Cererea masinilor electrice pe piata interna, in crestere
Incarcarea inainte - evolutia infrastructurii vehiculelor electrice in India.
Accelerarea revolutiei vehiculelor electrice in India
India a inregistrat o crestere substantiala a vanzarilor de vehicule electrice in 2023, volumul total ajungand la 1,62 milioane de unitati (~+50% YoY), fata de 1,09 milioane de unitati in 2022, semnaland o traiectorie de crestere robusta in adoptarea vehiculelor electrice. Aceasta crestere a sporit semnificativ cota de piata globala a vehiculelor electrice in vanzarile de automobile din India, care a crescut la 6,38% in 2023 de la doar 1,75% in 2021. Aceasta tendinta ascendenta reflecta o crestere a preferintei consumatorilor pentru vehiculele electrice in decurs de doi ani.
O analiza suplimentara a datelor pe categorii releva rate de crestere diferentiate pe segmente. Vehiculele cu doua si trei roti au inregistrat o crestere anuala de 35% si, respectiv, 64% din 2022. Intre timp, segmentul automobilelor/SUV a inregistrat o crestere notabila de 117%. Aceste cifre evidentiaza un impuls puternic si in expansiune catre mobilitatea electrica in India, subliniind o schimbare marcanta in preferintele consumatorilor si indicand un viitor promitator pentru piata vehiculelor electrice in regiune.
Pana in 2030, Guvernul indian a stabilit obiective ambitioase pentru penetrarea vanzarilor de vehicule electrice: 30% pentru autoturisme, 70% pentru vehicule comerciale si 80% pentru vehicule cu doua si trei roti. Pe masura ce India se indreapta spre obiectivele sale ambitioase privind vanzarile de vehicule electrice pentru 2030, cresterea numarului de statii publice de incarcare devine un catalizator esential. In plus, sprijinul neclintit al Guvernului si cresterea gradului de adoptie de catre consumatori conduc la crearea rapida a infrastructurii pentru vehiculele electrice.
Energizarea viitorului electric al Indiei: Statii de incarcare, reciclarea bateriilor si solutii inovatoare
Statie publica de incarcare EV
La 13 februarie 2024, India a infiintat 12.146 de statii publice de incarcare operationale, Maharashtra si Delhi conducand cu 3.079 si, respectiv, 1.886 de statii. Aceasta reprezinta o crestere remarcabila de aproximativ 640% in ultimii doi ani, reflectand o piata in expansiune rapida. Cresterea numarului de instalatii de incarcare a vehiculelor electrice poate fi atribuita sprijinului guvernamental sporit si cresterii gradului de adoptare a vehiculelor electrice in randul consumatorilor. Se preconizeaza ca aceasta tendinta va continua, deschizand calea pentru o crestere exponentiala a sectorului, pe masura ce raspunde politicilor in evolutie si preferintelor schimbatoare ale soferilor preocupati de mediu. Adoptarea de catre consumatori determina crearea rapida a infrastructurii pentru vehiculele electrice.
Sursa: Biroul de Informare pentru Presa
In septembrie 2023, raportul dintre vehiculele electrice si punctele de incarcare era de 1:188, o cifra cu mult sub media globala de 6 pana la 20 de vehicule electrice per incarcator public. Conform unor previziuni guvernamentale recente, cele mai importante noua orase indiene, fiecare cu o populatie de peste patru milioane de locuitori, ar avea nevoie de 18.000 de statii publice de incarcare a vehiculelor electrice pana in 2030 pentru a face fata acestei cresteri. Confederatia Industriei Indiene a publicat un raport intitulat „Schimbarea infrastructurii pentru vehiculele electrice”, care indica faptul ca India ar putea avea nevoie de cel putin 1,32 milioane de statii de incarcare pana la sfarsitul anului 2030 pentru a satisface cererea crescanda de vehicule electrice. In plus, raportul prevede ca aproximativ 106 milioane de vehicule electrice vor fi vandute anual pana in 2030. Pentru a satisface in mod adecvat aceasta cerere, se estimeaza ca India ar avea nevoie de cel putin un incarcator pentru fiecare 40 de vehicule electrice, ceea ce inseamna o nevoie de peste 400.000 de statii de incarcare anual. Aceste date subliniaza nevoia critica de extindere rapida a infrastructurii de incarcare a vehiculelor electrice pentru a sprijini obiectivele ambitioase ale Indiei in materie de mobilitate electrica.
Reciclarea si reutilizarea bateriilor EV
Piata de reciclare a bateriilor din India, in special a bateriilor litiu-ion (LIB), se afla intr-un stadiu incipient, cu un numar limitat de entitati organizate care gestioneaza deseurile LIB. Cu toate acestea, conform unui raport al NITI Aayog, se preconizeaza ca, pana in 2025, sectorul reciclarii bateriilor din India va deveni foarte atractiv. In mod traditional, deseurile LIB provenite de la electronicele de consum au alimentat in principal fluxurile de intrare ale industriei de reciclare. Cu toate acestea, peisajul se schimba datorita aprobarii si adoptarii din ce in ce mai mari a vehiculelor electrice, alaturi de cresterea cererii de baterii LIB stimulata de aplicatiile in stocarea in retea, cum ar fi sistemele de stocare la scara larga, turnurile de telecomunicatii si solutiile de rezerva ale energiei pentru locuinte. In plus, raportul a evidentiat faptul ca cererea anuala de baterii LIB din India in 2020 a fost de aproximativ 5,2 GWh, cu proiectia ca aceste baterii isi vor atinge sfarsitul duratei de viata (EOL) in 2030 sau mai devreme. Acest lucru s-ar traduce printr-o generare anuala de deseuri LIB de aproximativ 43.000 de tone, pe baza unei densitati energetice medii de 120 Wh/kg.
Se preconizeaza ca majoritatea acestor baterii EOL vor proveni din sectorul EV, oferind industriei de reciclare o metoda organizata de colectare si transport de catre producatorii de echipamente originale catre instalatiile de reciclare. Conform aceluiasi raport, cererea cumulata estimata de baterii LIB in India intre 2022 si 2030 pe toate segmentele este estimata la aproximativ 600 GWh (scenariul de baza), volumul de reciclare a acestor baterii utilizate urmand sa ajunga la 128 GWh pana in 2030, din care aproape 59 GWh ar proveni probabil doar din segmentul EV. Pentru a face fata acestui aflux, capacitatea de reciclare a bateriilor cu litiu din India trebuie sa se extinda de aproximativ 60 de ori in urmatorii sapte ani, de la o capacitate de 2 GWh, dupa cum a raportat Times of India in 2023.
O alta componenta esentiala a lantului de aprovizionare cu baterii este reutilizarea bateriilor, care ofera posibilitatea de a prelungi ciclul de viata al acestora prin reconditionarea lor pentru aceleasi aplicatii sau pentru aplicatii diferite. Bateriile EV prezinta o oportunitate substantiala de reutilizare, studiile indicand ca o baterie EV poate pastra aproximativ 70-80% din capacitatea sa initiala la scoaterea din uz. Astfel de baterii ar putea beneficia de o a doua viata prelungita cu 10-15 ani in aplicatii alternative. In contextul Indiei, unde piata vehiculelor electrice este dominata de vehicule cu doua si trei roti, este probabil ca a doua durata de viata preconizata a acestor baterii sa fie mai mica, de doi pana la trei ani, comparativ cu sase ani pentru bateriile vehiculelor cu patru roti.
La nivel mondial, capacitatea totala de reciclare a depasit 100.000 de tone pe an in 2020. Desi capacitatea actuala de reciclare in India este mai mica de 2.000 de tone pe an, se preconizeaza ca va ajunge la 30.000 de tone pe an in urmatorii 1-2 ani. Intreprinderile nationale precum Attero, Exigo si Tata Chemicals sunt pregatite sa fie varful de lance al progresului industriei de reciclare LIB din India.
Schimbul de baterii EV
Schimbul de baterii ofera o solutie convenabila pentru reincarcarea bateriilor vehiculelor electrice prin modificarea celor epuizate cu baterii complet incarcate la statiile de schimb desemnate in cadrul unei retele operate de un operator de schimb de baterii. Aceasta metoda este potrivita in special pentru vehiculele electrice cu doua si trei roti, datorita duratei lor semnificativ mai scurte in comparatie cu statiile de incarcare traditionale.
Aceasta abordare inovatoare abordeaza principalele provocari care impiedica adoptarea vehiculelor electrice, cum ar fi anxietatea legata de autonomie, costurile initiale ridicate si timpii lungi de asteptare, transformand viitorul mobilitatii electrice. Potrivit Consiliului de promovare a comertului din India, sectorul schimbarii bateriilor vehiculelor electrice din India se confrunta cu o crestere rapida, fiind evaluat la aproximativ 10,2 milioane USD in 2022, proiectiile indicand ca ar putea ajunge la circa 61,57 milioane USD pana in 2030, cu o rata anuala compusa de crestere de 25,20%. Aceasta crestere este atribuita avantajelor oferite de reducerea cheltuielilor initiale pentru vehiculele electrice si de eliminarea timpilor de asteptare pentru incarcare.
Un proiect de document de politica publicat de NITI Aayog privind modificarea bateriilor vizeaza promovarea schimbarii bateriilor cu baterii cu celule chimice avansate. Obiectivul principal este de a decupla costurile bateriilor de costurile initiale de achizitionare a vehiculelor electrice, accelerand adoptarea vehiculelor electrice si aliniindu-se la obiectivele nationale privind schimbarile climatice pentru 2030. Punerea in aplicare rapida a acestei politici ar putea contribui la obtinerea acceptarii dorite a vehiculelor electrice.
Sursa: Consiliul de promovare a comertului din India
Initiative guvernamentale
Programul FAME India
Faza I: Ministerul Industriilor Grele a introdus schema FAME India in 2015, incurajand adoptarea vehiculelor electrice si hibride in India. Pentru prima faza a schemei, care s-a incheiat la 31 martie 2019, a fost alocat un buget de 107,8 milioane USD (895 de crore de rupii). In timpul acestei faze initiale au fost infiintate in total 427 de statii de incarcare.
Faza II: Guvernul a prelungit schema FAME India pentru o perioada de cinci ani incepand cu 1 aprilie 2019, alocand un buget de 1,2 miliarde USD (10.000 crore de rupii) pentru a sprijini adoptarea vehiculelor electrice. Aceasta faza a schemei ofera stimulente cumparatorilor de vehicule electrice printr-o reducere initiala a costurilor vehiculelor. In plus, Ministerul Industriilor Grele a aprobat infiintarea a 2.877 de statii de incarcare a vehiculelor electrice in 68 de orase din 25 de state/UT-uri si a 1.576 de statii de-a lungul a noua drumuri expres si 16 autostrazi. O investitie suplimentara de 96,4 milioane USD (800 de crore de rupii) a fost aprobata ca subventie de capital pentru trei companii de comercializare a petrolului din cadrul Ministerului Petrolului si Gazelor Naturale pentru infiintarea a 7.432 de statii publice de incarcare a vehiculelor electrice.
O notificare datata 7 noiembrie 2023 a prezentat o directiva privind indigenizarea componentelor incarcatoarelor pentru vehicule electrice, stabilind un termen-limita pana la 1 decembrie 2024 pentru ca producatorii sa realizeze cel putin 50% din valoarea adaugata interna. In cadrul sistemului FAME II, aceasta politica vizeaza sporirea productiei locale de componente esentiale pentru incarcatoare, inclusiv carcase, software pentru operatorii de puncte de incarcare si sisteme de gestionare a incarcarii. Acest efort urmareste sa consolideze infrastructura nationala de incarcare a vehiculelor electrice, sa reduca dependenta de importuri, sa promoveze cresterea industriei locale si sa raspunda preocuparilor consumatorilor cu privire la lipsa optiunilor de incarcare, facilitand astfel adoptarea pe scara mai larga a vehiculelor electrice.
Norme privind gestionarea deseurilor de baterii 2022:
Normele privind gestionarea deseurilor de baterii din 2022, emise de Ministerul Mediului, Padurilor si Schimbarilor Climatice la 24 august 2022, au ca scop asigurarea gestionarii ecologice a diferitelor tipuri de baterii, inclusiv a bateriilor electrice, portabile, auto si industriale. Aceste norme functioneaza in cadrul responsabilitatii extinse a producatorului (EPR), in care producatorii de baterii, inclusiv importatorii, sunt responsabili pentru colectarea si reciclarea/refunctionalizarea deseurilor de baterii si utilizarea materialelor recuperate in baterii noi. EPR impune colectarea, reciclarea si reconditionarea tuturor deseurilor de baterii, interzicand depozitarea la groapa de gunoi si incinerarea. Producatorii isi pot indeplini obligatiile EPR angajandu-se direct sau autorizand alte entitati sa colecteze, sa recicleze sau sa reconditioneze deseurile de baterii. Normele faciliteaza crearea unui portal online centralizat pentru schimbul de certificate EPR intre producatori si reciclatori/refurbisheri in vederea indeplinirii obligatiilor producatorilor. Acestea incurajeaza infiintarea de noi industrii si intreprinderi in domeniul colectarii si reciclarii/reconditionarii deseurilor de baterii. Stabilirea unor procente minime de recuperare a materialelor din deseurile de baterii ar stimula adoptarea de noi tehnologii si investitiile in industria reciclarii si reconditionarii, creand noi perspective de afaceri. Sunt stabilite obiective obligatorii esalonate pentru a creste utilizarea materialelor reciclate in noile produse de baterii, vizand o rata de utilizare de 20% pana in 2030-2031.
Concluzii
In concluzie, peisajul vehiculelor electrice din India este pregatit pentru un viitor transformator, marcat de o crestere robusta a vanzarilor de vehicule electrice, obiective guvernamentale ambitioase si initiative strategice. Cresterea vertiginoasa a numarului de statii publice de incarcare, demonstrata de o crestere de 640% in ultimii doi ani, subliniaza angajamentul natiunii de a sprijini adoptarea vehiculelor electrice. In acelasi timp, castiga teren solutii inovatoare precum schimbul de baterii, care ofera optiuni de reincarcare rapide si rentabile. Prin eforturile concentrate asupra reciclarii bateriilor, India isi propune sa gestioneze eficient faza EOL, consolidand in continuare durabilitatea. Convergenta acestor elemente semnifica o infrastructura EV dinamica si durabila, care se aliniaza obiectivelor ambitioase ale Indiei in materie de mobilitate electrica.