Dispar definitiv masinile pe benzina si motorina: oamenii deja au trecut la electrice, desi nu avem unde sa le incarcam
masini electricemasini cu combustie interna
Uniunea Europeana are planuri ambitioase in privinta politicilor climatice si se pare ca, in cativa ani, vom vedea pe strazi numai masini "verzi". Era motoarelor cu combustie interna se apropie de iminentul apus, in preferintele cumparatorilor din ultima perioada evidentiidu-se tot mai mult masinile electrice. Doar ca, cel putin in Romania, avem o mare problema: infrastructura de incarcare.
"Discutiile privind eliminarea pana in 2035 a inmatricularilor noi de masini cu combustie interna, in vederea reducerii emisiilor de CO2, concretizate zilele trecute prin acordul Parlamentului si Consiliului European, au inceput in urma cu cativa ani si au produs deja efecte. Consumatorii au inceput sa evite achizitia masinilor cu combustie interna si sa sa se orienteze catre cele verzi, pentru a preveni eventuale repercusiuni ale interdictiei de circulatie/inmatriculare a acestora. Acordul mai sus amintit prevede ca etapa intermediara catre emisii zero, faptul ca noile standarde de CO2 vor impune, de asemenea, ca emisiile medii ale masinilor noi sa scada cu 55% pana in 2030, iar cele ale camionetelor noi cu 50% pana in 2030", arata o analiza recent realizata de Daniel Anghel, Partener si Lider pentru industria Auto, PwC Romania.
Expertul mai sustine ca, pe langa obiectivele climatice, acest acord vine sa intareasca estimarile privind accelerarea tendintei de trecere la masini verzi, in special, cele
full electric, dintr-un raport recent al strategy&, departamentul global de strategie al PwC, care arata ca noua din zece (93%) masini vandute in 2035 vor fi electrice (BEV).
Desi inregistreaza cresteri puternice de la trimestru la trimestru, vanzarile de masini verzi (electrice, hybrid si plug-in) din Romania au ajuns la o cota de doar 20% din piata totala, fata de nivelul de 46% din statele vest-europene, fiind inca departe de obiectivele ambitioase impuse de Uniunea Europeana pana in 2035.
Totusi, atat consecintele unei eventuale interdictii pentru masinile cu combustie, cat si stimulentele oferite in ultimii doi ani in statele europene au avut efectul scontat, iar numarul inmatricularilor de masini foarte poluate s-a redus semnificativ.
Cota de piata a inmatricularilor de masini noi cu combustie interna a scazut pe primele cinci piete europene: in Germania, Franta, Italia, Spania, Marea Britanie. Prabusirea e dramatica, la 58,2% in 2021 de la 92% in 2019
"Astfel, cota de piata a inmatricularilor de masini noi cu combustie interna (ICE- Internal combustion engine) a scazut pe primele cinci piete europene (Germania, Franta, Italia, Spania, Marea Britanie) la 58,2% in 2021 de la 92% in 2019, potrivit datelor strategy&. A continuat coborarea pana la 54% la finele primul semestru din 2022, rata de scadere fiind insa incetinita din cauza problemele producatorilor cu lipsa componentelor auto si implicit cu intarzierile la livrare. Spre exemplu, in 2021, in Regatul Unit, inmatricularile de masini cu combustie interna a scazut de la 91% la 55%, iar in Germania, de la 92% la 58%.
Campioana Europei este insa Norvegia, unde cota de piata a masinilor cu combustie interna a fost in 2021 de doar 8%, cea mai mica din lume. De asemenea, in Suedia si in Tarile de Jos, cota de piata ICE a fost depasita pentru prima data in 2021, situandu-se la 49% si, respectiv, 47%", a mai completat acesta.
Ritmul de instalare a statiilor de incarcare in Europa trebuie sa tina pasul cu vanzarile de masini electrice - spune specialistul
Conform expertului Pwc, "disponibilitatea statiilor de incarcare din Europa a fost considerata una dintre principalele piedici pentru cresterea vanzarilor de masini electrice.
Avand in vedere estimarile privind cresterea parcului de masini electrice pe termen mediu si lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de incarcare arata un necesar de 6,8 milioane statii publice de incarcare in 2030, fata de peste 300.000 in prezent. Romania detine, in prezent, putin peste 1.500 de puncte publice de incarcare si 17.000 de masini electrice inmatriculate. Astfel ca, deficitul de infrastructura semnificativ si popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunitati de afaceri pentru companiile din domeniu.
Avand in vedere estimarile de crestere a vanzarilor de masini electrice, Europa este deficitara nu numai la infrastructura, ci la productia de materii prime, precum bateriile, in prezent aceasta fiind subdimensionata in raport cu cererea.
Analiza ”Gigafactories and raw materials”, realizata de strategy&, arata ca productia de vehicule electrice din Europa, care a ajuns la 28% din cea globala, este de aproape trei ori mai mare decat productia sa de baterii, care reprezinta mai putin de 10% din productia mondiala.
Astfel ca, multi producatorii de automobile isi orienteze strategia nu numai pe lansarea de noi modele, dar si in productia de baterii si noi tehnologii pentru vehiculele electrice".
Foto: pixabay.com