care detine 58,5% din companie), totalizeaza 46,2% din vanzarile pe piata lor interna din luna ianuarie. Cresterea reprezinta aproape un punct in plus fata de 2012. Cu toate acestea, raman inca 4 puncte mai putin decat in 2007, ultimul an fast dinainte de criza.
Imperativul reinnoirii modelelor invechite
Conjunctura este favorabila cresterii cererii si profiturilor ridicate. Increderea consumatorilor americani este la cel mai inalt nivel din ultimii sase ane. Stimulate de necesitatea reinnoirii modelelor invechite, vanzarile in 2013 vor fi probabil cele mai bune din 2007 incoace, atingand 15,4 milioane de unitati. La patru ani dupa depunerea bilanturilor GM si Chrysler, schimbarea de ton a analistilor in privinta constructorilor americani este radicala.
Dupa anii in care criticau "Big Three" pentru supraproductia lor sistematica si slaba atentie acordata calitatii, iata ca totul se intoarce. "Cei trei mari dau impresia ca pot tine piept rivalelor Toyota si Honda", afirma Eric Noble, presedintele cabinetului de consultanta Car Lab. "Traim intr-o epoca in care putem spune fara a starni rasul ca cea mai buna berlina compacta de pe piata este un Chevrolet (una din marcile GM)… ", admite Ed Kim, analist pentru AutoPacific Inc.
Ca urmare, tanara generatie de cumparatori americani priveste azi mai intai oferta constructorilor interni, pentru a se diferentia mai bine fata de alegerile conservatoare ale parintilor lor, multa vreme cumparatori de marci japoneze.
Sursa: Le Figaro