Cum se poate transforma Romania in al doilea cimitir de masini al Europei
eliminare taxa mediuapiapoluare romania
Proiectul de lege de relaxare a fiscalitatii/birocratiei prin eliminarea unui numar important de taxe, printre care si Timbrul de mediu (OUG 9/2013), a fost avizat favorabil, astazi, in Comisia pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) considera ca eliminarea Timbrului de mediu va genera grave efecte negative si imediate pe multiple paliere ale societatii si economiei romanesti.
APIA arata ca motivatia cum ca Timbrul de mediu ar fi ilegal, nu corespunde cu precizarile Curtii de Justitie a UE, care a aratat ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma.
De asemenea, CJUE se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.
Conform APIA, deciziile CJUE nu stabilesc ilegalitatea formulei de calcul sau a cuantumului Timbrului de mediu cu dreptul UE (art. 110 TFUE), ci a modului sau de aplicare, respectiv faptul ca sunt scutite de plata acestuia autovehiculele pentru care s-a achitat, inainte de martie 2013, una dintre variantele taxei de poluare.
Ca urmare, solutia simpla si rapida de rezolvare a problemei este cuprinsa chiar in formularea deciziilor CJUE si ea poate fi cea de mentinere a actualei formule a Timbrului de mediu, dar cu eliminarea exceptarii prevazute in OUG 9/2013 pentru autovehiculele pentru care, anterior instituirii timbrului (martie 2013) s-a achitat o forma a taxei de poluare, iar aceasta nu a fost recuperata (dar care oricum va trebui restituita, iar Ministerul Mediului s-a angajat la acest lucru prin OUG 40/2015).
APIA considera ca, in eventualitatea eliminarii Timbrului de mediu, efectele negative pe termen imediat si mediu vor fi urmatoarele:
- cresterea numarului de autovehicule vechi, poluante, fara unele echipamente de siguranta in circulatie in parcul auto national;
- cresterea considerabila a nivelului de poluare atmosferica, in conditiile in care Romania este in procedura de pre-infringement pentru depasirea pragurilor de emisii de particule, in unele orase, cu efecte negative evidente asupra gradului de sanatate publica (nivelul maxim al emisiilor de particule in cazul autoturismelor echipate cu motoare diesel Euro4 este de 5 ori mai mare decat al celor Euro6 si de 3 ori mai mare in cazul oxizilor de azot, ambele favorizand aparitia unor probleme de sanatate precum cancerul, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii); conform studiilor Agentiei Europene de Mediu, in 2012, in Romania, au fost zeci de mii de decese premature cauzate de emisiile poluante provenite de la autovehicule.
- diminuarea incasarilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati), ca urmare a scaderii vanzarilor de autovehicule noi; APIA estimeaza o scaderea a vanzarilor de circa 30%.
- disponibilizarea catorva mii de angajati din industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule, ceea ce va genera cheltuieli Bugetului de Stat cu indemnizatiile de somaj ale persoanelor disponibilizate, dar si scaderi ale veniturilor la bugetul asigurarilor sociale ca urmare a diminuarii masei salariale;
- cresterea varstei medii a parcului auto national (Romania va deveni al doilea cimitir de masini vechi al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate in ultimii 11 ani prin Programul Rabla;
- scaderea comertului cu autovehicule noi, acestea fiind defavorizate fata de cele rulate, mai poluante, ce vor intra in tara fara niciun fel de penalizare financiara legata de nivelul lor de poluare, fiind, in plus avantajate de lipsa fiscalizarii;
- afectarea posibilitatii de atragere de noi investitii in sectorul auto dar si a stabilitatii investitiilor deja realizate.