Importanta reglarii unghiurilor directiei
pneurijantereglarea unghiurilor de directie
Unul dintre factorii care pot duce cel mai mult la uzura prematura a anvelopelor este reglarea incorecta a unghiurilor directiei, dar aceasta consecinta este doar unul dintre aspectele negative ale acestui factor mecanic.
Atunci cand va decideti sa achizitionati un set de anvelope, va doriti cu siguranta sa va bazati pe ele pentru o perioada mai mare de timp. In plus, acestea isi vor putea dovedi caracteristicile constructive doar daca si restul masinii este bine pus la punct. Printre elementele pe care trebuie neaparat sa le luati in calcul se afla si unghiurile directiei.
Cand o masina ruleaza, anvelopele ofera cea mai buna aderenta atunci cand calca perpendicular pe sol. De asemenea, rotile trebuie sa fie paralele cu axa de rulare a vehiculului atunci cand acesta se deplaseaza in linie dreapta. Aici intervine unghiul de convergenta. Cu volanul pe pozitia neutra (centru), distanta dintre partea din spate si partea din fata a anvelopelor trebuie sa fie egala. Daca unghiul este inchis (rotile stau usor bracate una spre cealalta), atunci vom avea un unghi inchis. Prin urmare, acestea vor creste rezistenta la rulare si anvelopele se vor uza prematur pe partea exterioara. Daca, in schimb, unghiul este deschis (rotile sunt usor orientate spre exteriorul vehiculului), pneurile se vor uza mai mult pe partea interioara. Niciuna dintre situatii nu este de preferat.
Ce trebuie sa stiti este ca pentru a compensa fortele de propulsie, vehiculele cu tractiune fata au in mod natural un unghi deschis, iar cele cu punte motoare spate vor fi invers, adica vor avea un unghi inchis. Atelierele care verifica si regleaza aceste unghiuri cu siguranta vor sti ce valori trebuie stabilite pentru a regla corect unghiul de convergenta.
Un alt factor important este unghiul de cadere. Acesta este format dintre planul rotii si asfalt si, in mod ideal, trebuie sa fie de 90 de grade, adica pneurile calca permanent cu toata suprafata de rulare pe sosea. Ca regula generala, cu cat o roata are o pata de contact mai mare cu drumul, cu atat performantele anvelopei vor fi mai bine exploatate. Asta inseamna o stabilitate mai buna, o capacitate de franare imbunatatita si un consum de carburant mai redus. Deci ignorati acel trend care va indeamna sa modificati masina astfel incat sa arate cracanata. Este nu doar costisitor ci si periculos.
Al treilea element al geometriei directiei este dat de unghiul de fuga. Acesta este dat de unghiul format dintre axa jambei si perpendiculara masinii pe sol trecand prin centrul rotii. In general, sunt putine vehicule la care acesta se poate regla. In general cand acesta nu mai corespunde caracteristicilor furnizate de producatorul masinii, sunt necesare piese de schimb cum ar fi bascule, brate sau chiar jambe.
Nu va bazati ca odata reglate aceste unghiuri vor ramane la fel pe toata durata de exploatare a vehiculului. Socurile preluate si amortizate de suspensiile masinii vor putea modifica in timp oricare dintre aceste valori. Schimbarile vor aparea, de cele mai multe ori, treptat. Este foarte posibil nici sa nu va dati seama. Tocmai de aceea se recomanda sa le verificati periodic, daca nu odata cu
schimbarea pneurilor atunci la 10.000 de kilometri.
Odata cu aparitia sistemelor de suspensii independente pentru puntea spate, a aparut necesitatea reglajelor unghiurilor si aici. Masinile dotate cu suspensii rigide (osii) sau semi-independente in general nu necesita asemenea reglaje. Dar, pe de alta parte, acestea nici nu pot asigura confortul si manevrabilitatea unui vehicul cu suspensii independente pe ambele punti.
Verificand si remediind din timp aceste neajunsuri care pot surveni in 10.000 de kilometri veti prelungi durata de viata a anvelopelor si
jantelor. In plus, va veti asigura si ca stabilitatea vehiculului pe viraje este una corespunzatoare. Primul element care trebuie sa va traga un semnal de alarma este modul in care sta volanul. Daca trebuie sa faceti corectii atunci cand rulati in linie dreapta, sau trageti mai greu de el la stanga decat la dreapta (sau invers).