Europa de Est risca sa se umple de masini diesel vechi, poluante
masini second handimportgermaniapiata autodieselbenzinamotorinamasini vechi
Comisia Europeana este ingrijorata ca producatorii auto din Germania vor cauta sa exporte masinile diesel vechi in Europa de Est, dupa aprobarea subventiilor pentru achizitionarea unor modele mai putin poluante, a declarat luni Elzbieta Bienkowska, comisarul pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri.
Producatorii auto ar urma sa acorde proprietarilor de vehicule diesel vechi din orasele germane unde aerul este extrem de poluat subventii pentru achizitionarea unor modele mai prietenoase cu mediul inconjurator si sa reconfigureze sistemul hardware. Totusi, nu toate grupurile auto au fost de acord cu reconfigurarea, costurile fiind estimate la miliarde de euro.
Germania s-a angajat ca, pana la sfarsitul anului, sa actualizeze softul pentru aproximativ 5,3 milioane de masini echipate cu motoare diesel, pentru a reduce emisiile poluante cu pana la 30%.
Elzbieta Bienkowska atrage atentia asupra faptului ca aceste masuri luate de Guvern doar vor muta problema din Occident, spre statele din Est.
"Exporturile vor insemna mutarea problemei calitatii aerului din Vest catre Est. Planul Guvernului german de a evita interzicerea circulatia celor mai poluante automobile diesel ar putea extinde problema", a avertizat Bienkowska intr-un interviu acordat publicatiei Tagesspiegel.
"Trebuie stabilit clar ce se va intampla cu vehiculele diesel vechi", a declarat oficialul european, adaugand ca nu este vorba de o problema nationala ci de una europeana.
Anul trecut, Bulgaria a importat peste 100.000 de masini second hand din tarile UE, mai mult de o treime fiind vehicule diesel vechi si poluante, conform datelor grupului "Transport and Environment".
Potrivit Biroului Federal de Statistica, Germania a exportat in total 239.541 de automobile diesel second-hand anul trecut. Italia, cu 22.400 de unitati si Austria, cu 21.600 de unitati, au fost cei mai mari importatori, in timp ce vanzarile Ucraina s-au dublat la circa 15.700 de unitati. Romania este pe locul sapte in top, dupa Ungaria, cu 11.500 de automobile diesel second-hand importate anul trecut din Germania.