Drumul spre masina electrica este pavat cu bune intentii si prea putine intrebari
masina electricadezavantaje masina electricaprobleme masa electricamasini hibrid
Domnul ministru al Energiei, Anton Anton, a povestit, zilele trecute, ca si-a cumparat masina cu propulsie electrica. La volanul ei, a dat o fuga de la Bucuresti la Ploiesti, ca, pana acolo si-napoi, avea autonomie.
Intre capitala Romaniei si Ploiesti, sunt vreo 60 de kilometri. Deci, dus-intors, 120. Incantat de masinuta, Anton Anton a vrut sa mearga, la Constanta, Constanta, numai ca l-a impiedicat autonomia de numai 200 de kilometri a bateriei.
Dom’ ministru, ministru a spus ca, desi la Bucuresti si la Constanta, sunt statii de incarcare, pe drumul dintre cele doua orase, sufla vantul (si nu ca sa produca energie), asa ca “trebuie sa mai lucram”.
De parca asta ar fi problema… Sa zicem ca drumurile nationale si cele cateva sute de kilometri de autostrada ar geme de prize, dar incarcarea bateriilor unei masini electrice dureaza, in cel mai bun caz, 40 de minute.
Ati astepta, la benzinarie, 15 minute pentru a alimenta? Nu v-ar scoate din pepeni 40 de minute? Atunci, cum ar fi cineva bun-bucuros sa-si faca plinul cu kilowati in acelasi interval de timp?
In conditiile in care patria nu contabilizeaza una bucata autostrada completa, nu bucatele, si nici macar doua benzi amarate pe sens, pe Valea Prahovei si pe alte vai intens circulate, un drum de la Bucuresti la Arad, de pilda, dureaza 7-8 ore, fara a lua in calcul pauzele.
Capitala este despartita de orasul din vestul tarii de aproape 600 de kilometri. Sa zicem ca ei sunt presarati de statii de incarcare, precum drumurile de gropi. Dar si reteaua electrica, statia de alimentare poate cadea si, spre deosebire de motorul cu ardere interna, cel putin deocamdata, nu te poate ajuta un alt sofer cu o galeata de curent…
Sa zicem ca asta nu se intampla, dar cum ar fi sa stai din 200 in 200 de kilometri, cate 40 de minute sa “gadili” bateria masinii (presupunand, desigur, ca toate prizele sunt disponibile)? Nu vi s-ar parea ca dureaza drumul un an… lumina? Nici nu ajungi unde ai treaba, ca tre’ sa faci cale-ntoarsa.
Si asta daca totul merge ca la carte. Care carte? Aia tehnica. Ecourile masluirii emisiilor de catre unii producatori de automobile inca rasuna-n cilindri.
O fi autonomia anuntata pentru automobilele cu propulsie electrica 100% reala? Sa presupunem ca da. Numai ca, daca “o calci”, evident, consumul creste, iar, daca rulezi in afara oraselor, nu ajuta sistemul de recuperare a energiei, pentru ca franarile/opririle sunt mult mai rare.
In plus, pe langa motorul electric, bateria are mult mai multe guri de hranit. Daca este vara, instalatia de aer conditionat. Daca este iarna (iar bateria este afectata de scaderile de temperatura), cu tot cu pneuri de sezon, trebuie dezaburita luneta si, ulterior, musai pornita incalzirea.
Unde mai pui ca, indiferent de anotimp si de ora, conducatorul auto este obligat sa circule cu farurile aprinse in permanenta. Daca ploua sau ninge, stergatoarele consuma si ele; se mai infrupta din baterie sistemul audio si telefonul sau aparatul GPS.
Dar, in primul rand, autonomia depinde, ca si in cazul autovehiculelor cu motoare termice, de cate persoane sunt transportate. Un consum este pentru sofer si bagajul lui, si cu totul altul, pentru patru-cinci insi, cu bagaje cu tot.
Mai e autonomia cea anuntata de catre producator, cand bateria este noua, pentru ca stim, macar de la telefoanele mobile, ca, pe masura ce bateriile inainteaza in varsta, capacitatea de stocare scade si, o data cu ea, si valoarea de revanzare a masinii?
Acestea erau lucruri la care domnul ministru, ministru al energiei trebuia sa se gandeasca, in loc sa se multumeasca sa spuna ca nu-s destule statii de incarcare…
S-a gandit domnu’ ministru, ministru, care vrea sa impanzeasca tara cu prize, prize ca Romania nu produce energie electrica numai din surse “curate”, adica hidrocentrale, centrale eoliene, centrale solare, astfel incat sa se reduca poluarea cu adevarat?
Pentru deplasarea prin orase, masina electrica ar putea fi viabila. Pentru drumuri in afara, fie bateriile vor putea stoca de cateva ori mai multa energie si se vor incarca de trei ori mai repede, fie se vor gasi solutii de alimentare continua.
Pana atunci, mai potrivite ar fi autovehicule cu alimentare hibrida, care, prin oras sau la viteze mici, functioneaza numai cu motorul electric, in timp ce, la drum lung, motorul termic incarca bateria.
Foto: pexels.com