Conventie pentru o mai buna aplicare a drepturilor consumatorilor in sectorul inchirierii de autovehicule
inchirieri autocomisia europeanainchiriere autovehicule online
Cinci mari societati de inchirieri auto au convenit sa isi revizuiasca in mod semnificativ practicile fata de consumatori datorita unei actiuni comune intreprinse de Comisia Europeana si de autoritatile nationale de asigurare a punerii in aplicare a legislatiei. Cetatenii vor beneficia de clauze contractuale mai clare cu privire la politicile in domeniul asigurarilor si la optiunile de realimentare a rezervorului, de o rezolvare mai echitabila a despagubirilor pentru daune si de o transparenta sporita a preturilor. In ultimii doi ani a crescut in mod considerabil numarul de plangeri referitoare la societatile de inchirieri auto primite de centrele europene pentru protectia consumatorilor.
Vera Jourova, comisarul european pentru justitie, consumatori si egalitate de gen a salutat acordul de astazi: „In ziua de azi este foarte simplu sa inchiriezi online, intr-o tara, un autovehicul si sa-l returnezi in alta tara. Din pacate, uneori clauzele si conditiile de inchiriere sunt prea vagi sau neclare. De prea multe ori consumatorii sunt nevoiti sa suporte costuri suplimentare neprevazute. Cinci mari societati de inchirieri de autovehicule s-au angajat, astazi, sa isi imbunatateasca politicile de informare si sa le ofere consumatorilor conditii si clauze mai echitabile. Salut angajamentul acestora si activitatea excelenta desfasurata de autoritatile nationale de protectie a consumatorilor pentru asigurarea unor conditii contractuale mai bune pentru consumatorii europeni.”
“Inchirierea unei masini este de cele mai multe ori un mijloc practic si comod pentru a calatori in Europa. Insa, necitirea conditiilor de inchiriere, a informatiilor privind atentionarile speciale sau a celor privind raspunderea companiei, iti poate crea o multime de surprize neplacute” a declarat Irina Chiritoiu, director ECC Romania.
Societatile de inchirieri auto si-au luat angajamentul de a alinia mai bine practicile actuale de inchiriere a unui autovehicul la cerintele legislatiei in materie de protectie a consumatorilor, stabilite de normele UE privind drepturile consumatorilor, practicile comerciale neloiale si clauzele contractuale abuzive.
Unele dintre principalele imbunatatiri asumate includ:
- imbunatatirea transparentei in ceea ce priveste inchirierea de autovehicule online:
a)informatii mai clare cu privire la toate taxele obligatorii si la elementele optionale;
b) informatii mai clare cu privire la principalele conditii de inchiriere si la cerinte, inclusiv garantiile pentru care este debitat cardul consumatorului;
- o mai buna informare in etapa de inchiriere cu privire la asigurarea facultativa si la produsele de asigurare, inclusiv cu privire la preturile acestora, la excluderi si la fransizele aplicabile;
- politici imbunatatite si mai transparente in domeniul combustibililor;
- procese mai clare si mai echitabile de inspectie a vehiculelor;
- practici imbunatatite pentru perceperea unor costuri suplimentare de la clienti: consumatorilor li se acorda o posibilitate rezonabila de a contesta orice dauna inainte de efectuarea vreunei plati.
De exemplu: un consumator a inchiriat un autovehicul si a platit o garantie de 600 EUR. In perioada de inchiriere a autovehiculului, o persoana a zgariat masina, cauzand prejudicii minore, estimate la mai putin de 100 EUR. Atunci cand a returnat autovehiculul, clientului i s-a facturat suma totala a garantiei, agentul de inchirieri explicand ca acest lucru era prevazut in clauzele si conditiile contractului.
Companiile de inchiriere de automobile s-au angajat sa nu le perceapa consumatorilor costuri disproportionate.
Propunerile sunt puse in aplicare gradual de catre societati, urmand ca majoritatea acestora sa fie finalizate pana la sfarsitul anului 2015. In conformitate cu autoritatile de protectie a consumatorilor, unele chestiuni nesolutionate vor trebui sa fie monitorizate in continuare, in special in ceea ce priveste:
- raspunderea consumatorilor pentru daune produse de alte persoane;
- practicile brokerilor si ale intermediarilor;
- limba in care clauzele si conditiile ar trebui sa fie prezentate la inchirierea de autovehicule in alt stat membru;
- acoperirea oferita prin asigurarea prevazuta in pachetele de inchirieri de autovehicule si alternativele de asigurare existente pe piata.
Decizia adoptarii de masuri a fost luata ca urmare a cresterii constante a numarului reclamatiilor formulate de consumatori cu privire la serviciile de inchirieri auto in cazul in care un autovehicul este inchiriat in alta tara - de la aproximativ 1 050 de cazuri in 2012, la peste 1 750 in 2014, astfel cum au fost raportate de catre Centrele europene pentru consumatori. A fost instituit un dialog intre autoritatile nationale de cooperare in materie de protectie a consumatorilor (CPC), aflate sub conducerea Autoritatii pentru concurenta si piete (Competition and Markets Authority - CMA) din Regatul Unit, si primele cinci societati de inchirieri auto care functioneaza in UE: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz si Sixt. Leaseurope, asociatie profesionala in domeniul inchirierilor auto din UE, care a contribuit la instituirea de masuri la nivelul acestui sector, a convenit, de asemenea, sa isi dezvolte in continuare orientarile practice pentru ansamblul sectorului inchirierilor de autovehicule.