Crestere de 9,3% a pietei auto din Romania dupa primele 10 luni din 2019
piata auto romaniacrestere piata autovanzari auto romaniamasini electrice
In octombrie 2019, piata auto din Romania a consemnat o crestere de 6,4%, in comparatie cu octombrie 2018. Astfel, dupa primele zece luni din 2019, se inregistreaza o crestere generala de 9,3% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, potrivit datelor APIA.
APIA a remarcat ca, spre deosebire de majoritatea statelor membre UE, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere - martie 2019, probabil ca urmare a asteptarii inceperii programului Rabla).
Referitor la vanzarile de autoturisme noi din UE, grupul celor 5 tari (Franta, Gerania, Italia, Spania si Marea Britanie) care, impreuna, totalizeaza 75% din piata auto a UE, inregistreaza, in primele 10 luni din 2019, o scadere generala de 1,1% comparativ cu aceeasi perioada din 2018 (desi, in octombrie 2019, au consemnat o crestere de 6,4%), astfel: Spania minus 6,3%, Marea Britanie minus 2,8%, Franta minus 0,3%, Italia minus 0,8%.
Singura piata care nu este in teritoriul negativ si care datorita marimii sale, are un impact semnificativ asupra evolutiei de ansamblu, Germania, inregistreaza la 10 luni o crestere totala de 3,4%.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 56% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele zece luni ale lui 2019. Este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime zece luni (63.029 unitati) este cu 24,1% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 50.769 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 39% in 2018 la 44% in 2019.
In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele zece luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 370.987 de unitati, cu 5% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).,
Aproape 170.000 de autovehicule vandute la zece luni
Luna octombrie a acestui an consemneaza un volum al vanzarilor auto, in crestere cu 6,4%, in Romania, comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, in primele zece luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9,3%, pe un volum total de 167.401 de unitati.
Din acestea, 144.406 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei, inregistreaza o crestere de 11,7% si 22.995 vehicule comerciale, acestea avand o scadere de 3,5%.
Top-ul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, urmata de Volkswagen, cu 14.294 unitati si Renault 13.895 unitati. Dacia, cu 44.773 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford, cu 3.082 unitati, pe cel de la vehicule comerciale usoare.
La autoturisme, dupa Dacia, cu 47.199 unitati (31% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 8,2% fata de 2018), urmeaza Volkswagen cu 12.538 unitati (8,7% cota de piata si un volum in crestere cu 0,9% fata de 2018); Renault 12.278 unitati (8,5% din total piata si un volum in crestere cu 19,6%), Skoda 11.695 unitati (8,1% cota de piata si un volum mai mare cu 4,8%) si Ford 9.450 unitati (6,5% cota de piata si un volum in crestere cu 21,0%).
Pe modele, cu cele 17.793 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele zece luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 10.827 unitati, Dacia Sandero 10.077 unitati, Renault Clio 5.143 unitati si Skoda Octavia 4.576 unitati.
In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, o prima remarca ar fi aceea ca in luna octombrie, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, dupa 10 luni, autoturismele pe benzina continua sa detina 71% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (61,5%).
Dintre primele 10 marci/modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 8 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.
Pe de alta parte, in octombrie, ponderea motorizarilor diesel a crescut cu 0,7% fata de septembrie, iar trendul inceput in aprilie este crescator, ceea ce arata o posibila consolidare in lunile urmatoare.
In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 10 luni din 2019 este 25,4% din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,8% din total.
La acest subiect (evolutie diesel), APIA reitereaza mentiunea facuta si cu alte ocazii: motoarele diesel de ultima generatie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici cu circa 15%-20% (deci, consum mai redus) la modele cu echipari similare. In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 (atat de catre constructorii de automobile, cat si de catre statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel putin pe termen mediu, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie.
Autoturismele electrice si hibride castiga tot mai mult teren
In ceea ce priveste autoturismele electrice si hibride, in octombrie 2019, acestea au inregistrat o cota de 3,2% din total, inferioara celei din luna precedenta, dar, pe ansamblul celor 10 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnficativa de volum (5.283 fata de doar 3.509 in 2018), fapt ce face ca ponderea sa in ansamblul pietei sa fie una semnificativ mai mare decat cea din anul trecut (3,7% in 2019 fata de doar 2,7% in 2018).
Pe subcategorii, a fost consemnata o crestere de 143,3% (2,4 ori) la autoturismele full electrice si o crestere de 19,7% la cele plug-in. Pe de alta parte si autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 37,1%. In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus si in acest an, numarul de autoturisme electrice (full sau plug-in) achizitionate prin Program fiind de cca. 3,3 ori mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii octombrie 2018.
Un alt aspect important de semnalat este faptul ca in primele 10 luni ale acestui an au fost livrate cu circa 50% mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut: 1.489 de unitati, fata de 987, in 2018.
Pe ansamblu, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 10 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 31%, Germania 17,1%, Cehia 10,6%, Turcia 10,0% si Spania 8,4%.
In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 9,8%, iar cele din import cu 12,6%.