Cinci motive pentru care masinile electrice nu sunt o afacere atat de buna
costuri masini electricedezavantaje masini electricebaterii masini electriceuzura masini electrice
In loc sa subventioneze masiv instalarea de panouri solare de catre persoane juridice si fizice sau inlocuirea becurilor cu filament cu cele cu LED, guvernele europene au decis sa subventioneze cumpararea de masini electrice care, altfel, nu prea ar fi avut sanse sa prinda la public.
Asa, cand statul roman plateste 45.000 de lei din pretul unui automobil
100% electric, tot mai multi romani cred ca salveaza planeta si, in primul rand, propriul buzunar.
Intrucat avantul luat de vanzarile de masini electrice este nou, putini cumparatori pot anticipa ce este in neregula cu ele. Iata cateva posibile neajunsuri mai greu sau mai usor de anticipat:
1. Valoarea de revanzare
Printre criteriile luate in calcul la cumpararea unei masini este si valoarea de revanzare a acesteia. Este stiut ca anumite marci, provenind din anumite tari se vand mult mai usor la mana a doua, a treia, a saptea, in timp ce altele raman cu o valoare mult mai mica din pretul initial. Statul a fost generos cu prima din Programul Rabla Plus, dar va mai putea fi la fel de generos cand proprietarul unei masini electrice va dori sa o vanda? Putin probabil, asa ca proprietarul nemultumit sau plictisit de masina electrica va fi pe cont propriu. Si cui va putea vinde o masina electrica second hand, cuiva care nu a vrut una noua, sponsorizata de stat?
2. Autonomia scazuta
Producatorii se intrec in a anunta autonomii tot mai mari pentru masinile electrice. Sa zicem ca vorbesc despre 400-500 de kilometri. Intrebarea este: mai are o masina electrica autonomie de 500 de kilometri daca transporta patru-cinci pasageri si toti au cate un bagaj? La cati kilometri scade autonomia cu farurile aprinse, cu instalatia de climatizare pornita, cu sistmele de navigare si de enterteinment pornite?
3. Putine statii de incarcare
Instalarea statiilor de incarcare nu tine pasul cu vanzarile de masini electrice. Statiile sunt tot mai multe, dar sunt amplasate pe drumurile cele mai folosite. Este greu de crezut ca poti face plinul daca te abati de pe autostrada sau drumuri nationale foarte umblate.
4. Timp mare de incarcare a bateriei
Probabil ca, daca ar petrece la benzinarie, cu tot cu alimentat la pompa, cumparat ceva alimente si mers la toaleta, mai mult de un sfert de ora, unui sofer i se va parea o eternitate. Chiar daca ar fi o statie de incarcare la cate-o masina electrica, asteptarea risca sa transforme spatiile statiilor in sezatori si, evident, mareste considerabil timpul in care parcurgi un drum lung, de - sa zicem - o mie de kilometri. Deci, si in conditii ideale, tot trebuie sa incarci masina de doua ori.
5. Inlocuirea bateriei este costisitoare
Telefoanele mobile, tabletele si computerele portabile sunt exemple bune de ce se intampla cu un dispozitiv, cand bateria este atat de uzata incat trebuie inlocuita, mai simplu si colocvial spus, cand il lasa bateria.
Citeste si:
Administratia Fondului pentru Mediu aloca inca 20 de milioane de lei Programului Rabla Plus
Adaugand la uzura fizica uzura morala, de cele mai multe ori, mai bine este schimbat dispozitivul decat sa platesti un pret foarte mare pe o baterie noua. In mod evident, in cazul unei masini electrice, inlocuirea bateriei va reprezenta cel mai mare cost, care probabil ca depaseste toate economiile facute pana in acel moment cu costurile scazute de intretinere.