In 2018, piata auto din Romania va inregistra al cincilea an consecutiv de crestere
piata auto romaniavanzari autovanzari daciavanzari volkswagen
Luna noiembrie a acestui an consemneaza un volum al livrarilor de 18.240 unitati (cea mai buna luna noiembrie din ultimii 10 ani), cu 23,3% mai mult decat in luna similara a anului anterior.
Ca urmare, dupa 11 luni din acest an, volumul total al livrarilor de autovehicule ajunge la 171.345 unitati, cu 20,4% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, acesta fiind si cel mai mare volum al vanzarilor de automobile inregistrat in primele 11 luni in ultimii 10 ani (in 2009, primul an al recesiunii economice, se inregistrau in aceasta perioada doar 138.104 unitati), potrivit datelor APIA.
In continuare, in Romania, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in primele 11 luni ale acestui an.
Este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice, dupa 11 luni din 2018 (58.107 unitati), este cu circa 41,1% mai mare decat cel aferent perioadei similare din 2017 (41.184 unitati).
In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea sa majoritate, nefiscalizat), si in luna noiembrie 2018, volumul acestora a scazut cu 8,2% comparativ cu noiembrie 2017 (44.503, in 2018, fata de 48.458, in 2017).
Ca urmare, pe ansamblul celor 11 luni din 2018, consemnam un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 434.914, cu 8,3% mai putin fata de perioada corespunzatoare din 2017.
Parcul auto din Romania este, in continuare, alimentat, cu multe masini vechi, iar, in conditiile in care, prin casare, au fost eliminate din parcul auto doar 73.000 de unitati (de 3 ori mai putine decat cele intrate), acesta va ramane printre cele mai vechi din Europa: circa 16 ani.
In primele 11 luni din 2018, productia Ford Romania a crescut semnificativ fata de 2017, ajungand la un volum total de 132.159 de unitati, de 3 ori (+201,9%) mai mult comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In aceste conditii, si exportul de automobile Ford s-a triplat in 2018 comparativ cu 2017.
Pe ansamblul pietei auto din Romania, in 11 luni din 2018, au fost livrate 171.345 de autovehicule, in crestere cu 20,4% comparativ cu aceeasi perioada din anul 2017.
Dintre acestea 145.208 au fost autoturisme (+22,5% comparativ cu 2017) si 26.137 autovehicule comerciale (+10,1% comparativ cu 2017). Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia (49.986 unitati), urmata de Volkswagen (15.219 unitati), Renault (13.439 unitati), Ford (12.616 unitati) si Skoda (12.425 unitati).
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia (47.026 unitati; 32,4% cota de piata, pe un volum in crestere cu 31,0% fata de primele 11 luni din 2017), urmata de Volkswagen (13.636 unitati; 9.4% cota de piata, volume in crestere cu 6,5% fata de 2017); Skoda (12.425 unitati; 8,6% din total piata, volume in crestere cu 16,3%); Renault (11.547 unitati; 8,0% din total piata, volume in crestere cu 21,1%) si Ford (8.597 unitati; 5,9% cota de piata, volume mai mari cu 13,9%).
Pe modele, Dacia Logan continua sa inregistreze cel mai mare volum de vanzari, respectiv 19.558 unitati, urmata de Dacia Duster (12.029 unitati), Dacia Sandero (9.440 unitati), Renault Clio (5.210 unitati) si Skoda Octavia (5.049 unitati).
In functie de tipul de combustibil, fata de luna octombrie, in noiembrie, au crescut volumul si ponderea autoturismelor cu motoare diesel (31,7% fata de 28,4%).
Autoturismele echipate cu motoare pe benzina continua sa fie majoritare, insa, ajungand la o pondere de 61,9% din total, cu 10,4%mai mult comparativ cu ponderea pe care o aveau dupa aceeasi perioada din 2017 (51,5%).
In acelasi timp, autoturismele electrice si hibride continua tendinta inceputa in urma cu 2 ani, prezentand un interes tot mai ridicat, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, aceasta si datorita stimulentelor acordate prin Programele Rabla (hibride) si Rabla Plus (electrice si hibride plug-in).
Ca urmare, dupa primele 11 luni din 2018, aceasta categorie de autoturisme are o pondere de 2,8% din total, superioara celei de anul trecut (doar 2,0%).
Chiar daca volumele sunt inca destul de mici (in raport cu celelalte doua categorii de combustibili), cresterea inregistrata in acest an pe segmentul celor electrice (integral electrice si cele plug-in) este una semnificativa, de 124,1% (847 unitati in 2018 fata de doar 378 unitati in 2017 adica, de cca. 2,2 ori mai multe comparativ cu 2017), in timp ce, pentru cele hibride, care au si un volum mai mare (3.169 unitati in 2018, fata de 1.980 unitati in 2017), se inregistreaza o crestere de 60,1%.
Sutinerea de care se bucura pe plan local autovehiculele electrice (integral si plug-in) face ca Romania sa inregistreze, in acest an, cea mai mare crestere procentuala din UE la aceasta categorie de autovehicule cu emisii zero sau reduse.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, pe ansamblu, situatia se prezinta astfel: Romania 31,8%; Germania 18,4%; Cehia 10,5%; Turcia 8,9%; Spania 7,5%.
In acest context, autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in 2018, o crestere de 38,9% comparativ cu 2017, in timp ce, autoturismele din import au inregistrat o crestere de 16,1%.