Ce greseli fac la volan soferii romani si cum se joaca pietonii cu focul: topul erorilor care te pot costa viata
soferitraficpietonisiguranta rutiera
Siguranta rutiera e un concept pe care multi soferi romani nu il inteleg prea bine, nefiind constienti de faptul ca, o simpla omitere a semnalizarii in timpul unei manevre de depasire, spre exemplu, poate provoca un carnagiu pe sosele. Un nou sondaj indica faptul ca multi soferi continua sa adopte comportamente gresite la volan, desi parte buna dintre ei constientizeaza gradul de pericol. Insa, daca merge si asa, de ce nu? De partea cealalta a "baricadei", nici pietonii nu sunt "usi de biserica", arata aceeasi analiza, care subliniaza pericolele la care se expun cu totii, prin manevre, gesturi si comportamente aparent inofensive, dar care ii pot costa viata.
Prin intermediul campaniei "Fii treaz la volan!", Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor (APPA), atrage atentia asupra faptului ca majoritatea accidentelor rutiere au drept cauza "obiceiurile gresite si comportamentele riscante".
"Obiceiurile gresite si comportamentele riscante din trafic – tema principala a editiei din acest an a campaniei nationale de siguranta si preventie ‘Fii treaz la volan!’ – stau, din pacate, la baza accidentelor rutiere inregistrate in tara noastra.
In contextul apropierii Zilei Mondiale de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulatie, APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor – releva rezultatele unui sondaj online, desfasurat in cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’, la care au participat peste 11.000 de respondenti, din care peste 10.500 de soferi, ce a urmarit sa analizeze o parte dintre obiceiurile conducatorilor auto si ale pietonilor", transmite Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor (APPA).
Iata cateva date care nu mai au nevoie de niciun alt comentariu:
Soferii, dar si pietonii respondenti, sunt constienti de pericolele la care se expun apeland la anumite manevre, dar nu incearca intotdeauna sau spun ca nu au intotdeauna posibilitatea de a le elimina.
-
80% dintre soferii respondenti la studiul in cauza considera ca semnalizarea este extrem de importanta in trafic pentru siguranta rutiera, iar 18% "destul de importanta".
-
67% dintre soferi sunt de parere ca lipsa semnalizarii le creste semnificativ riscul de a fi implicat intr-un accident din vina altui sofer. 18% spun ca riscul intr-o astfel de situatie creste "moderat". In cele din urma, 68% considera ca le creste riscul de a provoca ei un accident, iar 20% – ca le creste moderat riscul de a provoca un accident.
-
Semnalizarea e pasare destul de rara in traficul de pe drumurile publice din Romania. 55% dintre soferi spun ca semnalizeaza fiecare manevra pe care o fac in trafic. In schimb, 40% dintre soferi semnalizeaza "majoritatea manevrelor".
-
44% dintre soferi spun ca intalnesc, de fiecare data cand sunt la volan, un alt conducator auto care nu foloseste semnalizarea. 50% dintre soferi spun ca se confrunta cu o astfel de situatie "destul de des".
-
Numai 1 sofer din 5 (21%) declara ca nu opreste niciodata intr-un loc nepermis. 60% dintre conducatorii auto fac acest lucru rar, incercand sa evite cat de mult pot astfel de situatii, 16% – din cand in cand, doar cand nu gasesc loc in alta parte, iar 3% – aproape de fiecare data cand parcheaza in oras.
-
De ce parcheaza sau opresc soferii in locuri nepermise? Iata raspunsurile: 43% declara ca opresc doar pentru o perioada scurta de timp, 23%, deoarece nu au gasit loc permis in zona in care aveau nevoie in momentul respectiv, 16% – fiindca nu exista niciun loc permis de parare in zona in care aveau nevoie sa opreasca, in timp ce 18% motiveaza ca e un loc care nu incurca, oricum, circulatia. Cu toate acestea, majoritatea respondentilor sunt de acord ca masinile parcate neregulamentar ingreuneaza circulatia: 48% apreciaza ca acestea ingreuneaza „foarte mult traficul”, iar alti 43% – destul de mult.
-
Exercitiu de imaginatie. Soferii au fost rugati sa spuna cum ar reactiona la urmatoarea situatie: "un sofer stationeaza, pe avarii, blocand banda 1 de circulatie". Iata raspunsurile: 37% dintre conducatorii auto sunt de parere ca este o situatie foarte grava si ar trebui luate masuri. Pe de alta parte, 34% sunt de parere ca este o situatie deranjanta, dar nu sunt necesare masuri, 16% considera ca nu e o problema grava, chiar daca ei evita sa faca acest lucru, iar alti aproape 9% considera ca nu e o problema grava, deoarece fac si ei acelasi lucru ocazional.
-
Referitor la centura de siguranta, aproape 83% dintre soferii intervievati sunt de acord ca aceasta reprezinta un dispozitiv care ii protejeaza semnificativ in caz de accident, iar alti 13% considera ca ofera o protectie medie. Cu toate acestea, aproape 60% dintre soferi nu le cer pasagerilor lor de pe locurile din spate sa poarte centura de siguranta.
Si pietonii au greselile lor
Sondajul a implicat si participantii la traficul pietonal. Astfel, conform analizei, doar 46% dintre pietoni considera ca exista „obiceiuri gresite” care le pot creste intr-o mare mare masura riscul de a fi implicat in accident rutier, in timp ce alti 46% considera ca obiceiurile gresite le pot creste acest risc doar intr-o mica masura. 8% dintre pietoni sunt de parere ca nu exista obiceiuri gresite care le pot creste riscul de accident rutier.
Ce a mai constatat sondajul despre pietonii romani:
-
Referitor la cat de riscant li se pare sa traverseze prin locuri nepermise, 36% declara ca este „foarte riscant” si de aceea nu fac acest lucru. Pe de alta parte, 63% nu considera ca aceasta activitate este una atat de periculoasa si traverseaza neregulamentar: 37% dintre pietoni considera ca traversarea prin locuri nepermise este un obicei destul de riscant, de aceea fac acest lucru cu atentie, dupa ce s-au asigurat, 17% il considera doar usor riscant, iar 9% sunt de parere ca aceasta activitate nu este deloc riscanta, tocmai pentru ca fac acest lucru cu atentie, dupa ce s-au asigurat.
-
Cat de riscant li se pare pietonilor sa traverseze pe la o trecere de pietoni ascunsa de masini parcate? Pentru 53% riscul este semnificativ mai mare fata de o trecere cu vizibilitate, 22% sunt de parere ca riscul este usor mai mare fata de o trecere ascunsa, in timp ce 22% considera ca riscul este acelasi cu cel de la o trecere cu vizibilitate.
-
Cu privire la folosirea centurii de siguranta, 75% considera ca purtarea acesteia ii protejeaza semnificativ in caz de accident rutier, iar 56% poarta centura de siguranta doar atunci cand stau pe locul din fata dreapta al masinii, atat in oras, cat si in afara localitatii. Doar 22% dintre pietoni poarta centura de siguranta si cand stau pe locurile din fata, si cand stau pe locurile din spate, atat in oras, cat si in afara localitatii.
Sondajul online a fost desfasurat in perioada 9 – 20 septembrie 2021 au participat, in total, 11.298 de respondenti, dintre care 10.562 de soferi – 74% conduc zilnic, iar 19% de cateva ori pe saptamana. Majoritatea participantilor (92%) este formata din persoane cu varste intre 18 si 55 de ani: 43% se incadreaza in grupa de varsta 18-25 ani, 28% au intre 35 si 55 de ani, iar 21%, intre 26-34 ani. 70% dintre participantii la sondaj sunt barbati, iar 30% femei.