CE aproba ajutorul de stat de 53 de milioane de euro pe care-l va acorda Romania construirii de statii de reincarcare a vehiculelor cu emisii scazute
bani statii incarcareinvestitii statii incarcareincarcare masini electriceajutor stat
Comisia Europeana a ajuns la concluzia ca masura planificata de Romania pentru a sustine crearea unei retele de statii de reincarcare a vehiculelor electrice respecta normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat.
Potrivit Comisiei, masura va contribui la reducerea emisiilor de CO2 si a altor emisii poluante, fara a distorsiona in mod nejustificat concurenta pe piata unica.
"Romania va contribui la combaterea schimbarilor climatice, in conformitate cu obiectivele stabilite de Pactul ecologic european.
Aceasta schema va reduce emisiile nocive generate de autovehicule si va imbunatati sanatatea cetatenilor, fara a distorsiona in mod nejustificat concurenta", a declarat vicepresedinta executiva Margrethe Vestager, responsabila cu politica in domeniul concurentei.
Se preconizeaza ca schema, care va avea un buget de 53 de milioane de euro si va acoperi perioada 2020-2025, va stimula investitiile in statii de reincarcare a vehiculelor hibride si a vehiculelor electrice cu baterie din Romania.
Schema va acoperi zonele urbane, suburbane si rurale si isi propune sa dezvolte o retea de statii de reincarcare pe intreg teritoriul tarii.
Schema este deschisa tuturor operatorilor economici care indeplinesc anumite criterii, de exemplu, in ce priveste echiparea cu prize. Beneficiarii vor fi selectati printr-o procedura deschisa si transparenta de ofertare, iar sprijinul va fi acordat sub forma de granturi.
Comisia a evaluat masura de ajutor in temeiul normelor privind ajutoarele de stat, in special articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, care permite statelor membre sa sprijine dezvoltarea anumitor activitati economice de interes comun, in anumite conditii.
Comisia considera ca masura va favoriza cresterea considerabila a ponderii vehiculelor cu emisii scazute, aducand o contributie majora la reducerea emisiilor de CO2 si de poluanti, in conformitate cu obiectivele UE in materie de clima si mediu, precum si cu tintele stabilite de Pactul ecologic european.
De asemenea, Comisia a constatat ca ajutorul va fi acordat prin intermediul unei proceduri concurentiale de ofertare si ca se vor institui garantiile necesare pentru ca ajutorul sa fie limitat la minimul necesar.
Comisia a concluzionat ca schema aduce o contributie la obiectivele in materie de mediu si clima ale UE care depaseste orice posibila denaturare a concurentei si a schimburilor comerciale cauzata de ajutor.
Pe aceasta baza, Comisia a aprobat masura in temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.
Pactul ecologic european prezentat in decembrie 2019 stabileste masuri care urmaresc ca Europa sa devina primul continent neutru din punct de vedere climatic pana in 2050. Pentru atingerea neutralitatii climatice, este necesara o reducere cu 90 % a emisiilor generate de transporturi pana in 2050.