Greseala fatala pe care o fac soferii vara! Poate distruge motorul!
motor supraincalzit
Vara, soarele dogoritor si temperaturile ridicate iti pot face masina sa sufere mai mult decat iti imaginezi. Problema e ca multi soferi fac o greseala aparent banala, dar care poate distruge motorul definitiv! Si nici macar nu isi dau seama de asta... Tu faci aceasta greseala? Hai sa vedem!
Motorul tau fierbe? Ignora asta si pregateste-te de dezastru!
Ai observat vreodata ca acul temperaturii motorului urca mai sus decat de obicei? Ai simtit ca motorul parca trage mai greu in zilele toride? Daca da, trebuie sa fii atent! Supraincalzirea motorului este unul dintre cele mai mari pericole pe timp de vara, iar multi soferi aleg sa o ignore… pana cand e prea tarziu.
De ce se intampla asta? Simplu! Pe canicula, motorul trebuie sa lucreze mai mult pentru a se raci, iar daca sistemul de racire nu este in stare perfecta, riscul de supraincalzire creste enorm.
Greseala pe care o fac majoritatea soferilor
Cand vezi ca motorul se supraincalzeste, instinctul iti spune sa torni apa rece peste radiator sau sa deschizi imediat capota si sa incerci sa faci ceva. STOP! Asta poate face mai mult rau decat bine!
Ce sa NU faci niciodata:
-
Nu turna apa rece peste motorul incins! Socul termic poate crapa blocul motor sau chiulasa.
-
Nu deschide imediat radiatorul! Presiunea din sistem poate face ca lichidul incins sa tasneasca si sa te arda grav.
-
Nu continua sa conduci ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat! Poti topi garniturile, distruge turbina sau chiar bloca motorul definitiv.
Cum iti protejezi motorul de canicula?
-
Verifica lichidul de racire – nivelul trebuie sa fie intre MIN si MAX. Daca e scazut, completeaza cu antigel potrivit.
-
Nu pleca la drum cu radiatorul murdar – curata-l de praf si insecte, mai ales daca ai condus mult prin oras.
-
Nu forta motorul pe canicula – evita sa mergi la turatii mari sau sa tii aerul conditionat la maxim in trafic aglomerat.
Daca motorul se supraincalzeste, opreste imediat! Trage pe dreapta, lasa motorul sa se raceasca si abia apoi verifica nivelul lichidului de racire.
Ce faci daca ai facut deja greseala fatala?
Daca ai turnat apa rece pe motorul incins sau ai deschis radiatorul in plina fierbere, exista sanse mari sa fi provocat daune. Uite ce trebuie sa faci:
-
Mergi urgent la un service si cere verificarea motorului! Fisurile microscopice din blocul motor sau chiulasa pot duce la pierderi de lichid si defectiuni grave in timp.
-
Daca ai observat ca motorul consuma mai mult antigel decat de obicei, verifica daca exista scurgeri sau gaze in lichidul de racire (semn ca garnitura de chiulasa e compromisa).
-
Daca motorul incepe sa faca zgomote ciudate sau sa piarda putere, opreste-l imediat si nu risca sa-l fortezi mai mult.
Asadar, daca nu vrei sa ajungi cu motorul prajit in mijlocul verii, ai grija la semnele pe care ti le da masina. O verificare simpla a sistemului de racire te poate scuti de o reparatie de mii de euro! Nu ignora temperatura motorului si, mai ales, nu face greseala fatala care poate transforma o problema mica intr-un dezastru.
Acum stii ce ai de facut! Ai grija de masina ta, ca sa te tina cat mai mult fara probleme!
Sursa foto: unsplash.com