Drumul spre masina electrica este pavat cu bune intentii si prea putine intrebari

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Drumul spre masina electrica este pavat cu bune intentii si prea putine intrebari
Drumul spre masina electrica este pavat cu bune intentii si prea putine intrebari
de Vlad Strunescu la 02 Nov. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
masina electricadezavantaje masina electricaprobleme masa electricamasini hibrid

Domnul ministru al Energiei, Anton Anton, a povestit, zilele trecute, ca si-a cumparat masina cu propulsie electrica. La volanul ei, a dat o fuga de la Bucuresti la Ploiesti, ca, pana acolo si-napoi, avea autonomie.

Intre capitala Romaniei si Ploiesti, sunt vreo 60 de kilometri. Deci, dus-intors, 120. Incantat de masinuta, Anton Anton a vrut sa mearga, la Constanta, Constanta, numai ca l-a impiedicat autonomia de numai 200 de kilometri a bateriei.
 
Dom’ ministru, ministru a spus ca, desi la Bucuresti si la Constanta, sunt statii de incarcare, pe drumul dintre cele doua orase, sufla vantul (si nu ca sa produca energie), asa ca “trebuie sa mai lucram”.
 
De parca asta ar fi problema… Sa zicem ca drumurile nationale si cele cateva sute de kilometri de autostrada ar geme de prize, dar incarcarea bateriilor unei masini electrice dureaza, in cel mai bun caz, 40 de minute. 
 
Ati astepta, la benzinarie, 15 minute pentru a alimenta? Nu v-ar scoate din pepeni 40 de minute? Atunci, cum ar fi cineva bun-bucuros sa-si faca plinul cu kilowati in acelasi interval de timp? 
 
In conditiile in care patria nu contabilizeaza una bucata autostrada completa, nu bucatele, si nici macar doua benzi amarate pe sens, pe Valea Prahovei si pe alte vai intens circulate, un drum de la Bucuresti la Arad, de pilda, dureaza 7-8 ore, fara a lua in calcul pauzele.
 
Capitala este despartita de orasul din vestul tarii de aproape 600 de kilometri. Sa zicem ca ei sunt presarati de statii de incarcare, precum drumurile de gropi. Dar si reteaua electrica, statia de alimentare poate cadea si, spre deosebire de motorul cu ardere interna, cel putin deocamdata, nu te poate ajuta un alt sofer cu o galeata de curent…
 
Sa zicem ca asta nu se intampla, dar cum ar fi sa stai din 200 in 200 de kilometri, cate 40 de minute sa “gadili” bateria masinii (presupunand, desigur, ca toate prizele sunt disponibile)? Nu vi s-ar parea ca dureaza drumul un an… lumina? Nici nu ajungi unde ai treaba, ca tre’ sa faci cale-ntoarsa.
 
Si asta daca totul merge ca la carte. Care carte? Aia tehnica. Ecourile masluirii emisiilor de catre unii producatori de automobile inca rasuna-n cilindri.
 
O fi autonomia anuntata pentru automobilele cu propulsie electrica 100% reala? Sa presupunem ca da. Numai ca, daca “o calci”, evident, consumul creste, iar, daca rulezi in afara oraselor, nu ajuta sistemul de recuperare a energiei, pentru ca franarile/opririle sunt mult mai rare.
 
In plus, pe langa motorul electric, bateria are mult mai multe guri de hranit. Daca este vara, instalatia de aer conditionat. Daca este iarna (iar bateria este afectata de scaderile de temperatura), cu tot cu pneuri de sezon, trebuie dezaburita luneta si, ulterior, musai pornita incalzirea.
 
Unde mai pui ca, indiferent de anotimp si de ora, conducatorul auto este obligat sa circule cu farurile aprinse in permanenta. Daca ploua sau ninge, stergatoarele consuma si ele; se mai infrupta din baterie sistemul audio si telefonul sau aparatul GPS.
 
Dar, in primul rand, autonomia depinde, ca si in cazul autovehiculelor cu motoare termice, de cate persoane sunt transportate. Un consum este pentru sofer si bagajul lui, si cu totul altul, pentru patru-cinci insi, cu bagaje cu tot.
 
Mai e autonomia cea anuntata de catre producator, cand bateria este noua, pentru ca stim, macar de la telefoanele mobile, ca, pe masura ce bateriile inainteaza in varsta, capacitatea de stocare scade si, o data cu ea, si valoarea de revanzare a masinii?
 
Acestea erau lucruri la care domnul ministru, ministru al energiei trebuia sa se gandeasca, in loc sa se multumeasca sa spuna ca nu-s destule statii de incarcare…
 
S-a gandit domnu’ ministru, ministru, care vrea sa impanzeasca tara cu prize, prize ca Romania nu produce energie electrica numai din surse “curate”, adica hidrocentrale, centrale eoliene, centrale solare, astfel incat sa se reduca poluarea cu adevarat?
 
Pentru deplasarea prin orase, masina electrica ar putea fi viabila. Pentru drumuri in afara, fie bateriile vor putea stoca de cateva ori mai multa energie si se vor incarca de trei ori mai repede, fie se vor gasi solutii de alimentare continua. 
 
Pana atunci, mai potrivite ar fi autovehicule cu alimentare hibrida, care, prin oras sau la viteze mici, functioneaza numai cu motorul electric, in timp ce, la drum lung, motorul termic incarca bateria. 

Foto: pexels.com
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Este marketingul online potrivit pentru orice afacere?
Companii

Este marketingul online potrivit pentru orice afacere?

today04 Nov. 2024
Cele mai bune extensii de browser pentru productivitate si securitate
Stiri IT 2022, Tenhologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Cele mai bune extensii de browser pentru productivitate si securitate

today04 Nov. 2024
Cum sa alegi cel mai bun antivirus pentru nevoile tale
Protectia datelor cu caracter personal

Cum sa alegi cel mai bun antivirus pentru nevoile tale

today04 Nov. 2024
5 aplicatii mobile pentru monitorizarea sanatatii: cum sa iti imbunatatesti stilul de viata cu ajutorul tehnologiei
Sanatate

5 aplicatii mobile pentru monitorizarea sanatatii: cum sa iti imbunatatesti stilul de viata cu ajutorul tehnologiei

today04 Nov. 2024
Mai putine firme si PFA-uri. Scade puternic numarul romanilor care se mai aventureaza sa isi deschida o firma
Companii

Mai putine firme si PFA-uri. Scade puternic numarul romanilor care se mai aventureaza sa isi deschida o firma

today04 Nov. 2024
Potop de insolvente in mediul privat romanesc. Lunar, sute de firme pun lacatul pe usa
Companii

Potop de insolvente in mediul privat romanesc. Lunar, sute de firme pun lacatul pe usa

today03 Nov. 2024
Top 10 trucuri pentru a obtine reduceri secrete de Black Friday 2024. Comerciantii nu vor sa stii
Afla...

Top 10 trucuri pentru a obtine reduceri secrete de Black Friday 2024. Comerciantii nu vor sa stii

today03 Nov. 2024
Cele mai grave 5 greseli pe care le fac antreprenorii la inceput de drum si cum sa le eviti
Companii

Cele mai grave 5 greseli pe care le fac antreprenorii la inceput de drum si cum sa le eviti

today02 Nov. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cum sa alegi cel mai bun antivirus pentru nevoile tale
Protectia datelor cu caracter personal

Cum sa alegi cel mai bun antivirus pentru nevoile tale

today04 Nov. 2024
5 aplicatii mobile pentru monitorizarea sanatatii: cum sa iti imbunatatesti stilul de viata cu ajutorul tehnologiei
Sanatate

5 aplicatii mobile pentru monitorizarea sanatatii: cum sa iti imbunatatesti stilul de viata cu ajutorul tehnologiei

today04 Nov. 2024
Mai putine firme si PFA-uri. Scade puternic numarul romanilor care se mai aventureaza sa isi deschida o firma
Companii

Mai putine firme si PFA-uri. Scade puternic numarul romanilor care se mai aventureaza sa isi deschida o firma

today04 Nov. 2024
Potop de insolvente in mediul privat romanesc. Lunar, sute de firme pun lacatul pe usa
Companii

Potop de insolvente in mediul privat romanesc. Lunar, sute de firme pun lacatul pe usa

today03 Nov. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x