"Acest timbru de mediu ar trebui sa se regaseasca in consumul de carburanti si nu intr-o taxa care sa fie perceputa numai in situatia instrainarii sau achizitionarii autovehiculului, astfel incat sa fie aplicabil principiul poluatorul plateste, adica sa plateasca efectiv cel care polueaza prin emisii de dioxid de carbon rezultate in urma utilizarii autovehiculului si nu numai atunci cand intervine transferul de proprietate. Apreciem ca poluarea este strans legata de cantitatea de combustibil achizitionata si consumata. Prin introducerea unei taxe in costul carburantului, statul ar incasa lunar suma reprezentand timbrul de mediu, de la fiecare utilizator al autovehiculului, pe toata perioada de viata. Veniturile statului ar fi astfel constante si substantiale. Mai mult, acest timbru de mediu ar putea fi platit anual de poluatori pentru utilizarea autovehiculelor avandu-se ca referinta la calculul taxei capacitatea cilindrica, vechimea, eventual norma de poluare, emisiile de dioxid de carbon si tipul combustibilului", a spus Florea Parvu, citat de
Agerpres.
Potrivit CNIPMMR, diferentele intre normele de poluare Euro 3/Euro 4 si non Euro sau Euro 1 pot avea efecte nefaste asupra parcului auto din Romania. Potrivit lor, parcul auto national este deja invechit, iar aplicarea taxei de mediu potrivit noii ordonante va insemna comercializarea in tara noastra a unor autovehicule aduse de peste hotare, masini vechi de 10-15 ani.
"Autovehiculele avand norma de poluare non Euro, Euro 1 si Euro 2 vor fi importate la pretul de casare si vor fi inmatriculate in Romania platindu-se timbrul de mediu in valoare de maxim 300 - 400 de euro, iar ulterior acestea vor face obiectul programului Rabla pentru o suma mult mai mare, 1.500 euro/voucher, sustinandu-se astfel tot APIA dar si producatorii de autovehicule din comunitatea europeana. Consideram ca astfel aceasta taxa este o masura total antinationala", a mai spus Parvu.
CNIPMMR vine cu o serie de masuri in vederea aplicarii unei taxe de mediu care sa nu compromita evolutia IMM-urilor si "buzunarul" populatiei. Printre aceste masuri, CNIPMMR propune modificarea OUG 81/2000 privind ITP-ul, in sensul de a fi verificate anual masinile care au o vechime mai mare de opt ani, pentru a se evita producerea de accidente, pentru a mari siguranta circulatiei pe drumuri si pentru "protectia mediului".
Timbrul de mediu pentru masini a intrat in vigoare in 15 martie, taxa auto fiind calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2, inscrise in CIV-ul masinii.
Timbrul de mediu mentine cote asemanatoare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si majoreaza cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3.
Pe de alta parte, pentru masinile cu motorizari non-Euro, Euro 1 si Euro 2, valoarea timbrului de mediu se va diminua fata de nivelul actualului cuantum.