In 2050, unul din patru automobile va fi electric

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In 2050, unul din patru automobile va fi electric In 2050, unul din patru automobile va fi electric
de Mihai Balescu la 13 Feb. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
automobilul electricautonomia automobilelor electricehenry ford

Mai putin de 40 km pe zi. Atat parcurge, in medie, un european cu masina personala, cea mai mare parte din distanta fiind reprezentata de drumul dus-intors la serviciu. Nu e mult deloc si pentru aceasta deplasare cotidiana un automobil electric este ideal.

Vazut din exterior, un automobil electric arata exact ca unul clasic. La o privire mai atenta, va fi evident ca nu are teava de esapament si rezervor de benzina, dar structura de baza este practic aceeasi.

Odata ce ridicati insa capota, diferentele devin esentiale: gasiti acolo un motor care nu are nevoie de ulei, reglaje sau filtre de tot felul. Un motor a carui functionare se bazeaza pe un set de acumulatori si pe un regulator care controleaza permanent puterea trimisa, astfel incat motorul sa nu se arda. In rest, sistemele sunt cele obisnuite: transmisie, frane, aer conditionat, airbaguri etc.

Economic, silentios, redus ca dimensiuni si cu poluare zero, automobilul electric constituie o varianta demna de luat in considerare. In Paris sau Oslo exista deja infrastructura necesara, cu statii de alimentare si tot tacamul, iar specialistii estimeaza ca pana in 2050 unul din patru automobile aflate in circulatie va fi electric.


Scurta istorie

In ciuda a ceea ce ati putea crede, automobilul electric nu este o inventie noua. Istoria lui incepe in S.U.A., in 1838 (da, ati citit bine!), cu 52 de ani inainte de aparitia variantei cu motor cu ardere interna. A fost automobilul care a dominat sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. A captat atentia inginerilor si a beneficiat constant de imbunatatiri, astfel ca in jurul anului 1900 era cel mai bine vandut vehicul pe piata americana, cu un maxim al productiei atins in 1912.

Isi depasea net rivalii – automobilele cu aburi sau cu benzina – prin cateva avantaje majore. De exemplu, nu avea vibratii, nu emana mirosuri neplacute, nu producea zgomot, nu trebuia pornit cu manivela si nu necesita schimbarea vitezelor (operatie care se facea foarte anevoios la varianta pe benzina).

Nici automobilul cu aburi nu necesita schimbarea vitezelor, dar suferea in schimb prin faptul ca in zilele geroase avea nevoie chiar si de 45 de minute pana sa porneasca.

In plus, reteaua de drumuri nu era foarte dezvoltata, drumurile bune existau doar in interiorul oraselor, deci majoritatea deplasarilor erau scurte – un aspect ideal pentru vehiculele electrice, care aveau o autonomie redusa: sub 30 km, cu o viteza maxima de 22 km/h.

Perioada de declin

Declinul a inceput dupa 1912, ca efect al mai multor factori:

• s-a dezvoltat infrastructura, orasele erau acum conectate printr-un sistem de sosele bine pus la punct, fapt care a dus la nevoia de autovehicule cu autonomie mai mare;
• petrolul texan a permis scaderea pretului benzinei pana la un pret accesibil oricui;
• inventarea demarorului electric a eliminat pornirea cu manivela;
• productia de masa initiata de Henry Ford a scazut pretul automobilelor cu benzina la cca 35% din pretul celor electrice.

Pana in 1935, automobilele electrice erau practic disparute de pe piata auto. De-abia dupa 1960 ele au revenit din nou in atentie, ca posibila solutie pentru reducerea emisiilor de gaze in atmosfera si pentru diminuarea importurilor de petrol.

Situatia actuala

Marea problema in momentul de fata a automobilelor electrice, chiar si a celor mai avansate, este autonomia redusa. Cam 200 km, atat poate parcurge fara oprire o masina electrica moderna. E necesara, asadar, o infrastructura solida, cu puncte de reincarcare dese si amplasate in locuri accesibile. In plus nu trebuie neglijata nici problema timpului necesar reincarcarii: 3-8 ore. Si, ca sa nu ascundem nimic, sa spunem si ca pretul unei astfel de masini este foarte piperat, de ordinul zecilor de mii de euro.

Sa nu uitam insa ideea de baza: automobilul electric este vehiculul ideal pentru deplasarea cotidiana, in interiorul oraselor, pe distante scurte. Daca ne concentram asupra acestui aspect, avantajele devin imediat evidente:

1) reducerea drastica a poluarii urbane (ca fapt divers, sectorul transporturi este responsabil pentru o cincime din emisia de gaze cu efect de sera din Uniunea Europeana);

2) reducerea zgomotului. Automobilul electric este foarte silentios, dar acest avantaj constituie totodata si un dezavantaj: pietonii sunt obisnuiti sa auda cand se apropie o masina si, nemaifiind avertizati de zgomotul motorului, e posibil ca ei sa faca miscari imprudente;

3)  economia de energie. S-a calculat ca aceasta economie este maxima la deplasarea cu viteze mici si la un regim de condus cu porniri si opriri dese, adica exact situatia din orase.

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

9 idei de mic dejun hranitor pentru zilele solicitante la birou
Life Style

9 idei de mic dejun hranitor pentru zilele solicitante la birou

today20 Nov. 2024
Cum sa alegi boxpaletii industriali ideali pentru afacerea ta
Business

Cum sa alegi boxpaletii industriali ideali pentru afacerea ta

today19 Nov. 2024
Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas
Business

Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas

today19 Nov. 2024
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Financiar-Bancar

Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie

today19 Nov. 2024
Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?
Life Style

Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?

today19 Nov. 2024
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Financiar-Bancar

Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019

today19 Nov. 2024
Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati
Companii

Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati

today19 Nov. 2024
Top 7 joburi bine platite in care poti lucra de acasa in 2025
Companii

Top 7 joburi bine platite in care poti lucra de acasa in 2025

today19 Nov. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas
Business

Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas

today19 Nov. 2024
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Financiar-Bancar

Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie

today19 Nov. 2024
Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?
Life Style

Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?

today19 Nov. 2024
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Financiar-Bancar

Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019

today19 Nov. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x