Honda vs. Tesla in chestiunea Takata. Increderea in brand te poate omori
hondatesla
De obicei ma gasiti aici povestindu-va despre masini noi pe care le-am condus sau va prezint initiative faine la care particip. De data aceasta, insa, vreau sa va aduc in vedere ceva mult mai serios: cum increderea intr-un brand te poate omori. Si pentru a va demonstra asta am ales sa compar pe scurt Honda cu Tesla.
Dupa-amiezele au devenit mohorate, asadar imi petrec mai mult timp in casa. Automat, pentru mine, asta inseamna ca stau mai mult online, caut diverse informatii despre masinile pe care le-am condus si incerc sa va pregatesc noi povesti despre acestea care sa va ajute sa luati decizia potrivita cu privire la o eventuala achizitie. In cautarile mele prin cotloanele aproape infinite ale Internetului gasesc o discutie aprinsa pe un forum din SUA cu privire la rechemari. Era vorba, asa cum bine stim si noi deja, de airbag-urile
Takata. Problema evidentiata de acei membri ai forumului? Pozitia Tesla.
In cazul in care nu ati aflat inca, incepand cu aprilie 2017 a pornit si in Romania campania de rechemare a masinilor echipate cu airbag-uri Takata. Pe scurt, sistemul de declansare si umflare a acestora a fost instalat cu defectiuni pe zeci de milioane de autovehicule. Acestea pot sa porneasca spontan si extrem de puternic propulsand resturi metalice la o viteza uriasa sau, in caz de accident, pot sa nu se activeze deloc. Indiferent de situatie, riscul de accident grav sau chiar mortal a fost si ramane iminent pentru cei care nu si-au reparat inca masinile. De cativa ani se desfasoara o campanie de rechemare in service pentru mai multe modele, asadar ar fi bine sa verificati daca va aflati printre cei care ar trebui sa faca o vizita la reparatorii autorizati. Interventia este complet gratuita si dureaza in jur de 60-70 de minute.
Chestiunea Takata nu e ceva asupra careia vreau sa ma aplec in acest material, insa ramane baza subiectului principal.
In cautarile mele online care sa-mi satisfaca nevoia de cunoastere despre masini descopar ceva frapant: o diferenta de abordare a acestei probleme care m-a socat. Si, culmea, era vorba de un brand auto pe care il apreciem, caruia i-am urmarit lansarile, i-am testat de multe ori configuratorul si caruia i-am acordat o buna parte din atentia mea pe care o pastrez de obicei pentru masinile europene, coreene sau japoneze.
Aflu, asadar, ca Tesla a fost anuntata de NHTSA (si obligata de autoritatile federale americane) ca trebuie sa efectueze reparatiile pentru masinile cu sistemul de airbag-uri Takata defect. Este vorba despre o interventie minora, una care nu dureaza mult si care va salva vietile clientilor marcii. Pasul logic ar fi fost ca o campanie de rechemare sa inceapa pentru acele masini care sunt afectate, nu? Ei bine... Tesla nu a facut asta.
Compania americana condusa de celebrul antreprenor Elon Musk a aflat de aceasta problema esentiala si a refuzat sa actioneze. In tot acest timp Honda, Toyota, Nissan si altii au inceput sa isi centralizeze bazele de date cu VIN-uri, sa isi informeze clientii care puteau fi contactati si sa faca programarile pentru efectuarea reparatiilor necesare. Au actionat cu buna-credinta si au informat chiar si autoritatile nationale din fiecare tara in parte. Spre exemplu, cu fiecare descoperire de masini afectate de chestiunea Takata, ANPC confirma ca incep rechemarile in service prin anunturi publice pe care le faceau importatorii auto in Romania.
Revenind, Tesla nu a vrut sa se ocupe de aceasta problema extrem de importanta. Au bifat faptul ca stiu de ea si nu au facut nimic in aceasta privinta. Ba chiar a raspuns clientilor ingrijorati care au sunat cu privire la aceasta situatie ca nu vor schimba nimic.
Uriasa problema, scoasa la lumina de un actionar Tesla
Dupa ce a aflat de modul in care constructorul auto american de masini exclusiv electrice a ales sa trateze aceasta chestiune, Rich Benoit, actionar si proprietar de masini Tesla, a expus public problema si a informat autoritatile americane cu privire la decizia luata de Tesla. Tesla a aflat de initiativa lui Benoit si a anuntat in mai putin de doua zile ca vor incepe schimbarea airbag-urilor Takata. Au inceput, asa cum se astepta fix nimeni, cu un lot de masini destinat pietei chineze.
NHTSA a facut verificari ulterior in cadrul Tesla si le-a transmis un avertisment cu privire la faptul ca nu sunt suficient de transparenti in privinta rechemarilor. Momentan, poti afla de schimbarea obligatorie a airbag-urilor Takata doar daca te prezinti la cel mai apropiat service. Pentru romanii proprietari de Tesla acest lucru presupune un drum pana in Austria.
Initiativa lui Rich Benoit nu a ramas fara repercusiuni. Acesta avea diverse avantaje pentru ca aducea mai multi clienti noi companiei, insa drepturile i-au fost retrase integral. Acesta voia sa isi cumpere un Roadster si compania auto condusa de Musk i-a anulat acest privilegiu.
Mai mult, Tesla a refuzat in repetate randuri sa-i vanda piese necesare pentru a-si repara masinile care iesisera din garantie. Compania americana i-a recomandat sa isi cumpere alt automobil, in conditiile in care pretul pentru un Model S in echiparea de baza pleaca de la 69.420 de dolari fara taxe. In ultima instanta, i-au restrictionat chiar si accesul la reteaua de incarcatoare Supercharger.
Benoit, insa, continua sa fie proprietar si actionar Tesla chiar si in acest moment. Acesta sustine ca e necesar ca cineva sa tina piept companiilor, sa apere drepturile consumatorilor si sa promoveze dreptul la intretinere corecta.
Cat timp au avut loc aceste evenimente, total altceva se intampla la Honda. Compania japoneza nu doar ca s-a organizat si a inceput rechemarile prin anunturi clare pe conturile de social media si pe site-urile lor din intreaga lume, ci au identificat chiar si masinile abandonate pentru a elimina complet airbag-urile Takata defecte! Au mers prin parcurile de masini si s-au asigurat ca nu ramane niciunul care ar putea fi vreodata reactivat cu defectele constatate. Au lucrat cu mai multi parteneri pentru a se asigura ca aceste airbag-uri nu vor fi niciodata reciclate!
Chiar si in acest moment, Honda Romania are afisat pe pagina principala a site-ului lor informatia cu privire la verificarea automobilelor care ar fi trebuit sa raspunda rechemarii.
Asadar, Tesla ofera o lectie importanta aici: increderea in brand te poate omori. Si s-ar putea sa nu-i pese nimanui.