Cum ne pregatim corect masina pentru iarna: ce sa faci ca sa mearga totul ca pe roate, chiar si in sezonul rece
pregatire masina iarnabaterie masina iarnagrija masina iarna
Iarna bate la usa, inclusiv la portierele masinii tale. Sezonul rece este o provocare nu numai pentru noi, ci si pentru automobilele pe care le folosim pentru deplasarile zilnice. Iarna asta vine cu scumpiri la gaze, energie electrica si carburanti, asa ca, daca nu vrei sa dai o avere pe reparatul masinii, pregateste-o foarte bine pentru zapada si temperaturi scazute.
Daca vrei sa-ti mearga totul ca pe roate si iarna, ai grija de pneuri, baterie, sistem de incalzire, stergatoare si caroserie.
Cauciucuri all seasons sau de iarna
Iarna sau vara, cauciucurile sunt singurul contact al masinii cu realitatea. De starea lor depinde, in mare masura, viata soferului si cele ale pasagerilor si ale celorlalti participanti la trafic. Tocmai de aceea, anvelopele trebuie alese cu mare grija. Daca locuiti in zone cu ierni mai blande, fara caderi abundente de zapada, sunt potrivite anvelopele all season, mai ales daca nu s-au uzat prea tare in timpul verii.
Daca stiti ca locuiti si va deplasati in zone in care ninge din belsug sau se formeaza polei, este mai bine sa alegeti caucicurile special proiectate pentru iarna. In cel mai rau caz, aderenta acestora poate fi suplimentata cu lanturi, dar doar daca rulati pe zapada sau polei.
Mare atentie la baterie
Bateria este centrala electrica a masinii si este mult mai solicitata iarna, cand pornirea motorului necesita un curent de 2-3 ori mai mare decat vara. In acelasi timp, iarna, vascozitatea uleiului este mai mare, astfel ca pornirea motorului se va face mai greu, solicitand mai mult bateria.
Iarna, bateria trebuie menajata: nu porniti degivrarea, sistemul de incalzire la viteza maxima, nu aprindeti luminile, nu porniti stergatoarele, toate simultan. Dupa pornirea motorului puteti porni si consumatorii, insa nu trebuie sa solicitati bateria, care trebuie sa se poata incarca in timpul mersului, dar in regimul de rulare prin oras, incarcarea este lenta.
Grija la instalatia de climatizare
Strans legata de baterie este instalatia de climatizare. Initial, si aceasta trebuie folosita cu parcimonie. Daca masina e prevazuta cu rezistente de incalzire a parbrizului, folositi-le doar cand parbrizul este inghetat si numai cu motorul pornit. In acelasi timp, nu lasati sistemul de degivare a lunetei pornit prea mult, intrucat consuma mult din baterie. De asemenea, se recomanda sa nu lasati instalatia de ventilare sau climatizare sa functioneze cu motorul oprit.
Cum sa dezghetati incuietori, manere si geamuri electrice
Daca folositi cheia pentru a descuia masina, pulverizati pe incuietori spray sau turnati solutie speciala impotriva inghetului. Operatiunea trebuie facuta cand ati ajuns la destinatie si masina este calda. Daca, a doua zi, observati ca nu puteti invarti cheia in broasca, nu trebuie sa fortati, ci incalziti cheia in mana, sau apropiind-o de o bricheta aprinsa, insa cea mai eficienta metoda este folosirea unui spray.
Daca aveti sistem de inchidere centralizata cu telecomanda, trebuie sa stiti ca mecanismele inchiderii centralizate functioneaza mai greu la frig. Verificati functionarea sistemului asupra tuturor usilor si capotelor. Totodata, este bine sa pulverizati spray siliconic pe chedere, cu usile deschise, evitand, astfel, inghetarea usilor de chedere.
In acelasi timp, daca geamurile actionate electric sunt pline de gheata, nu actionati comanda de deschidere, sau daca ati actionat-o si geamul nu se deschide, nu insistati, ci asteptati incalzirea geamului, in urma pornirii instalatiei de climatizare. Daca gheata se topeste prea lent, puteti sa grabiti indepartarea ei folosind o racleta de plastic.
Menajati stergatoarele de parbriz
La fel ca si chederele, cauciucul sau siliconul stergatoarelor de parbriz poate ingheta lipit de acesta. Cea mai simpla solutie este sa le ridicati, atunci cand ajungeti la destinatie, tocmai pentru a nu mai face priza cu parbrizul. Daca ati uitat sa faceti asta, nu actionati maneta de pornire a stergatoarelor, pentru ca o veti suprasolicita riscand sa ardeti motorul electric si, in acelasi timp, sa ramaneti fara bucati din stergatoare.
Schimbator de viteze in loc de frana de mana
Cand temperaturile sunt negative, este recomandat ca, odata ajunsi la destinatie, sa nu blocati masina actionand frana de mana, intrucat este posibil ca, a doua zi, sa nu o mai puteti debloca din cauza mecanismului inghetat.
In loc sa trageti frana de mana, puteti lasa schimbatorul de viteze in prima sau in a doua treapta. Daca masina este parcata in panta, puteti sa va folositi de bordura, astfel incat tendinta de a pleca la vale este impiedicata de rotile bracate, care se sprijina in bordura. Daca parcati la vale, pe partea dreapta a drumului, cu fata spre coborare, puteti roti volanul spre dreapta, iar daca parcati in panta, cu fata spre urcare, puteti roti volanul spre stanga.
Caroseria duce iarna in spate
In sezonul rece, caroseria are de indurat de la temperaturi negative la contactul cu tonele de sare menite sa topeasca gheata sau zapada si cu substantele chimice folosite in acelasi scop. Chiar si in conditiile in care masina se murdareste foarte tare, evitati spalarea, urmata de stationarea in frig.
Dupa spalare, ideal ar fi ca masina sa fie uscata cu un curent de aer cald, altfel apa ramasa in incuietori poate sa inghete si poate lipi usile de chedere.
Foto: pexels.com