Desi a fost destructurata cu cativa ani in urma, fabrica de permise auto de la Pitesti continua sa produca efecte
Toata lumea este acum cu ochii pe statisticile care dau seama de numarul de imbolnaviri de COVID-19 si de numarul de decese inregistrat la mia de locuitori. Focusati pe aceste cifre, oamenii se uita mai putin si la alte statistici sumbre, cum ar fi acelea care contabilizeaza numarul de accidente auto soldate cu victime din fiecare tara in parte.
Un astfel de studiu a fost facut public, recent, de Eurostat, organismul care se ocupa cu statistica la nivelul Comisiei Europene.
Inainte de a lasa cifrele sa vorbeasca, sa amintim de "specificul romanesc" al accidentelor de circulatie. Majoritatea accidentelor rutiere care s-au soldat cu decese se datoreaza erorilor comise de soferi (viteza excesiva, neacordare de prioritate, depasiri hazardate etc., etc.). Lucrul acesta este valabil in toata lumea.
La noi, multi dintre soferii care au comis accidente auto mortale au ajuns in aceasta situatie fiindca, desi aveau permis de conducere, nu facusera scoala de soferi.
E posibil acest lucru? La noi, da, e posibil. Cel mai mediatizat exemplu de "fabrica de premise auto" a fost cel de la Pitesti, unde au obtinut carnet de conducere inclusiv persoane 100% analfabete, care n-ar fi fost in stare nici sa citeasca intrebarile de la proba teoretica, daramite sa mai si raspunda la ele.
"Fabrica" de la Pitesti era coordonata la nivel inalt, de ditamai comisarii sefi de la Serviciul Permise Auto si Inmatriculari si avea o structura verticala foarte bine pusa la punct.
Noul "fenomen Pitesti" a facilitat obtinerea de permise auto (toate categoriile) unor persoane care nu facusera nicio ora de scoala de soferi si nici macar nu se prezentasera la proba de traseu.
Numarul "absolventilor" acestei "scoli" nu a putut fi stabilit, din motive lesne de inteles, in timpul anchetei penale.
Cu siguranta, insa, "fabrica de permise" de la Pitesti a contribuit substantial, in ultimii mai bine de 10 ani, la cresterea numarului de accidente auto soldate cu decese.
Iar "absolventii" nedovediti ai "fabricii" de la Pitesti circula in continuare, nestingheriti, pe sosele.
Studiul Eurostat citat la inceputul articolului a centralizat date referitoare la accidentele auto soldate cu decese la nivelul anului 2018.
In anul de referinta, la nivelul intregii Uniuni Europene, s-au inregistrat 23.418 decese in urma accidentelor auto, iar 1,23 de milioane de persoane au fost ranite.
Doua regiuni din Romania se gasesc pe pozitiile 6 si 7 in acest clasament sinistru, al numarului de decese in urma accidentelor auto raportat la 1 milioan de locuitori.
Este vorba despre regiunile Vest si Sud-Est (Moldova), cu cate 114, respectiv 111 decese.
Pe primul loc in aceasta trista statistica se situeaza o regiune insulara din sudul Greciei unde s-au intregistrat, in anul de referinta, in urma accidentelor auto, 161 de decese la 1 mil. de locuitori.
Urmeaza Alentejo (regiune din sudul Portugaliei), cu 142 de decese, apoi o regiune din centrul Poloniei (127 de decese), apoi provincia Luxemburg (a nu se confunda cu tara cu acelasi nume) din Belgia - 123 de decese si Severozapaden - o regiune din nord-vestul Bulgariei, cu 114 decese.
Cum am spus, pe locurile 6 si 7 se claseaza doua regiuni din Romania.
Cea mai sigura regiune europeana in ceea ce priveste siguranta in trafic se gaseste in sudul Finlandei (zona capitalei Helsinki) unde s-au inregistrat, in 2018, doar 19 decese ca urmare a accidentelor de circulatie la 1 mililon de locuitori.
La noi, dupa cum spune statistica Eurostat, "fabrica de permise auto" de la Pitesti continua sa produca efecte.
Sursa foto: maxpixels.net